Til dere som har født mer enn en gang..

mille91

Betatt av forumet
Lurer på til dere fler gangs fødende som har hatt relativt kjappe fødsler om det stemmer at om første fødsel var kjapp så blir som regel andre gangen kjappere? :)
Jeg hadde en relativt kjapp fødsel første gangen, var I aktiv fødsel I 4 t og 40 min. Fikk da beskjed om av jordmor at andre gangen kom mest sannsynlig til å gå ennå kjappere og at jeg skulle Være obs på å komme I tide.
bare er så spent på om det stemmer?

Stemte ikke her. Husker ikke hvor lenge eksakt fødsel nr 1 varte, men tok lang tid. Endte med klipp og sugekopp. Nr 2 tok lenger tid, 1,5døgn ihvertfall:hungover: nr 3 gikk raskere men endte med katastrofe keisersnitt. Så her har ingenting gått som det burde. Så gruer meg til hva som skjer med nr 4:nailbiting:

Sniker fra april... Min første fødsel var kjapp. Knappe tre timer fra første ri, til baby var ute... Andre begynte med vannavgang, og tok ca et par timer før riene kom... En time med moderate til mer smertefulle rier, og baby var ute. Så hvis en rekner fra vannet gikk, så var det ganske likt, men definitivt mindre smerte med nr 2;) spent på nr tre som kommer om ikke så altfor lenge!:p

Første fødsel var igangsatt, men likevel ganske kjapp når det først begynte å skje noe. Denne gangen gikk vannet midt på natten (halv tre tiden). Hun ble født klokken seks på morgenen. Veldig glad jeg valgte å reise opp på føden ganske kjapt etter vannet gikk ;)

Fødsel nummer 1:
2 døgn med rier, tok vannet på 6-7 cm. Da kom han etter 3-4 pressrier, ingen rifter.

Fødsel nummer 2:
Rier etter 2 uker med intense kynnere, måtte bo i nærheten av sykehuset på grunn av at de var litt redde for at det kunne gå kjapt. Riene varte ca 12 timer før de tok vannet mitt på 8 cm. Fikk da 2 pressrier å han var ute :) kun pyntesting.

Nummer 3,,, jm er litt mere avslappet å tror jeg får lik fødsel som sist.
Men er heelt på tuppa nå for har hatt sterke kynnere av og på i snart 2 mnd. Er moden 2 cm åpning. Tenk om vannet går liksom, da blir det hjemmefødsel på meg vil jeg tippe ❤️

Nr 1: ingen rier, begynte rett på pressriene. Aldri kommet meg ut av huset hvis jeg hadde vært hjemme.
Nr 2: Satt igang, men når ting først begynte så gikk det kjempe fort.
Nr 3: vannet gikk kl 12 på kvelden. 1 time og 10 min i aktiv fødsel, pressriene varte i 4 min. 2 press.

Så jeg har erfart at det gikk veldig fort alle gangene.

Da ble jeg litt klokere:) for meg virker det da som dere som har hatt ganske kjappe fødsler (uten mye greier I forkant), føder like kjapt andre gang for nå mener jeg altså fra aktiv fødsel starter, altså fra en er åpen 3-4 cm til ungen er ute. Vannet mitt gikk også om natten, men riene startet først på morgenen og tok seg veldig fort opp I styrke. Jeg føler på en måte at jeg hadde en drømme fødsel ( selvfølgelig var det jævlig vondt), men med tanke på hvordan den gikk framover. :) er så redd for at denne neste skal Være mer komplisert eller vare mye lenger av en eller annen grunn:-/ men tenker jo at siden de fleste sier gang nr to pleier å gå fortere enn første gang, så satser jeg liksom bare på det!

Her gikk det definitivt fortere med nr 2.
Nr1. Brukte jeg 4-5timer i aktiv fødsel, og fikk beskjed som deg, at jeg måtte være obs neste gang, for det kunne gå fortere. Med nr2 brukte jeg 20-25 min i aktiv fødsel :P
Men det skal sies at andre gangen gikk jeg med modningsrier og rier i over en uke i forkant da... Hadde nok litt å si på fødselsforløpet tenker jeg :)

Hadde modningsrier ganske lenge, men den aktive fasen var veldig kort i begge fødslene.

Nr 1, modningsrier i litt over to døgn før drypp ble satt. Gikk så 3 timer til 4 cm og aktiv fødsel. Deretter 67 minutter til babyen var ute.

Nr 2, modningsrier i ca ett døgn. Pga sakte fremgang (1 cm på 2 timer) tok de vannet ved ca 4 cm, var ferdig etter 45 minutter.

Kjempespent på hvordan denne gangen blir!

Her gikk det definitivt fortere med nr 2.
Nr1. Brukte jeg 4-5timer i aktiv fødsel, og fikk beskjed som deg, at jeg måtte være obs neste gang, for det kunne gå fortere. Med nr2 brukte jeg 20-25 min i aktiv fødsel :p
Men det skal sies at andre gangen gikk jeg med modningsrier og rier i over en uke i forkant da... Hadde nok litt å si på fødselsforløpet tenker jeg :)
Ja det kan jeg tenke meg hadde litt å si:) aner ikke hvordan modningsrier kjennes ut? Men jeg har hatt noe veldig rare murringer/vonde Tak vis kynnere I noen dager nå. Veldig slitsomt og vondt.. Så lenge jeg ikke må.være I aktiv fødsel I en evighet er jeg fornøyd:-p har seriøst blitt livredd for det etter å ha tenkt på at denne fødselen kan faktisk ende opp annerdes. .

Hadde modningsrier ganske lenge, men den aktive fasen var veldig kort i begge fødslene.

Nr 1, modningsrier i litt over to døgn før drypp ble satt. Gikk så 3 timer til 4 cm og aktiv fødsel. Deretter 67 minutter til babyen var ute.

Nr 2, modningsrier i ca ett døgn. Pga sakte fremgang (1 cm på 2 timer) tok de vannet ved ca 4 cm, var ferdig etter 45 minutter.

Kjempespent på hvordan denne gangen blir!
Om modningsrier er det som kommer før 4 cm, altså før det man kaller aktiv fødsel, så Gjør ikke det meg noe om det tar litt tid. Da jeg kom til føden sist var jeg såppas åpen, og det var helt overlevbart. Men det var etter disse cm det begynte å gjøre vondt! Så krysser fingrene for at jeg som I likhet med deg slipper det veldig lenge:-p!!

Om modningsrier er det som kommer før 4 cm, altså før det man kaller aktiv fødsel, så Gjør ikke det meg noe om det tar litt tid. Da jeg kom til føden sist var jeg såppas åpen, og det var helt overlevbart. Men det var etter disse cm det begynte å gjøre vondt! Så krysser fingrene for at jeg som I likhet med deg slipper det veldig lenge:p!!

Vel, de sier man ikke er i aktiv fødsel før etter 4 cm. Og fasen før det er modningsfasen, så da må det vel være modningsrier?

Jeg syntes de begynte å bli ganske vonde noen timer før aktiv fødsel da. Så du kan tro jeg var overrasket (og litt sur) når jeg omtrent ikke hadde åpning etter timevis med vonde rier. Trodde fortsatt jeg hadde mange mange timer igjen da jeg hadde 4 cm åpning siden det hadde gått så sakte frem til da. Der tok nok både jeg og jordmor feil, for det skjøt skikkelig fart etter det. Uheldigvis medførte det veldig kraftige rier og store smerter. Men det gikk jo fort over da. Og utdrivingsfasen var også kort. Ca 10 minutter med nr 1, og 1 pressrie med nr 2. :)

Er jo veldig glad for å ha hatt så uproblematiske fødsler. Men gruer meg en smule til de smertene hvis det blir likt igjen :nailbiting:

Vel, de sier man ikke er i aktiv fødsel før etter 4 cm. Og fasen før det er modningsfasen, så da må det vel være modningsrier?

Jeg syntes de begynte å bli ganske vonde noen timer før aktiv fødsel da. Så du kan tro jeg var overrasket (og litt sur) når jeg omtrent ikke hadde åpning etter timevis med vonde rier. Trodde fortsatt jeg hadde mange mange timer igjen da jeg hadde 4 cm åpning siden det hadde gått så sakte frem til da. Der tok nok både jeg og jordmor feil, for det skjøt skikkelig fart etter det. Uheldigvis medførte det veldig kraftige rier og store smerter. Men det gikk jo fort over da. Og utdrivingsfasen var også kort. Ca 10 minutter med nr 1, og 1 pressrie med nr 2. :)

Er jo veldig glad for å ha hatt så uproblematiske fødsler. Men gruer meg en smule til de smertene hvis det blir likt igjen :nailbiting:
Ja ok, har aldri tenkt over/vist at det heter modningsfasen..
Ja det er jo veldig vondt når det går så fort også, men jeg tenker at det er bedre enn å holde på I ti-femten timer, pøh!

Første gang starta med rier og tok 10 timer (aktiv fødsel). De tok vannet og en halv time med pressrier på slutten så var han ute.

Andre gang starta med at vannet gikk om morgenen. Riene starta først på ettermiddagen. 7 timer aktiv fødsel og en halvtime med pressrier denne gangen også.

Spent på hvordan denne blir! De har sagt at det kan gå kjapt.

Stemte her. 3 timer og 45 minutter fra 3 cm åpning med første tilndet var ferdig. Ganske nøyaktig 2 timer fra 4 cm til ferdig med andre. Begge ble indusert. :)

Lurer på til dere fler gangs fødende som har hatt relativt kjappe fødsler om det stemmer at om første fødsel var kjapp så blir som regel andre gangen kjappere? :)
Jeg hadde en relativt kjapp fødsel første gangen, var I aktiv fødsel I 4 t og 40 min. Fikk da beskjed om av jordmor at andre gangen kom mest sannsynlig til å gå ennå kjappere og at jeg skulle Være obs på å komme I tide.
bare er så spent på om det stemmer?
Nå har jeg født to ganger. Begge gangene var jeg i aktiv fødsel i 3,5 timer, begge ganger hadde jeg pressrier i ca 15 minutter. Gang nr 2 gikk raskere fra 3-7cm, men tregere fra 7-10. Ellers rimelig likt, altså :)

Åh da krysser jeg virkelig fingrene for at alt skal gå kjapt og greit igjen for meg. Eneste er at jeg liksom ser for meg og innbiller meg hele tiden at fødsel uansett starter med vannavgang, siden det gjorde det første gangen. Men sannheten er jo at ikke på langt nær de fleste fødsler starter slik. Er så usikker på.hvordan det vil være å starte med rier.. om jeg kommer til å.Være klar over når jeg skal ringe føden osv.. om jeg kanskje venter for lenge og tenker at det ikke er noe.å ringe for osv.. :-p he he
kjenner at jo nærmere jeg kommer termin og mulig fødsel jo flere usikre tanker dukker opp og jeg gruer meg litt mer. Sist gang gruet jeg meg ingenting, altså NADA!:-p

Første fødsel varte ca 3 timer, denne gangen i overkant av 1 time. For min del var det absolutt å foretrekke at det tok litt lengre tid, for denne gangen var smertene mye verre og mye mer intense. Heldigvis kom vi frem til sykehuset i tide da :)

1 tok 11 timer aktiv fødsel,2 tok 4 timer...også skal det sies at min venninne nettopp har født sitt 3 barn....1 tok 30 timer, 2 ca 3 timer og 3 24 timer..alle fødsler er forskjellig og tror nok ikke det har såååå mye å si hva som skjedde sist gang egentlig.

Back
Topp