til dere som har 2 eller flere barn:

snart-tobarnsmor

Flørter med forumet
Hvordan var overgangen fra 1 til 2 unger? hva er aldersforskjellen?
Ble unge nr 1 sjalu? hvordan taklet dere sjalusi evt?

Dette lurer jeg også litt på. Så dytter på denne :D

Det er 2 år og 9mnd mellom mine to. Ble litt sjalusi i form av raserianfall og ignorering av både meg og babyen den første tiden. Men da minstemann begynte å bli sånn 3-4mnd, og mere våken, så begynte størstemann å vise mer interesse for babyen igjen.

Turid-Laila skrev:
Det er 2 år og 9mnd mellom mine to. Ble litt sjalusi i form av raserianfall og ignorering av både meg og babyen den første tiden. Men da minstemann begynte å bli sånn 3-4mnd, og mere våken, så begynte størstemann å vise mer interesse for babyen igjen.

okey, takk for svar :) er veldig spent, for jeg ser at sønnen min tåler ikke at andre unger kommer bort til meg, så er veldig spent på hvordan han reagerer når det kommer en liten baby i hus..:P

Jeg er også spent på dette... Ser at dattera vår på 2 år ikke liker at mamma har andre barn i fanget...kusiner, venners barn e.l. Men det er lenge til babyen kommer enda, så får tro at hun heller vil hjelpe til og være god med babyen. Hun er ikke akkurat noe "fangbarn" som har tid til å sitte å kose, så tror det skal gå bra. Dytter denne litt så vi får høre flere erfaringer :)

2gull 09/12 skrev:
Jeg er også spent på dette... Ser at dattera vår på 2 år ikke liker at mamma har andre barn i fanget...kusiner, venners barn e.l. Men det er lenge til babyen kommer enda, så får tro at hun heller vil hjelpe til og være god med babyen. Hun er ikke akkurat noe "fangbarn" som har tid til å sitte å kose, så tror det skal gå bra. Dytter denne litt så vi får høre flere erfaringer :)

Er som du beskriver min gutt i det du skriver :P jeg har en bok som skal forberede "storesøsken" på et nytt familie medlem (fikk boka da mora mi venta søstra mi, helt genial bok) , så tenkte jeg skulle prøve å lese litt og bla i den for han, kanskje han forstår litt mere da :)

Tenkte også å bruke bøker en del, da vi leser hver kveld før leggetid. Så kan hun modne tanken litt før det skjer. Tenk å få en baby i hus som vi SKAL like og vi SKAL være snill med, og denne babyen skal være hos oss for alltid. Ikke lett å være liten heller ...

2gull 09/12 skrev:
Tenkte også å bruke bøker en del, da vi leser hver kveld før leggetid. Så kan hun modne tanken litt før det skjer. Tenk å få en baby i hus som vi SKAL like og vi SKAL være snill med, og denne babyen skal være hos oss for alltid. Ikke lett å være liten heller ...

Kan finne navne på den boka jeg har hvis du er interesert :) den er genial :)
Nei, er ikke lett å være liten nei..

Tror det er veldig viktig å inkludere de kommende storesøsknene, sånn som hvis du sitter og ammer, så kan man lese/se i en bok sammen. Bleieskift; la h*n få være med,feks åpne bleien, lete frem klær, evt prøve å vaske stumpen osv.. Enkle gjøremål. Hente smokken, holde i flaska, få dele pledd med babyen osv..Litt brysomt i begynnelsen, men det kan ofte være med å avverge de verste sjalusitoppene kanskje. Vær flink til å gjøre noe sammen når babyen sover, trenger ikke å være noe avansert, bare noe så enkelt som å tegne sammen, eller gå en liten tur i hagen.

Å få søsken kan ofte sammenlignes med at mannen din kommer hjem med en ny dame, og at du får følgende beskjed: - hun skal bo sammen med oss, sitte i fanget mitt, bruke lekene dine, klærne dine, skal ligge i samme seng som oss osv :)
(Husker ikke hvem som hadde den filmsnutten, om det var en sketsj eller ikke, men det var veldig tatt på kornet hvertfall)

Turid-Laila skrev:
Tror det er veldig viktig å inkludere de kommende storesøsknene, sånn som hvis du sitter og ammer, så kan man lese/se i en bok sammen. Bleieskift; la h*n få være med,feks åpne bleien, lete frem klær, evt prøve å vaske stumpen osv.. Enkle gjøremål. Hente smokken, holde i flaska, få dele pledd med babyen osv..Litt brysomt i begynnelsen, men det kan ofte være med å avverge de verste sjalusitoppene kanskje. Vær flink til å gjøre noe sammen når babyen sover, trenger ikke å være noe avansert, bare noe så enkelt som å tegne sammen, eller gå en liten tur i hagen.

Å få søsken kan ofte sammenlignes med at mannen din kommer hjem med en ny dame, og at du får følgende beskjed: - hun skal bo sammen med oss, sitte i fanget mitt, bruke lekene dine, klærne dine, skal ligge i samme seng som oss osv :)
(Husker ikke hvem som hadde den filmsnutten, om det var en sketsj eller ikke, men det var veldig tatt på kornet hvertfall)

Det var mange gode tips :)

hehe, den sammenligninga var jo genial, jeg hadde i allefall blitt sjalu hvis mannen hadde kommet hjem med ny dame :P  så blir jo ganske likens da :P

Turid-Laila skrev:

Signerer alt!
Nå var aldersforskjellgen her ganske liten, 13 mnd, og storebror var veldig baby selv når lillebror ble født, men det var alltid viktig for meg å ha kvalitetstid med hvert enkelt. Det må ikke være mange timer, men at den ene har mamma/pappa bare for seg selv for en stund på fanget og lese en bok sammen er veldig viktig for oss.
Jeg er veldig spent hvordan det blir denne gangen, guttene er jo ganske store, 3 og 4, når babyen kommer, håper at det går fint å inkludere de så godt som mulig. Men så er de vant med å ha søsken ( sambo har to jenter fra før i tillegg ) så satser på at det går bra

Her gikk det veldig greit sist, siden det er 4,5 år mellom jentene. Og storesøster var mye ute sammen med pappa... Det er nesten mere sjalusi nå når dem har blitt større.... Men dem er og super glade i hverandre<3 så vi får se hva sommeren bringer, jeg tror hu minste kommer til å bli litt sjalu her, hun er veldig mamma jente... men vi får se. håper jeg får en like snill baby som dem to andre var;)>

Back
Topp