til dere som har født med epidural

bollenr3

Forelsket i forumet
Jeg er tredjegangs, og har aldri født med epidural(brukt lystgass og petidin). Tenkte jeg kanskje ville prøve epidural denne gangen hvis det blir tid;) Noen som vil dele gode og dårlige erfaringer med epidural?

Har kun gode erfaringer med epidural :) Har aldri angret ett sekund, men avgjørelsen om epidural må være din alene. Hadde du raske fødsler sist?

Med førstejenta fikk jeg epidural rundt 5 cm, så tok de vannet. Måtte få riestimulerende, men fødselen gikk som normalt.
Med andremann fikk jeg epidural rundt 7 cm, så tok de vannet. Slapp riestimulerende da jeg ble anbefalt å stimulere brystvortene noe som virkelig satt i gang saker og ting! Plutselig hadde jeg full åpning og var klar til å presse :)

Tror det er fødselsforløpet ditt og hvordan du føler det som er med på å avgjør om du føler du trenger epidural. Mine smerter var så voldsomme over lang tid at jeg ble anbefalt epidural av jordmor, og jeg har aldri angret en dag :)

Jeg hadde ikke noe valg egentlig.
Lå med "ett sett" rier en god stund, måtte ha oksygen for å klare å puste i riene. Så jordmora sa nå anbefaler vi epidural, men jeg klarte ikke å svare så min kjære samtykket for meg. Var en sjanse for at det ikke ville gå siden jeg ikke kunne sitte oppreist men det gikk bra :) Å hjelpes meg hvis jeg ikke hadde fått det!! Så ja, jeg var veldig fornøyd :D

Må også legge til at det ble haste ks tilslutt, å da var det bra at jeg hadde epidural så de kunne fylle på den eller så måtte jeg ha fått narkose noe jeg er veldig glad jeg slapp så jeg kunne være våken når jenta vår kom til verden :)

Har kun gode erfaringer med epidural :) Har aldri angret ett sekund, men avgjørelsen om epidural må være din alene. Hadde du raske fødsler sist?

Med førstejenta fikk jeg epidural rundt 5 cm, så tok de vannet. Måtte få riestimulerende, men fødselen gikk som normalt.
Med andremann fikk jeg epidural rundt 7 cm, så tok de vannet. Slapp riestimulerende da jeg ble anbefalt å stimulere brystvortene noe som virkelig satt i gang saker og ting! Plutselig hadde jeg full åpning og var klar til å presse :)

Tror det er fødselsforløpet ditt og hvordan du føler det som er med på å avgjør om du føler du trenger epidural. Mine smerter var så voldsomme over lang tid at jeg ble anbefalt epidural av jordmor, og jeg har aldri angret en dag :)

De to forige brukte jeg 6 og 5 timer, så regner med det skulle gå greit. Høres jo veldig fristende ut må jeg si.. :)

etter mange timer med rier var det jo helt nydelig med epidural.. men den ødela litt for riene blei mindre effektive.. fødselen drøyde nok enda lenger på grunn av den.. etter enda fler timer og effekten av epiduralen gikk ut måtte jeg ha drypp.. og da blei det ikke mellomrom imellom riene :/ sliiiitsomt!!! vet ikke om jeg vil ha det denne gangen.. som sagt.. driiiiit digg! meeeen... :P

Epidural er helt fantastisk etter min mening, fikk det etter 5 cm... :) skal ha det igjenn.

Helt fantastisk, var som å komme til himmelen:p meen fysøren så vondt jeg hadde i stikke di dagene på sykehuse, klarte ikke snu meg eller noe uten smertestillende :/ men fortsatt så ville jeg gjort det igjen om fødselen blir like lang:p

Jeg har hatt en fødsel med og en uten epi. Denne gangen er jeg skikkelig i tvil. Er blitt så skremt av bivirkninger ved epi, tenker mest på det å være så uheldig å bli lam resten av livet :-( Men siste fødsel rakk vi ikke, så kan være det blir uaktuelt denne gangen uansett :confused:

hadde ikke en eneste bivirkning :)

Jeg hadde epidural med førstemann, men ikke med nummer to. Jeg hadde egentlig sagt jeg ikke ville ha første gangen heller, siden jeg var så redd for den nåla i ryggen (det er jeg fortsatt), men jordmora ga meg ikke noe valg til slutt da riene kom så tett at jeg ikke fikk slappet av kroppen i det hele tatt. Det gjorde ikke noe vondt å sette den, og det var virkelig som å komme til himmelen den stunden epiduralen virket. Problemet her var at det hele plutselig gikk så fort at epiduralen knapt hadde begynt å virke da pressriene satte i gang, men i mellomtiden måtte jordmoren si fra når jeg hadde rier ;)

Med nummer to rakk vi ikke engang å vurdere smertelindring, da gutten var ute 15 minutter etter at jeg kom inn på fødestua ;) Jeg håper egentlig jeg klarer meg uten denne gangen også, men det er bare på grunn av at jeg er så redd den sprøyta. Men blir det nødvendig så vet jeg at det funker! :)

Jeg gikk med rier i 2 døgn hver 15-20 min før jeg nådde 3 cm å ble lagt inne. Kroppen min var så utslitt at jeg maktet ingenting, så den epiduralen var gullverdt for min del :) Jeg kjente ikke nåla en gang, hverken den eller bedøvelsen. Ble litt sjokka når jeg fikk se hva det var de hadde sukket meg med :D
For min del syns jeg at jeg får en pause til å komme meg på topp igjen når jeg får epidural :)
Hadde det med begge mine å angrer ikke, og jeg er heller ikke blitt lam ;)

Her fikk jeg drypp ganske tidlig. Og da jeg bestemte meg for epidural, tok det mange timer før de kom. Så hadde epidural i 20 min før jeg måtte presse. Så har ingen erfaring med den, utifra det lille jeg hadde den så funka det ikke her.
hadde ingenting med nr to (fødte på undersøkelsesrommet), så satser på at det går like greit denne gangen.
hadde for øvrig ømt punkt i ryggen i mange mnd etter epiduralen, de bommet og knakk nåla første gang.

Har tatt det alle 3 gangene men det satt bare en gang, den ene gangen var det himmelsk, drømmefødsel! All smerte var borte og jeg sov ca frem til jeg skulle presse :) Han ene som setter epidural i Volda har aldri fått det til hos meg, den ene gangen var det en dansk ferievikar, jeg elsker han <3.. Da måtte jeg krumme ryggen slik som på TV :p

Tusen takk for fine svar:) Tror nok det blir epidural på meg denne ganga ja..! Hvis det kan lette smertene under riene, må det jo være verdt det!! De er jo til tider uutholdelige..

Jeg fikk epidural når jeg bare hadde 3-4 cm åpning. Jeg fikk pressrier altfor tidlig. Kroppen bare begynte å presse uten at jeg egentlig gjorde noe. Men endte med hastekeisersnitt da.

Hadde d med 1 å da kjente eg ingenting av fødselen :):) fikk den vell på 5/6cm..

Med nr 2 fekk eg den på 6cm men 10 min etterpå var Ho ute ;) så den rakk ikkje å funke.

Nr 3 kom på 50min så rakk ikkje noke :/ hadde riie drypp på under heile fødselen, å d var rett og slett heilt jævlig uten smerte lindring! (Vanne gikk, men fekk ingen riier)

Jeg gikk med rier i 2 døgn hver 15-20 min før jeg nådde 3 cm å ble lagt inne. Kroppen min var så utslitt at jeg maktet ingenting, så den epiduralen var gullverdt for min del :) Jeg kjente ikke nåla en gang, hverken den eller bedøvelsen. Ble litt sjokka når jeg fikk se hva det var de hadde sukket meg med :D
For min del syns jeg at jeg får en pause til å komme meg på topp igjen når jeg får epidural :)
Hadde det med begge mine å angrer ikke, og jeg er heller ikke blitt lam ;)

Jeg er heller ikke lam;), men har blitt fortalt hvor lite som skal til for at det kan skje.
Som sakt har jeg hatt en fødsel med epi, og det var HIMMELSK :D så skulle virkelig ønske at jeg turte det med nr tre.

Back
Topp