Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Jeg fikk klyster 2 timer før lillemann kom.
Løp inn på do i mellom riene..tviholdt på sambo, han fikk ikke slippe unna..haha.
Når jeg satt på do kom en kjempe rie..holdt på å borre hull igjennom magen til sambo med hode mitt.. (holdt tak i begge hendene hans..og presset hode mot ham).
Jordmor skylte meg bak med en dusjslange..og så fikk jeg løpe tilbake til senga mi :)
Opplevelsen med klyster var merkelig..føltes kaldt og som at det "lakk" en god stund, men det gjorde ikke det.
Jeg tok ikke klyster, det er veldig vanlig at kroppen tømmer seg selv rett før eller i begynnelsen av fødselen. Det skjedde meg begge gangene jeg har født. Isåfall er det bedre å eventuelt ta klyster på sykehuset hvis jordmor anbefaler det, ikke hjemme.
Jeg tok klyster forrige gang, på sykehuset. De bruker i utgangspunktet bare vann, som da løser opp og skylles ut av seg selv. Var ganske effektivt :)
Man skal ikke sette slike medisinske klyster selv hjemme, for de kan sette igang maserier og gjøre vondt verre for deg selv. Og mange får visstnok uansett litt løs mage når fødselen nærmer seg, og får tømt seg uten hjelp.
Jeg ba om å få klyster på sykehuset, ca 1 time inn i fødselen. Hadde slitt med hard mage en stund før fødselen, så følte for å få "tømt meg" skikkelig før ungen skulle ut.
Etter klysteret var satt, og det hadde fått virke noen minutter, løp jeg inn på do, og hadde en skikkelig rie, spydde og (unnskyld språket), dreit på en gang. Følte meg ikke akkurat deilig da mannen stod og holdt spykoppen for meg mens alt det andre kom, men ble i hvert fall tom, og følte meg mye "lettere" etterpå.
Kommer definitivt til å be om klyster denne gangen også, hvis ikke kroppen bestemmer seg for å ordne opp selv før fødselen starter.
En annen positiv ting var at jeg slapp å gjøre nr 2 på do på et par dager etter fødsel...
Tusen takk for svar til dere alle :D Var veldig nyttig å lese deres erfaringer og føler meg nå tryggere på det med klyster og hvordan det kan være :) Kjekt at kroppen kan tømme seg selv også, før fødsel :D
Har tatt to ganger og bare positiv opplevelse. Absolutt verdt det og min hovedgrunn er nr 2 etter fødselen. Jeg ville gjerne vært tømt mest mulig på forhånd. Jeg orket nesten ikke å tisse en gang. Bare det å tørke seg kan være helt for j.... etter fødselen. Skal ta med meg en liten flaske Lactulose til å ta etter fødselen. Den bare mykgjør....