Til dere som har født før :)

Her startet det med murringer og en helsikkes hodepine alle tre gangene:hilarious: barna kom til samme dag :)

Startet på natten med rier. Og hadde rier fra og til i en del timer før de ble regelmessige og hyppige. Kunne være alt fra 1 time til 20 min mellom hver. Slitsomt.. men så plutselig ble de veldig hyppige og da var det dags å dra på sykehuset:) var ingen forvarsel for min del. Hadde hatt massevis av kynnere i ukesvis, men det var ikke akkurat vanskelig å skille mellom smertene når riene startet :banghead::p

Med første: vannet gikk tidlig en morgen, tiendvstartet senere samme kveld. Først rolig, men tok seg ganske fort opp.

Med andre: Riene startet tidlig en morgen før jeg hadde stått opp (type 0600). Gikk rett på kraftige, jevne rier og oppkast fra første minutt. Kanskje hadde jeg sovet meg gjennom en rolig start, ellers gikk den rett på.

Nr. 1: Igangsatt 10 dager over pga overtid og assynklitisk vekst, fødte dagen etter.
Nr. 2: Våknet midt på natten til knall rier og regelmessige fra første stund. Tok 1 time og 20 min fra første rie til hun var ute. 10 dager over termin.

Men det skal sies at jeg hadde mange uker med modning i forkant med begge, enda lengre med nr. 2. Mensmurringer, nedpress, mange netter med regelmessige modningsrier som aldri tok seg opp i styrke...

Skulle legge meg da jeg kjente noe var annerledes. Så kom riene, og jeg var ikke i tvil om at var det som skjedde. Ringe føden et par timer etter midnatt. Fikk beskjed om å vente til de varte litt lengre, også dro vi på føden noen timer etter det.
Vannet gikk på sykehuset.
Ble litt overrasket over at da det skjedde, så var jeg ikke i tvil. Hadde brukt mye tid i forkant på å lure på om jeg kom til å "skjønne det" :p
Fødte en dag etter termin.

Våknet ca kl 3 på natten av smerter i mage og rygg, hadde litt mørkerød blødning også. Begge var født litt over ett døgn etter:)

Hadde også en del murringer dagen før, men ble ikke vondt før jeg våknet om natten.

Har hatt 2 ganske like fødsler. Spent på denne:)

Startet med vannavgang, rett på sinnsyke og tette rier. Ungen var ute få timer senere. Dagen før termin.

Første startet med urolig natt og mye kynnere. Skjønte det ikke da, men vannet gikk neste morgen.

Andre ble satt i gang dagen etter termin med ballongkateter. De tok vannet og så kom riene:)

Med første ble jeg satt i gang med ballongkateter, og så startet riene av seg selv i overkant av et halvt døgn senere:)

Veldig spent på hvordan det blir denne gangen. Og om jeg får oppleve å gå hjemme sammen med mannen min og telle rier i første fasen [emoji4] Sist var jeg innlagt og dermed alene de første 3 timene av fødselen.

Sto opp om morgenen og trodde jeg hadde løs mage, men det kom aldri noe og det viste seg å være svake rier. De tok seg opp mer og mer og etter 20 t var han ut.
Vannet måtte de ta.

Våknet i 4-5 tiden med regelmessige sammentrekninger. I begge tilfellene måtte vannet tas før fødselen ble aktiv.

Hatt en tøff fødsel ( førstemann, 1 døgn med maserier uten søvn, stjernekikker ) og en lett , da tok det 2 timer fra de tok vannet og hun var ute, pluss at jeg hadde ekstremt lite smerter :) spent på 3. Mann, hørt de kan være luringer :) nå er det 9 år siden sist jeg fødte også.

Begge starta med rier på natta (i 3-4 tida).
Med første gjekk vatnet heima kl 08. Han er født halv 3 neste natt.
Med nr to hadde eg time for igangsetting kl 10 så me reiste inn då sjølv om riene fortsatt var milde. Vatnet tok dei nokre minutter før han kom ut kl 19 om kvelden.
Eg hadde ingen "forvarsel" på nokon av dei, ingen spesiell følelse eller noko slikt heller :)

Merka med en gang det var "tak" i ryggen som kom og gikk med ujamne mellomrom, helt ulikt kynnere :-) ingen andre tegn i forkant anna enn at jeg sa til samboer av en eller annen grunn at denne helga kunne han bare drite i at jeg hjalp han med huset (vi holdt på å bygge nytt), da dette kanskje var siste helg med hvile. Spørst om jeg ikke "ante" noe likevel :p Søndagen begynte desse maseriene, og tirsdag kl 21 var vi foreldre etter to døgn med null søvn -_- gla jeg slappa av fredagen og lørdagen :p
Det er ihvertfall i de aller fleste tilfeller ingen tvil om at fødselen/noe er på gang, du merker med en gang at det er annerledes enn feks kynnere :-) og man trenger ikke å kjenne "modning" osv, slimproppen min gikk på sykehuset og vannet ved 8cm åpning, og absolutt ingen menssmerter/murringer eller noe før maseriene kom, magen ble aldri lav heller.. så til de av dere som ikke kjenner slike tegn, ikke fortvil:-D det betyr ingenting, vær bare gla for at du slipper:p jeg fikk første en uke før termin også :-)

Våknet i 4-5 tiden med regelmessige sammentrekninger. I begge tilfellene måtte vannet tas før fødselen ble aktiv.

Hatt en tøff fødsel ( førstemann, 1 døgn med maserier uten søvn, stjernekikker ) og en lett , da tok det 2 timer fra de tok vannet og hun var ute, pluss at jeg hadde ekstremt lite smerter :) spent på 3. Mann, hørt de kan være luringer :) nå er det 9 år siden sist jeg fødte også.

Har hørt at når det går mer enn 5 år så er man på en måte tilbakestillt. Vet ikke om det stemmer da

Med første ble jeg satt i gang på 12. overtidsdag.

Med andre så startet det med rier hjemme. Gjorde ikke noe spesielt i forkant.

Vannet har gått underveis i fødsel begge gangene.

Nr 1 startet med murringer en uke i forkant, fikk så mer regelmessige rier på kvelden uken etter. Dro på kontroll for sikkerthetsskyld og hadde da 4 cm og ble sendt til sykehuset, var da 1,5t reisevei inkl ferge. Så jordmor sa at vi måtte rekke neste ferge ellers måtte hun bli med i bilen. Var med jordmor kl. 21 ca og kl. 03.20 var han ute [emoji4]
Nr. 2 startet med at vannet gikk rundt kl. 03, fikk rier omtrent rett etter. Dro på sykehuset for kontroll, denne gangen kun 7 min reisevei. Hadde da 5 cm og ble lagt inn. Han ble født kl. 11.06. Han var stjernekikker.
Ingen mistanke om at fødselen var nær før jeg la meg den natten [emoji28]

Hadde mye kynnere på slutten, og den dagen jeg skulle settes i gang (1 uke før termin) våknet jeg med det jeg vet i dag er modningsrier. De sluttet brått av seg selv på vei til sykehuset, og etter en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang dag med venting på klinikken fordi det var fullt på føden, fikk vi beskjed om at jeg ikke ville bli satt i gang før dagen etter, men skulle tilbringe natten på klinikken. Gikk derfor og spiste middag, og spiste GODT fordi jeg skulle lade opp til dagen etter, og hadde ikke mer enn kommet meg inn i sengen før første rie kom kastet over meg. Forsøkte å gå i gangen, men hadde så intense rier at jeg kastet opp hver eneste rie, så ble liggende i sengen. Hadde første rie ca kl. 18- 18.30 og mini er født 00.45, så det gikk fort når det først satte i gang. De tok vannet rundt 23.00.

Back
Topp