Til dere som har barn fra før...

Singer

Flørter med forumet
Har ei jente på 2,5 år som skal bli storesøster i august. Vi tenker å starte litt forsiktig med avvenning av smokk og bleie nå på våren. Noen tips?

Eneste tipset jeg har er å ikke begynne med avvenning av begge tingene samtidig. Ta en ting av gangen, ellers blir det ofte krøll.

BV app

Slenger meg på denne. Har også ei datter på 2,5 som skal venner av med bleie og smokk nå. Til sommeren skal hun sende smokkene sine til kaptein sabeltann :) så skal kaptein sabeltann (les: vi) sende et skattekart til henne også får hun lete etter den gjemte skatten :) må driver vi med litt forsiktig bleie slutt i helgene og etter bhg. Vi har laget et klistremerke system. Hun får klistremerke hver gang hun har vært på do. Også får hun premie etter feks 10 ganger. Så får hun en stor premie når jeg føler hun har klart seg lenge :) men andre tips tas i mot altså :)

Her har ho sluttet med bleier på dagtid og har kun smokk på natta.
Bleie slutten skjedde i barnehagen da ei av de andre jentene sluttet med bleier. Smokken ble vi bare strenge på.

Her er jenta vår blitt tre og er godt i gang med avvenning på bleia. Vi lar henne få sitte på potte do til faste tider. Starta med klistremerke som premie. Går nå kun med bleie ute og om natten. Kommer til å kutte den ute når det er litt mindre klær og varmere ute :-) Kan også be bhg om å følge på do når det er naturlig. Eks når alle skal ut og på do, og ved bleieskift

Mitt beste tips til bleieslutt er å la de styre det litt selv. Vi prøvde for tidlig med frøkna her og da gikk det ikke. Noen mnd etter fant hun ut selv at hun skulle slutte å har vært tør siden:) gutten vår på 2,5 har begynt de siste ukene å gå på do. Så vi håper at han blir klar før nestemann kommer. Han bruker også smokk( på natten) og vi har planer om at han skal gi bort smokkene til babyen også vil babyen gi en gave til han. Men vi får se hvordan det går:) tar det i hans tempo

Har ei på 3 som har slutta med bleie. Tror det er viktig at de har interesse for det selv. Synes vårt "klistremerke"system funket veldig bra, ett kryss for tiss og to kryss for bæsj, fire kryss = oppmerksomhet. Kommer jo an på hvor mye de går på do, men ti kryss er kanskje litt mye? Her gikk det relativt fort, sikkert fordi hun forstod en del selv, og ville selv. Da var hun 2,5 år. Tutten har hun og slutta med, fikk premie om morgenen den dagen hun ikke sovnet med tutt.

Mitt beste tips til bleieslutt er å la de styre det litt selv. Vi prøvde for tidlig med frøkna her og da gikk det ikke. Noen mnd etter fant hun ut selv at hun skulle slutte å har vært tør siden:) gutten vår på 2,5 har begynt de siste ukene å gå på do. Så vi håper at han blir klar før nestemann kommer. Han bruker også smokk( på natten) og vi har planer om at han skal gi bort smokkene til babyen også vil babyen gi en gave til han. Men vi får se hvordan det går:) tar det i hans tempo

det er er det aller viktigeste.. de slutter ikke før de er klar...

Super tråd. Vi trenger alle tips vi kan få, for her i huset har vi sammme mål. Ferdig før nestemann kommer ;)

Enig med at det er veldig viktig at barnet er modent og klar for det selv. Eldstejenta vår sluttet mellom 2,5 og 3 år. Gikk kjempefint for ho var klar. Gutten vår på 2 viser fortsatt ingen interesse og vi stresser ikke med deg. Har opplevd barn som har måtte slutte før de var klar og det var helt grusomt å se på! De blir redde og usikker:(

Vi kuttet ut smokken først- på dagtid og så på 3 års dagen hadde vi avtale på at han skulle kaste de selv.
Ang det å slutte med bleie- vi har hatt do trening lenge, vi startet med å ta av bleie da vi kom hjem fra barnehage eller bare var hjemme. ofte gå på do- før mat,etter mat osv.
Pga påsken hadde vi flere dager hvor vi fikk prøvd ut dette enda mer, så etter påsken, sendte vi han i barnehagen med truse og beskjed til personalet om å sende han ofte på do. Vi har til enhver tid nå 4 boksere, 4 longs, 4 joggebukser liggende i bhg. sånn i tilfelle det blir noen uhell.
Det har gått veldig bra- kun 1 uhell siden han sluttet.

Eneste tipset jeg har er å ikke begynne med avvenning av begge tingene samtidig. Ta en ting av gangen, ellers blir det ofte krøll.

BV app

signerer denne!! her har hun gått uten bleie på dagtid i et år nå (begynte bleieavvenning når hun var 2 år og 1mnd), en vil fortsatt ha bleien til å bæsje i:/ ikke stress ihvertfall!! ta alt i barnets tempo, hvis ikke kan det `låse seg helt` og da er man tilbake på skratsh, og bare å rykke tilbake til start :P

Her er gutten 3, og tisser på do innimellom. Men han har ikke vilja til de ennå. Så får se. Øver hjemme og i bhg, men er langt i fra å la han gå uten bleie enda, tror det er litt for mye trygghet i bleia enda.

Her bestemte eldstemann seg selv for å slutte med bleie da han var 2,5 vi lot han gå naken her hjemme og hadde potte på stua til å begynne med, er lettere å kjenne at de må på do når de ikke har klær på (så vidt jeg har skjønt) pluss at det jo går fortere å komme seg på do ;)
Min var ikke klar for do, han ville på potte, dette er også noe barna gjerne må styre selv, noen foreldre synes det er ekkelt med potte og vil at barna skal på do, men en do (også med doring) er jo stor og kan virke skremmende for et lite barn.
Vi brukte ellers klistremerker, hvis de skal samle klistremerker/kryss for å få en større premie, bør det ikke være for mange som skal samles da de er litt små for å forstå prinsippet i å samle og bytte inn enda, hvis de må samle for mange og premien blir for sjelden vil de miste motivasjonen, men her funket det greit med bare klistremerker :)

Lykke til med slutt både med smokk og bleie :)

Back
Topp