Til dere som har født før

Når det gjelder fødsel, ta det helt som det kommer. Sett deg gjerne inn i hvilken type smertelindring som finnes, lag deg noen tanker om hva du selv ønsker, sett deg gjerne inn i hvordan hormonene i kroppen fungerer under en fødsel(dette har vært veldig lærerikt for min del), jeg er 3.gangs å har ikke tenkt så mye på disse hormonene før nå når jeg leste i heftene fra fodebagen.no
Å sist men ikke minst, ikke bli skuffet hvis noe ikke blir som du tenkte. For ingen av oss vet hvordan fødselen og opplevelsen blir før etter fødselen er over :)

Når det gjelder barseltiden, gjør AKKURAT som det passer deg og din familie! Jeg er som sagt 3.gangs, å først nå føler jeg meg "tøff nok" til å gi beskjed til alle rundt meg at ingen av dem er velkommen i hus før jeg er klar :p Jeg er en person som trenger ro til babykos, amming og komme meg til hektene igjen . Men jeg er også den personen som alltid sier ja, selv om jeg egentlig ikke vil. Men når det gjelder barseltiden så er den hellig, vi får aldri de dagene tilbake. Å babyen har ingen behov for verken bestemor, mommo, tanter eller onkler :angelic::facepalm: Å jeg har heller ingen behov for 40 kjerringråd å at babyen skal dra fra det ene fanget til det andre, ille nok at to søsken sikkert skal krangle om henne :hilarious:

Ellers, ha gode bind/bleier til deg selv, en god intimsåpe(gjerne den med olje fra apoteket), dusj underlivet ofte de første dagene, ha rikelig med maten du ønsker i hus, drikk mye, ta multivitamin og omega 3, ikke stress med vekta, brystpumpe er ikke så dumt å ha i hus, ikke la brystene fryse å kos masse med babyen ❤️
 
Hvis du ikke har fødsels angst så bare ta fødselen som den kommer. Lytt til kroppen den vet hva den skal gjøre.
Har du angst eller bekymringer så ta de opp med jordmor og barnefar (hvis han skal være med på,fødsel). Skriv fødebrev med dine bekymringer og hva du trenger av jordmor under fødsel.
Ting å tenke på er eks smerte lindring, er det ok med student tilstede (gjelder spesielt universitets sykehus), hvordan føde (i vann, stående , liggende...)

Mitt beste tips i barselstiden er å prioriterte babyen først og deretter deg selv. Ikke prioritert familie hvis du ikke vil det! Ta i mot besøk når du er klar for det!
 
Fødsel: Prøv å ikke kjempe imot riene/smertene. Bruk gjerne tyngdekraften - jeg syns det har vært nyttig å stå i en prekestol så lenge jeg har klart det. Ellers: la kroppen jobbe, og ikke tenk så mye:happy:

Barseltid: enig med de over her - trenger du og babyen ro, så tør å si fra.
 
Tror det meste var dekka av de over :)
Må tilføye noe de fleste tenker er flaut under fødsel.. å rope/skrike.. bruk det om du føler for det.. det gir kraft. Selv har jeg blitt så stille at de må spørre om det går bra.
Ellers kan du forberede deg på noen dager hvor det kan være vondt å sitte på «dåsa» grunnet smårifter.. går heldigvis fort over.. hånddusjen, eller en flaske lunka vann kan være deilig å bruke de første gangene man skal tisse etter på..
vær obs på avføringen.. tok nesten 14 dager etter nr 1 før jeg greide å gjøre noe.. var ikke noe godt. (Mulig pga klyster) ble ikke sånn med nr 2.
 
Back
Topp