snart-tobarnsmor
Flørter med forumet
Hvordan var overgangen fra 1 til 2 unger? hva er aldersforskjellen?
Ble unge nr 1 sjalu? hvordan taklet dere sjalusi evt?
Ble unge nr 1 sjalu? hvordan taklet dere sjalusi evt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er 2 år og 9mnd mellom mine to. Ble litt sjalusi i form av raserianfall og ignorering av både meg og babyen den første tiden. Men da minstemann begynte å bli sånn 3-4mnd, og mere våken, så begynte størstemann å vise mer interesse for babyen igjen.Turid-Laila skrev:
Jeg er også spent på dette... Ser at dattera vår på 2 år ikke liker at mamma har andre barn i fanget...kusiner, venners barn e.l. Men det er lenge til babyen kommer enda, så får tro at hun heller vil hjelpe til og være god med babyen. Hun er ikke akkurat noe "fangbarn" som har tid til å sitte å kose, så tror det skal gå bra. Dytter denne litt så vi får høre flere erfaringer :)2gull 09/12 skrev:
Tenkte også å bruke bøker en del, da vi leser hver kveld før leggetid. Så kan hun modne tanken litt før det skjer. Tenk å få en baby i hus som vi SKAL like og vi SKAL være snill med, og denne babyen skal være hos oss for alltid. Ikke lett å være liten heller ...2gull 09/12 skrev:
Tror det er veldig viktig å inkludere de kommende storesøsknene, sånn som hvis du sitter og ammer, så kan man lese/se i en bok sammen. Bleieskift; la h*n få være med,feks åpne bleien, lete frem klær, evt prøve å vaske stumpen osv.. Enkle gjøremål. Hente smokken, holde i flaska, få dele pledd med babyen osv..Litt brysomt i begynnelsen, men det kan ofte være med å avverge de verste sjalusitoppene kanskje. Vær flink til å gjøre noe sammen når babyen sover, trenger ikke å være noe avansert, bare noe så enkelt som å tegne sammen, eller gå en liten tur i hagen.Turid-Laila skrev:
Å få søsken kan ofte sammenlignes med at mannen din kommer hjem med en ny dame, og at du får følgende beskjed: - hun skal bo sammen med oss, sitte i fanget mitt, bruke lekene dine, klærne dine, skal ligge i samme seng som oss osv :)
(Husker ikke hvem som hadde den filmsnutten, om det var en sketsj eller ikke, men det var veldig tatt på kornet hvertfall)
Tror det er veldig viktig å inkludere de kommende storesøsknene, sånn som hvis du sitter og ammer, så kan man lese/se i en bok sammen. Bleieskift; la h*n få være med,feks åpne bleien, lete frem klær, evt prøve å vaske stumpen osv.. Enkle gjøremål. Hente smokken, holde i flaska, få dele pledd med babyen osv..Litt brysomt i begynnelsen, men det kan ofte være med å avverge de verste sjalusitoppene kanskje. Vær flink til å gjøre noe sammen når babyen sover, trenger ikke å være noe avansert, bare noe så enkelt som å tegne sammen, eller gå en liten tur i hagen.Turid-Laila skrev:
Å få søsken kan ofte sammenlignes med at mannen din kommer hjem med en ny dame, og at du får følgende beskjed: - hun skal bo sammen med oss, sitte i fanget mitt, bruke lekene dine, klærne dine, skal ligge i samme seng som oss osv :)
(Husker ikke hvem som hadde den filmsnutten, om det var en sketsj eller ikke, men det var veldig tatt på kornet hvertfall)
Signerer alt!
Nå var aldersforskjellgen her ganske liten, 13 mnd, og storebror var veldig baby selv når lillebror ble født, men det var alltid viktig for meg å ha kvalitetstid med hvert enkelt. Det må ikke være mange timer, men at den ene har mamma/pappa bare for seg selv for en stund på fanget og lese en bok sammen er veldig viktig for oss.
Jeg er veldig spent hvordan det blir denne gangen, guttene er jo ganske store, 3 og 4, når babyen kommer, håper at det går fint å inkludere de så godt som mulig. Men så er de vant med å ha søsken ( sambo har to jenter fra før i tillegg ) så satser på at det går bra