Til dere som har vært sykemeldt en stund

Tuppelura92

Glad i forumet
Jeg har nå fått brev fra Nav om at sykepengene mine er blitt stoppet, da jeg har vært sykemeldt i 8 uker og at de ikke har mottat legeerklæring fra lege eller skriv fra arbeidsgiver som sier at de ikke kan tilrettelegge for meg :) hvilken av disse delene fikk dere?
Kvier meg for å ringe legen å spørre han da jeg ikke egentlig vil tro at bekkenløsning er medisinsk grunn nok til å ikke KUNNE jobbe uten tilrettelegging.
Men arbeidsgiveren min er umulig å forholde seg til, så hun er hvertfall uaktuell å ringe. Da jeg er vikar og jobber etter behov, så tilrettelagt arbeid hos dem vil bli fri uten lønn :/
 
Hvis du er sykemeldt så er det jo bare for legen å sende inn den begrunnelsen tror jeg? Når du er sykemeldt så er det god nok grunn til å ikke jobbe:) så jeg hadde ringt legen. Spesielt når forholdet til sjefen er sånn.
Min lege fylte inn begrunnelse til nav da hun sykemeldte meg videre etter de tre første ukene:)
 
Jeg har ikke fått et slikt brev enda, men da tar jeg det som det kommer. Men få i hvertfall legen din til å lage et skriv til deg, så du slipper å engste deg for å miste sykepenger.
 
Du må ha et slikt skriv fra begge(kan ikke velge en av de).
Hmm, får inntrykk av at jeg kan "velge" da det står " Vi kan bare gjøre unntak dersom du av medisinske grunner ikke kan jobbe, eller arbeidsplassen din ikke har mulighet til å tilrettelegge for deg".
Jeg blir så forvirret :/
 
Jeg har ikke fått et slikt brev enda, men da tar jeg det som det kommer. Men få i hvertfall legen din til å lage et skriv til deg, så du slipper å engste deg for å miste sykepenger.
Ja, skikkelig bekymret nå. Har hatt 3 tusen kroner fra januar til 26 april. Da fikk jeg endelig pengene for å ha vært sykemeldt fra midten av februar. For å så få brev på torsdag forrige uke at jeg har mistet sykepengene. Man blir jo psykisk syk av å være sykemeldt :/
 
du er nødt å snakke med arbeidsgiver i fht mulighet for tilrettelegging. Men snakk med nav og legen din også, virker som det er mer enn hoveddiagnosen bekkenløsning som er problemet her (forhold på arbeidsplassen/forhold til leder)

Tror det kun er særskilte diagnoser som er godkjente hos nav ifht sykepenger utover 8 uker. Det kreves ofte at man må prøve seg i arbeid. Er det mulig for deg å jobbe 20% feks?

Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge slik at du kan jobbe litt eller fullt så kan du evt se om du oppfyller grunnlag for svangerskapspenger.
 
Jeg var hos legen i forrige uke å da spurte jeg han om det og da sa han noe som:

"Åja! Stemmer det, vent litt da skal jeg huke av den andre boksen her før jeg skriver ut sykemeldinga."

Hehe, da skulle det visst gå i orden! Ring å hør med legen din :)
 
du er nødt å snakke med arbeidsgiver i fht mulighet for tilrettelegging. Men snakk med nav og legen din også, virker som det er mer enn hoveddiagnosen bekkenløsning som er problemet her (forhold på arbeidsplassen/forhold til leder)

Tror det kun er særskilte diagnoser som er godkjente hos nav ifht sykepenger utover 8 uker. Det kreves ofte at man må prøve seg i arbeid. Er det mulig for deg å jobbe 20% feks?

Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge slik at du kan jobbe litt eller fullt så kan du evt se om du oppfyller grunnlag for svangerskapspenger.
I teorien skulle jeg helt sikkert KLART å jobbe 20%, men jeg er vikar i barnehager gjennom bemanningsbyrå, så hvis jeg bare blir sykemeldt 80%, så vil jeg ende med å ha fri uten lønn på den dagen jeg i teorien kunne jobbet, da barnehager ikke bruker vikarer som trenger tilrettelegging. De vil heller ha en frisk og rask vikar enn en vikar som ikke klarer å gjøre jobben sin uten å bli tatt hensyn til :)
 
Jeg var hos legen i forrige uke å da spurte jeg han om det og da sa han noe som:

"Åja! Stemmer det, vent litt da skal jeg huke av den andre boksen her før jeg skriver ut sykemeldinga."

Hehe, da skulle det visst gå i orden! Ring å hør med legen din :)
Har snakket med legen nå, han sendte inn en elektronisk beskjed til nav, så blir spennende å ringe nav i morgen å høre om det var bra nok :)
 
I teorien skulle jeg helt sikkert KLART å jobbe 20%, men jeg er vikar i barnehager gjennom bemanningsbyrå, så hvis jeg bare blir sykemeldt 80%, så vil jeg ende med å ha fri uten lønn på den dagen jeg i teorien kunne jobbet, da barnehager ikke bruker vikarer som trenger tilrettelegging. De vil heller ha en frisk og rask vikar enn en vikar som ikke klarer å gjøre jobben sin uten å bli tatt hensyn til :)
Arbeidsgiveren din har tilretteleggingsplikt i følge regelverket. Dersom de ikke kan tilrettelegge for deg, bør dette dokumenteres. Fordi ellers går det jo utover deg..Så hadde tatt kontakt med arbeidsgiver og hørt om tilrettelegging var mulig og bedt om oppfølgingsplan.
 
Arbeidsgiveren din har tilretteleggingsplikt i følge regelverket. Dersom de ikke kan tilrettelegge for deg, bør dette dokumenteres. Fordi ellers går det jo utover deg..Så hadde tatt kontakt med arbeidsgiver og hørt om tilrettelegging var mulig og bedt om oppfølgingsplan.
Hehe ja kan ringe å snakke med de for å være på den sikre siden. Men min arbeidsgiver burde blitt anmeldt for å missbruke mennesker. Veldig spennende å se om min søknad om foreldrepenger blir godkjent, da jeg må sende den inn per post av den grunn at på nav sine sider er det registrert at jeg har hatt 13 arbeidsforhold hos denne arbeidsgiveren det siste året (de melder meg ut og så inn av aa- registeret mellom hver gang jeg har oppdrag, så de slipper å ha noe ansvar for meg hvis det skulle bli behov for noe slikt! Så for meg å levere elektronisk var helt håpløst da jeg måtte sende inn inntektsopplysninger, lønnsslipper osv for alle disse 13 arbeidsforholdene jeg har hatt :p nav har aldri sett maken, og visste ikke hvordan jeg skulle løse det annet enn å levere per papir. Jeg er sjokkert over at det det er lov til å holde på som de gjør ;/
 
Hei,
Bor du tilfeldigvis i Buskerud? Isåfall kan det bli vanskelig med NAV. Jeg har hatt problemer med dem selv og det viste seg til slutt at det var fordi nav i Buskerud er med i et prøveprosjekt hvor gravide ikke skal være sykmeldte(!)

Min historie med NAV: på grunn av komplikasjoner i korsryggen førte bekkenproblemer til at jeg ikke kunne gå uten krykker allerede fra uke 10. Jobben min er kun fysisk og jeg ble 100% sykmeldt. Fikk dette brevet etter 8 uker og arbeidsgiver sendte inn oppfølgingsplan og at det ikke var mulig med tilrettelegging fordi det ikke finnes ikke-fysiske arbeidsoppgaver å sette meg til, og legen sendte inn legerklæring og sa også at dette ville bli værre jo større jeg ble og at jeg ikke kom til å jobbe før fødsel. Verken jeg eller arbeidsgiver hørte noe mer så vi regnet med at alt var ok. Dette var i januar og jeg får lønn fra jobben som de får refundert av NAV. I mars ringer det en fyr og sier at sjukepengene er stoppa fra januar. Han sier det kommer vedtaksbrev i posten om et par dager som det evt går Ann å klage på. Dager og uker går uten noe brev og både jeg og arbeidsgiver blir rimelig stressa for vi vil jo klage så fort som mulig. Etter mange tlf frem og tilbake viser det seg at brevet ikke en gang er skrevet og da
 
Fortsetter:
Og da er det slutten av april og jobben har ikke fått penger siden januar.. Til slutt tropper jeg opp på det lokale NAV kontoret hvor de ser at jeg faktisk ikke kan gå (og jobbe) og ei ny dame ringer meg og forklarer at problemene er pga dette prøveprosjektet som Buskerud er med i, men som de ikke har fått informert leger og andre om. Hun sier jeg kan få sykepenger igjen hvis jeg jobber noen prosent. Hun ringte også sjefen min og sa det samme men forsøkte å presse henne til 20% noe hun inne gikk med på (da måtte hun ha funnet opp arbeidsoppgaver til meg som ikke eksisterer). Legen friskmeldte meg 5% og vi trodde alt var i orden igjen. Så etter en måned kommer ny beskjed fra NAV om at pengene igjen er stoppet og at jeg minimum må jobbe 10%. Dette har vi løst med at jeg bruker avspasering jeg heldigvis hadde fra før jeg ble syk på disse prosentene. Det ble til slutt snakk om en halv månedslønn jeg dermed ikke får utbetalt, veldig sure penger.. Men nå slipper jeg hvertfall mer styr med NAV fremover (forhåpentligvis!) for det har vært veldig mye styr, tid, tårer, frustrasjon og bekymringer (og sinne!)

Det her ble veldig langt, men poenget var å fortelle hvor vanskelige og håpløse NAV kan opptre i enkelte tilfeller. Min teori er at det kommer Ann på personen, for min del begynte ting å få fortgang og en løsning etter at jeg kom i kontakt med en bestemt person der.
 
Fortsetter:
Og da er det slutten av april og jobben har ikke fått penger siden januar.. Til slutt tropper jeg opp på det lokale NAV kontoret hvor de ser at jeg faktisk ikke kan gå (og jobbe) og ei ny dame ringer meg og forklarer at problemene er pga dette prøveprosjektet som Buskerud er med i, men som de ikke har fått informert leger og andre om. Hun sier jeg kan få sykepenger igjen hvis jeg jobber noen prosent. Hun ringte også sjefen min og sa det samme men forsøkte å presse henne til 20% noe hun inne gikk med på (da måtte hun ha funnet opp arbeidsoppgaver til meg som ikke eksisterer). Legen friskmeldte meg 5% og vi trodde alt var i orden igjen. Så etter en måned kommer ny beskjed fra NAV om at pengene igjen er stoppet og at jeg minimum må jobbe 10%. Dette har vi løst med at jeg bruker avspasering jeg heldigvis hadde fra før jeg ble syk på disse prosentene. Det ble til slutt snakk om en halv månedslønn jeg dermed ikke får utbetalt, veldig sure penger.. Men nå slipper jeg hvertfall mer styr med NAV fremover (forhåpentligvis!) for det har vært veldig mye styr, tid, tårer, frustrasjon og bekymringer (og sinne!)

Det her ble veldig langt, men poenget var å fortelle hvor vanskelige og håpløse NAV kan opptre i enkelte tilfeller. Min teori er at det kommer Ann på personen, for min del begynte ting å få fortgang og en løsning etter at jeg kom i kontakt med en bestemt person der.
Bor heldigvis ikke der nei, så håper jeg slipper å måtte gjennom det der :/ isåfall vet jeg ikke hva jeg gjør. Både lege og jordmor er helt enige om at jeg ikke skal jobbe! Så litt kjipt å MÅTTE, når det ikke er bra! :/ skal ringe nav etterpå å høre hva de sier :)
 
Jeg tror det kun blir snakk om de siste 8 ukene før permisjon jeg er 100%sykemeldt heldigvis. puh, før det var det bare 40% sykemeldt (jobbet 60%). Så tror jeg skulle slippe unna...
 
Jeg tror det kun blir snakk om de siste 8 ukene før permisjon jeg er 100%sykemeldt heldigvis. puh, før det var det bare 40% sykemeldt (jobbet 60%). Så tror jeg skulle slippe unna...
Det var ikke bra nok med melding fra lege nei. Arbeidsgiver har ikke sendt inn papirene fra da jeg hadde vært sykemeldt i 6 uker, så nå må dette gjøres :p og så må jeg visst inn på et møte med nav :O dette synes jeg virkelig er ubehagelig!
 
Bor heldigvis ikke der nei, så håper jeg slipper å måtte gjennom det der :/ isåfall vet jeg ikke hva jeg gjør. Både lege og jordmor er helt enige om at jeg ikke skal jobbe! Så litt kjipt å MÅTTE, når det ikke er bra! :/ skal ringe nav etterpå å høre hva de sier :)
Håper virkelig du slipper unna det styret der! Her brydde ikke NAV seg om at både lege, jordmor og fysioterapeut (og arbeidsgiver) mente det var uaktuelt at jeg skulle jobbe. Masse lykke til:)
 
Fikk det brevet selv i dag :( men jeg har jobbet 50% så har jo prøvt meg i arbeid. Ringte nav sa de mangla oppfølgingsamtale fra arbeidsgiver og et skriv fra legen om årsak til sykemeldingen. Legen har jo skrevet medisinsk årsak som bekkenløsning. Var tydligvis ikke godt nok for nav de vill vite hvorfor jeg ikke hadde prøvt meg mer en 50% i arbeid etter 8 uker. Stress. Er nå 100% sykemeldt så skal få legen til å skrive en lang og grundig skriv til nav.
 
Back
Topp