Jeg hadde hastekeisersnitt første gangen, og planlagt denne gangen.
Jeg ble ordnet i hui og hast for operasjon på morgenen, men kom til slutt ikke inn før ca 11.. [:)]
Det måtte to anestesileger til for å få stukket i ryggen min, fikk spinalbedøvelse. Hver av dem bomma sikkert 15 ganger hver, hadde gedingent blåmerke etter dem! Vondt var det og. Selv om den nåla er mye tynnere enn den epiduralnåla.
Jeg synes det var bedre å være våken, fikk full narkose første gang, og da fikk ikke samboer være med.
Jeg lå lenger på oppvåkninga da, og uten ungen min der. Men det kan ha noe med andre ting å gjøre og. Hadde også vondt i halsen da jeg våkna, for under narkose stikker de slik rør nedi halsen.
Selve operasjonen var vel grei. Hadde med samboer, var veldig nysgjerrig, men så ingenting pga et teppe de satte opp foran meg. Jeg kjente ikke at de skar i meg. Var imidlertid livredd på forhånd, men kjente heldigvis ikke det. [;)]
Han knerten her turna til siste minutt, så jeg kjente de drev lenger opp på magen, og dytta han ned, både her og der. Dytter gjør de vel uansett.
Til han kom ut, tok det vel ca 7 minutter, var så godt å høre han skrike!
Jeg fik han litt bort til huet mitt, før jordmor og pappa tok han med til veieng osv.
Det de drev med etterpå synes jeg var verre. De sydde, sugde opp blod og slik og trykte en del. Ikke så ille det, men måten jeg lå på. Nesten så jeg lå nedover med huet. Følte jeg ikke fikk puste til slutt.
Men var ikke så lenge det dreide seg om.
Så ble jeg trilla på oppvåkninga og etterhvert kom pappa og babyen min.
Vi la han inntil puppen, men han ville ikke suge.
Faktisk saug han ingenting før tredje dagen, han bare gulpa opp fostervann.
Det er noe som vanligvis blir trykt ut under en vanlig fødsel, men som de som har keisersnitt må få ut på egen hånd. Ihvertfall noen da.
Jeg lå hele dagen, var oppe dagen etter og dusja og gikk en del rundt. Jeg var nok ikke flink nok til å være rolig, så jeg fikk noen tilbakefall. [;)]
Er en del som får "spinal-hodepine". Det fikk jeg, Det lekker spinalvæske ut fra ryggraden og går opp til huet. Da fikk jeg kjempevondt i huet, kunne ikke se ned på babyen min engang. Men da jeg lå rett ut på ryggen, ble det nærmest borte. Så jeg ble beordra i seng, fjerde dagen etter fødsel i 24 timer. Fikk bare lov å gå på do, de henta mat og alt anna, fikk ikke engang løfte Tim Oliver fra senga si oppi til meg.
Også fikk jeg cola, ikke mange som får det på føden. [;)] Koffein hjelper visst på huevondt.
Det er veldig vondt å få snudd seg i senga synes jeg. Jeg hadde nok ganske vondt de første dagene.
Jeg skulle få noen piller hver åttende time, og kunne få noen sprøyter hvis jeg trengte innimellom. Måtte minne dem på pillene da, for de glemte de, og det merka jeg godt!!
Jeg har aldri fått prøve å føde vanlig, men vil nok uansett anbefale å prøve det først. Keisersnitt er en operasjon, de skjærer gjennom mange lag.
Må beklage at dette ble så enormt langt!! Hadde nok mye jeg ville få sagt. [:)]