Til dere som har vært på UL uke 9 +

Chamal

Blir kjent med forumet
Alt med graviditet er til å bli forvirra av merker jeg :p
Er så mye forskjellig med termin, ulik CRL osv :p
Vet at ingen og ikke noe er likt, men lurer på om dere som har vært på UL i uke 9 kan dele litt hvordan målene på den lille spira var?
Jeg har liksom blitt satt tilbake og så satt frem, så blir litt forvirra.
Kan jeg stole på den UL termin, eller er det forskjell på UL maskinene? For står jo så mange forskjellige mål fra begynnelse av uka til slutten av uka på i de ulike svangerskapsbøker og svangerskapssider. Om noen skjønner meg :p

Altså de går vel egentlig ut fra menstermin helt fram til ordinær ultralyd...

Men kan ikke si noe sikkert... spirene vokser jo litt i rykk og napp...

Lureste er å gå utifra mens termin fram til ord.ul, det blir den gjeldene til slutt uansett :)

Min var 28 mm, og da sa legen at jeg var 9+3. Ut fra lengden da, men som tidligere skrevet skjer det jo litt i rykk og napp, så det kan jo forandre seg til du skal på ordinær ul.

vet jo at den man for på ordinær ul er den som blir gjeldene, men er uansett greit å vite nå hvor sånn ca langt man er på vei. greit å vite når man kan puste lettet ut :)
For min mens termin varierer også fra hvilken lege. Jordmor, lege og gyn sa forskjellig.
Jeg har en korterte syklus en gjennomsnittet. Når jeg var på første tidlig ul hos GYN var spira 13 mm og viste termin 14 Desember. Når jeg var på UL hos GYN nå sist så var spira 25 mm og viste termin 09 Desember. Er jo 5 dager, nesten ei uke forskjell. Får liksom ikke det til å stemme med mål osv som står på babyverden og ellers. Men er vel en grunn til fagpersonell anbefaler at man ikke leser så mye av sånt :p Skal på sykehuset om ei uka, så får høre hva de sier da. Spira spreller og har et hjerte som slår, det er det viktigste :D <3

Som du sier, viktigste er at spiren er sprell levende, hjerte dunker og at spiren vokser tilstrekkelig....
Ny det du og er like grett at du er forberdet på at termin kan bli flyttet, for er en del som kommer på ordinær ul og blir flyttet en uke i forhold til menstermin som de da har forholdt seg til i 18 uker, og tror det er verre da å snu hodet omkring at termin blir flytta...

Hor langt sa gyn du var på vei når spiren var 13 mm...??

Uke 9 var spira 2,25 cm ca.
Uke13 var den 7,5 og JM mente jeg var fire dager lenger enn menstermin, men forandra ikke termin. Sa det er normalt med rykk og napp voksing i begynnelsen.
Hvis spira er større enn den skal være ift menstermin, er det jo bare positivt =)
Så lenge de sier alt ser fint ut så er det jo det =)

Forresten har vi i november forumet fått denne CRL lista =)
http://www.ob-ultrasound.net/crl.html
Stemmer godt!

UL termin stemmer best, og blir ikke fasstsatt før ordinær UL

Var på ul idag, den sa 2,67 cm og 9+3 uker :)

Back
Topp