Til dere som har født før

Babydrøm94

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Hvordan har du forberedt deg til fødsel? Eventuelt skulle noe du skulle ønske du gjorde? Både mentalt og fysisk
 
Eneste jeg kan anbefale er å skrive et grundig fødselsbrev og levere det inn til sykehuset en god stund i forveien. Klarte ikke å fortelle eller snakke under fødslene.... og evt avtale en fødselssamtale med sykehuset/jordmor hva som kan forventes og tankene dine rundt det å føde.
 
Med første fikk vi ikke fødselsforberedende kurs først, men fant et kurs på nett nå i høst som jeg kommer til å se når det nærmer seg litt mer. Ellers har jeg prøvd å ikke forberede meg noe for alle fødsler er forskjellige, bare tenke gjennom hvordan jeg vil ha det og skrive fødebrev. Varmt/kaldt i rommet, mye/lite lys, musikk/stille, være alene/ha folk med meg, nærhet/avstand, smertelindring eller ikke, ev. hva.

MEN, det er viktig å huske på at det er ikke sikkert det er tid til å gjennomføre alt/noe av det en tenker, men det viktigste jeg har fokusert på for meg selv, er at jeg er i trygge hender, og at jeg kanskje ikke kommer til å ha kontroll på situasjonen når det først skjer. Men for min del er det greit å ha skrevet ned/tenkt gjennom ulike scenarioer hvis det skulle være tid for å gjøre det på min måte :)
 
Tror det hjelper på å være innstilt på at det ikke blir helt som man forventer, vil tipse om å øve på puste teknikker, være i fysisk sterk form. Og ellers skrive fødebrev og forventninger og smertelindring. Skriv gjerne også litt om hva du tenker etterpå, om amming, og huske på at noen får det som kalles barseltårer, gråter og gråter, men huske på at du ikke er alene og at det er em reaksjon på hormonen og situasjonen :Heartpink
 
Helt enig med hun over her.. Det aller viktigste er å forberede seg på at det ikke blir som du forventer. En fødsel kan ikke planlegges. Forbered deg på tanken på å miste kontrollen og stole på jordmor <3 med første min ble det stort nederlag at jeg ønsket epidural,eller rettere sagt trengte epidural... mens med lillesøster ble fødsel en helt annen fordi jeg tok alt som det kom :)
 
Ta det som det kommer og vær forberedt på at alt kan skje. Det bli en fin og ukomplisert fødsel, men det kan også skje ting - så vær åpen for at det kanskje kan være nødvendig med litt ekstra hjelp (sugekopp, tang, klipp og ks f.eks).

Les deg opp på ulike typer fødestillinger så du kan prøvd deg litt frem. Og undersøk hvilke typer smertelindring sykehuset ditt tilbyr og les om de ☺️

Personlig vil jeg si at fødebrev er unødvendig til din første fødsel da du ikke vet hva du går til. Så igjen - vær åpen for at alt kan skje. Lykke til!
 
Ta det som det kommer og vær forberedt på at alt kan skje. Det bli en fin og ukomplisert fødsel, men det kan også skje ting - så vær åpen for at det kanskje kan være nødvendig med litt ekstra hjelp (sugekopp, tang, klipp og ks f.eks).

Les deg opp på ulike typer fødestillinger så du kan prøvd deg litt frem. Og undersøk hvilke typer smertelindring sykehuset ditt tilbyr og les om de ☺️

Personlig vil jeg si at fødebrev er unødvendig til din første fødsel da du ikke vet hva du går til. Så igjen - vær åpen for at alt kan skje. Lykke til!

Jeg fikk mye utbytte av mitt fødebrev første gangen jeg fødte. Jeg skrev om hvordan jeg ønsker at stemningen skal være og hvilket behov for informasjon jeg har. Alle jordmødrene jeg hadde, hadde lest brevet og sørget for at jeg kun har gode minner fra en lang og noe komplisert fødsel :)
 
Jeg skulle ønske jeg hadde lært meg pusteteknikker. Jeg ble satt i gang og var overrasket over hvor vanskelig jeg syns det var å komme gjennom riene før jeg fikk smertestillende (de var mer eller mindre konstante). Jeg hadde vært på fødselsforberedende kurs og jobbet mentalt med at hva som helst kan skje, og det følte jeg at hjalp meg.

Ikke bruk så mye tid på å forestille deg den perfekte fødsel eller skap deg mål om at du feks føde i vann eller føde uten smertestillende. Du trenger ikke bruke energi under fødsel på å håndtere at det ble annerledes enn du så for deg, den energien trenger du til helt andre ting :)
 
Eg gjekk på gravidyoga og fødselsførebuande yogakurs, i tillegg til fødselsførebuande kurs på sjukehuset. Følte eg hadde veldig stort utbytte av yogaen, fordi vi der øvde mykje på å puste, finne gode stillingar, slappe av osv. Går aldri på yoga til vanleg, men skulle ønske det blei opna for sånt igjen no, for det var gode pausar i kvardagen og mentalt.
 
Jeg tok fødselsforberedende yoga - der lærte vi god pusteteknikk, i tillegg til at vi trente på puste oss gjennom smerte ved å sitte oppå tærne på en måte som gjorde veldig vondt. Finnes sikkert på Youtube også hvis ikke ting åpner opp :)
 
Jeg hadde fødebrev med første men det var kun fordi jeg ikke øsnjwr bli undersøker så. Mye nedentil pga vestbulitt og heller ikke en student pga den tilstanden. Da ble det og skrevet at jeg ønsket en mest mulig naturlig fødsel gjerne med akupunktur og badekar. Ellers kan man ikke planlegge fødselen. Ta det som det kommer. Du kan gjerne gjøre det noen tanker om hvor du vil føde og om du ønsker smertestillende eller ikke men du må ta det som det kommer. Man vet aldri ha som skjer. Hvor lenge det drøyer. Hvordan riene er osv. Er uansett ikke et nederlag få smertestillende om man egentlig hadde sett for seg en naturlig fødsel. Gå inn i fødselen med åpen sin og lytt til jordmoren og jobb med kroppen din!
 
Sniker
Noe som hjalp for min fødsel var å se for seg babyen reise gjennom bekkenet, lå på kveldene og visualiserte dette. Tenkte også mye på at så lenge jeg får ut hodet er jeg så og si i mål.
Klarte å puste fint og rolig når han skulle ut på grunn av dette.


Lykke til <3
 
Jeg har født 2 ganger. Første gangen uten noen særlig forberedelse, annet enn at jeg stolte på kroppens evne til å håndtere situasjonen. Innstilte meg på å gå over termin og at fødselen skulle ta lang tid, siden jeg var førstegangs fødende. Ble fullstendig tatt på sengen av spontan vannavgang 10 dager før termin, og påfølgende styrtfødsel. Klarte ikke å henge med, for det var så intenst og det gikk så fort. Med nummer to ville jeg være forberedt på en lignende fødsel, og sammen med min fantastiske jordmor forberedte jeg meg ved hjelp av Anja Bays metode "smertefri fødsel". Det hadde enormt mye å si for min opplevelse av fødselen! Ikke at det var smertefritt per definisjon, men jeg hadde konkrete verktøy og teknikker for å håndtere fødselen. Jeg følte kontroll, selv om det ble en ny styrtfødsel. En helt annen opplevelse enn første gang, og jeg kommer til å bruke samme metode denne gangen også. Jeg skrev også fødebrev med nr.2, og "fikk det som jeg ville" med vannfødsel osv. Blir fødebrev igjen :happy:
 
Forberedte meg egentlig ikke, for jeg var så innstilt på at det sikkert ikke ble som planlagt . uansett... og det stemte jo :hilarious: Eneste jeg tenkte jeg kunne tenke meg den gang var badekar, men ble igangsatt, så da gikk jo ikke det. Ble en veldig fin fødsel likevel da! :) Denne gangen vil jeg ha sånn stor ball jeg kan hoppe på, det var gull sist! Visste ikke om det engang.

Ellers tenker jeg at jeg tar det som det kommer denne gangen også :) ... men leker med tanken om å lage en playlist da, få litt liv i rommet siden jeg blir så stille når jeg får vondt :hilarious:
 
Jeg var uheldig med forrige fødsel, med komplikasjon. Men noe jeg forberedte meg på var å legge igjen all kontroll hjemme. Jeg elsker å ha kontroll og få vite hva som skjer når.
Jeg forberedte meg lenge på at jeg har ingen kontroll når jeg er på sykehuset og la min fulle tillit til de som jobber der. Og det er jeg SJELEGLAD for. På grunn av det sitter jeg ikke igjen med en vond følelse når det kommer til neste fødsel, fordi de gjorde en veldig god jobb med meg og barnefar.
 
Stol på signalene fra kroppen, er mitt råd ❤️
Gruet meg myyye til fødsel nr 2, og fikk Maria-samtale (?) på føden når termin nærmet seg, det følte jeg hjalp veldig mye. Fødsel nr 2 var kjempe flott, og de tok hensyn til det som ble snakket om i samtalen.
Fødsel nr 1 var styrtfødsel(igangsatt), uten at de skjønte at det gikk så fort på sykehuset. Derfor ble jeg ikke møtt slik jeg trengte, og det satte seg i kroppen.
Nå gruer jeg meg ikke til fødsel nr 3, fordi opplevelsen rundt nr 2 var så fin ❤️
 
Snakk i sammen med partner hva som er viktig og stol på jm og de rundt deg
 
Jeg hadde en drømmefødsel, det må jeg bare få si. Jeg hadde nok fått en god fødsel uansett, fordi kroppen min samarbeidet og forholdene lå til rette. Men. Det jeg gjorde av forberedelser var følgende:
- Fødselsforberedende kurs på sykehuset sammen med partner
- Lese og lære om ulike typer fødsler og ting som kan skje på en fødestue - jeg liker å være opplyst
- Gikk på gravidyoga og lærte pusteteknikker og å følge kroppen (jeg tror det var veldig nyttig!)
- Positiv innstilling til å føde. Smertene man opplever produseres av ens egen kropp, og er den eneste formen for så sterke smerter som teoretisk sett er ufarlig (lærte på sykehuset og synes det var godt sagt)
- Skrev et grundig fødebrev. Glemte alt som stod der, men det var godt å skrive ned ting og tang

Jeg fødte uten smertelindring og hadde styrtfødsel. Neste gang må jeg være forberedt på at det kan gå ennå raskere. Så å være i nærheten av sykehuset og bilen er alfa omega i alle fall de siste pr ukene for min del. Jeg lå hjemme med rier så lenge det føltes trygt. Det var godt å jobbe med kroppen i trygge omgivelser. Jeg hadde skikkelige stormrier, og gikk helt inn i min egen boble mens det stod på som verst. Kun 1.5 time etter at vi dro til sykehuset var baby ute, men rier hadde jeg hjemme i 11 timer før det - kom inn med 6 cm. Det føltes så mektig - å klare å jobbe med kroppen så lenge på egenhånd.
 
Jeg trente gravidyoga hjemme, innbiller meg at det hjalp meg endel gjennom fødsel :happy:
Jeg skrev også fødselsbrev, som jeg synes var betryggende.
Ellers må man lytte til kroppen og ta det som det kommer!
Vanskelig å planlegge for mye:)
 
Jeg så mye på fødeavdelingen, samt følger jeg fødselskontoer på instagram (evarosebirth og badmassmotherbirther) det har hjulpet meg og min fødselsangst, ikke nødvendigvis noe som funker for alle :) Går nok inn i denne fødselen med lite forventinger som jeg gjorde med første, jeg tar det litt som det kommer;)
 
Back
Topp