Til dere som har født: hvordan er formen etter fødsel?

Bkno7626592

Andre møte med forumet
Hvordan var/er formen deres etter fødselen? Jeg er førstegangsfødende og fødte for 6 dager siden. Fødselen var i følge jordmødre veldig grei og ukomplisert. Men formen i ettertid derrimot, helt elendig!

Jeg har ikke klart å stelle den lille selv, ikke bære og bare vært sengeliggende. Mye smerter i nedre del mage, rinnende avføring, etterrier til de grader, vondt i føtter, mye svimmel, influensalignende tilstand, kaldsvetter hver natt(jeg er iskald og søkkvåt av svette). I tillegg vil den lille ha melk hver time døgnet rundt, noe som har ført til svært såre bryster, vond rygg og så og si null søvn. Føler meg som en dårlig mor som ikke har enegi på topp til den lille, og ligger bare å gruer meg til neste amming eller neste gang jeg må opp av senga.

Håper så inderlig at formen blir bedre snart slik at jeg får gitt den lille all kjærlighet og oppmerksomhet han trenger. Var forberedt på at fødsel var vondt, men ikke disse plagene i etterkant :p

Flere som er i dårlig form, eller er din form tipp topp? :)
 
Var elendig, lenge, med Nr1, da pga stort blodtap.
Med nr2 var bekkenet helt forskrudd etter fødsel, kunne ikke gå..
Denne gangen har jeg sluppet billig unna, kun litt ryggvondt (og grusomme etterrier) eter tvillingfødselen.

Så føler med deg:Heartred Og vit at du slettes ikke er en dårlig mor av den grunn. Kroppen trenger tid på å komme seg. Ikke alle som kan reise hjem timer etter fødsel og dra på trilletur første uken/måneden. Det blir bedre :) Bare hold ut:Heartred
 
Oi, så utrolig kjedelig!! Jeg var ikke sånn etter førstemann, og høres ut som jeg ikke ønsker det nå heller. God bedring, håper du blir mye bedre raskt, så du kan nyte babyen din :)
 
Føler med deg <3 Har du prøvd brystskjold i forhold til såre bryster? Det at babyen din vil die hver time er helt normalt og selv om det kanskje ikke er så lett og tenke akkurat nå så er det veldig positivt for melkeproduksjonen din, det er sånn den kommer i gang. Sånn jeg husker det med nr 1 var at det og bruke tiden GODT hjemme i avslappning/samsoving når pappaen er hjemme i fødselperm er kjempe viktig! Det er virkelig ingen hast og komme seg ut på trilleturer og mas de første ukene. Bruk tiden på og bli kjent med babyen din og la alt det andre ligge! Og vit at det blir bedre, det lover jeg <3 Vi venter nr 2 nå, har termin i slutten av oktober og føler oss så mye mer forberedt nå, så det er alltid litt ekstra tøft med den første fordi man vet ikke hva man går til. Bruk helsestasjonen så mye du kan og orker, de er der for deg! :)
 
Et annet tips også; følg ammehjelpen og lilleminis på instagram/facebook :) de skriver så utrolig mye gode og fine tekster som jeg kunne ønske jeg fikk lest mer av sist gang <3 de snakker masse om 4 trimester som du er midt oppi nå. Helt fantastisk verktøy!
 
Vert hos legen? Om ikkje du har fått influensa oppå alt så ville eg vurdert det, berre for å utelukke at noke e gale :) brystbetennelse feks kan jo gi influensa symptom, eller om du har fått infeksjon etter fødselen :)

Hyppig amming, å vere sliten og barseltårer er dessverre ikkje til å unngå, men gjer som ho over seier og les deg opp på ammehjelpen sine sider og om det 4. trimesteret :Heartred og lykke til videre, håper du får nytt baby tida snart :Heartred
 
Sniker her. Bortsett fra at lille vil ha pupp hver time så høres ikke dette normalt ut. Det er naturlig å bli sår på brystene i starten, men det kan være dårlig sugetak pga f eks låsninger eller stramt tungebånd. Dette bør sjekkes

Alt annet du beskriver høres ut som en grunn til legebesøk, sjekke at hele morkaka kom ut og at du ikke har noen infeksjoner.
 
Fikk du forresten epidural under fødselen? Har du hodepine?
 
Sniker: Kom deg til legen! Det kan være en infeksjon hos deg som gjør at du føler deg så elendig. Bedre med en sjekk enn å gå å undre.
 
Ta kontakt med barselavdelingen eller fastlegen og fortell om symptomene dine. Du skal ikke gå med symptomer på infeksjon i kroppen nå uten å sjekke. Sender en stor klem :)
 
Sniker
Her ville jeg også ringt barsel og fått en sjekk.
Jeg var utslitt og energiløs etter fødsel, men det var likevel langt fra slik du beskriver.
God bedring ❤️
 
Jeg og fryser mye, så varm så fryser igjen. Våkner om natta og både jeg og sengen en søkkvåt. Men jeg har hatt veldig mye vann i kroppen etter fødsel og etter de nettene så er hevelsene mye mye mindre! At jeg fryser har nok mye med lav hb også..

Ellers så er jeg veldig sliten, fort andpusten og hjertebank av lav hb. Og blek som et laken. bekkene er like elendig som før og ryggen er helt gåen. Klarer bare bære lille rom for rom og ikke mer.

Har heldigvis nok melk som har stabilisert seg (sikkert nok melk til 2 barn for noen dager siden!) Lille er en veldig avslappet kar som sover for det meste i "melkekoma" våkner hver 2.5t og besjer ut far etter hver mating :joyful: har en liten våken periode på kvelden og ligger bare å ser seg rundt :)
 
Hvordan var/er formen deres etter fødselen? Jeg er førstegangsfødende og fødte for 6 dager siden. Fødselen var i følge jordmødre veldig grei og ukomplisert. Men formen i ettertid derrimot, helt elendig!

Jeg har ikke klart å stelle den lille selv, ikke bære og bare vært sengeliggende. Mye smerter i nedre del mage, rinnende avføring, etterrier til de grader, vondt i føtter, mye svimmel, influensalignende tilstand, kaldsvetter hver natt(jeg er iskald og søkkvåt av svette). I tillegg vil den lille ha melk hver time døgnet rundt, noe som har ført til svært såre bryster, vond rygg og så og si null søvn. Føler meg som en dårlig mor som ikke har enegi på topp til den lille, og ligger bare å gruer meg til neste amming eller neste gang jeg må opp av senga.

Håper så inderlig at formen blir bedre snart slik at jeg får gitt den lille all kjærlighet og oppmerksomhet han trenger. Var forberedt på at fødsel var vondt, men ikke disse plagene i etterkant :p

Flere som er i dårlig form, eller er din form tipp topp? :)

Hvordan går det med deg?

Jeg har ikke født enda, men født 3 ganger før og har aldri vært så dårlig som du beskriver, ville tatt kontakt med lege om du ikke allerede har gjort det, kan kontakte barsel i ukene etter fødsel:)

Jeg har hatt etterrier og stillhet i kroppen, samt svette og vonde brystvorter, men slik du beskriver høres nesten ut som en form for infeksjon som kan være lurt å sjekke opp i :)
 
Ville kontaktet føden, de har ansvar for deg i to uker etter fødselen.

Jeg er utrolig sliten etter fødselen, og ikke så lett å hente seg inn igjen kjenner jeg. Kroppen må sakte men sikkert bygge seg opp igjen. Bare 8 dager siden fødsel enda så jeg forventer ikke at det skal snu så fort, heldigvis :)
 
Hvordan går det med deg nå? Håper du har tatt kontakt med føde/barsel for hjelp. Etter mine tre fødsler så har jeg vært i nokså ulik form. Førstemann var jeg dårlig etter. Fikk spinalhodepine (helt vilt vondt sittende/stående, men fraværende når man ligger rett ned) etter mislykket epidural, hadde vondt etter klippet, slet med dobesøk, var så svett som jeg aldri hadde opplevd før og blødde mye. Gikk seg heldigvis til, men første uka eller to var INGEN dans på roser. Med nr. 2 slapp jeg klipp, og var generelt veldig pigg rett etter fødsel. Var på trilletur fra dag 3-4 og oppesen de luxe. Gikk jo da seff på en smell og ble dårligere ei stund... grrr....
Denne gangen er kanskje en mellomting. Ble klippet - og dermed mer smerter enn med nr. 2. Har også skikkelig vonde hemoroider som nesten helt forhindrer meg i å sitte:arghh: Var litt skjelven og ulvesulten de første 3 dagene, men det har nå stabilisert seg. Rett og slett litt laber/merkelig allmenntilstand i noen dager. Tenker jeg er nærmere normalen (dog fortsatt langt unna den) om ei ukes tid (fødte for 6 dager siden), men kjenner at kroppen bruker tid. Og det skal den jammen få lov til også :) Altså, formen kan variere skikkelig - for meg samme person, altså ganske ulikt etter tre fødsler...

ønsker deg lykke til, og håper du snart er i en form som tillater deg å nyte situasjonen :Heartbigred
 
Masse lykke til! Enig med de over her! Best å sjekke opp denne med fødsel/fastlege!
God bedring ❤️
 
Jeg gikk 11 dager på overtid og ble satt i gang. Aktiv fødsel i 2,5-3 timer, 30 min stormrier. Veldig tøff fødsel, men jeg er i bedre form enn på lenge.
Hun ble født 02.10 kl 03:17, så hele den 2 okt var jeg i veldig dårlig form. Men etter jeg fikk spist meg opp igjen så har alt gått som en drøm.
Litt ekstra daff to dager etter fødsel pga veldig smerter etter klippet, men etter de smertene gikk over er alt bra.

Gått flere trilleturer på 4-5km, fullammer.
 
Back
Topp