Til dere som er Rh-neg

Neya

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Vil bare si til dere som er Rh-neg at hvis dere går igjennom en spontanbort etter uke 8 så skal dere ha profylakssprøyte innen 72t. Akkurat som etter fødselen hvis dere får baby som har positiv blodtype. Jeg har vært gjennom en mølle etter spontanaborten på lørdag. Ringte først gyn.pol.klinikken på St Olavs på lørdag og de sa at jeg skulle ha denne sprøyten. De ba meg ringe legevakten for å slippe å komme helt til Trondheim, siden jeg bor et stykke unna. Det gjorde jeg, kom inn på legekontoret. Der ringte fastlegen St Olavs og der fikk han et helt annet svar. Der kom det frem at så lenge aborten skjer før uke 12 så går det bra. Jeg dro jo hjem, men i ettertid så begynte jeg å tenke litt mer på dette. Hvorfor sier de så forskjellig? Ikke klarte jeg å slå meg til ro med det heller. Ringte St Olavs igjen i dag og de ba meg komme med en gang. Har du en spontanabort etter uke 8 så bør du få profylaks. For ikke å danne antistoffer i neste svangerskap. Ikke finn dere i at de sier at før uke 12 går det fint. Jeg hadde 3 spontanaborter før jeg fikk sønnen vår i sommer og jeg spekulerer på om han trakk vinnerloddet siden han har samme blodtype som meg. Jeg skal i hvert fall gjøre alt JEG kan for at neste svangerskap ikke ender i nok en spontanabort. Nå er det jo ikke sikkert at dette er årsaken, men da vet jeg i hvert fall at jeg har gjort mitt ;)

Så bra at du informerer om dette midt i tapet ditt. ❤️ Det er absolutt ikke alle rutiner som er helt på plass, høres det ut til.

Hvis man kan være til hjelp for andre så er det så absolutt verdt det.
Og nei det virker ikke som at alt er på stell når det kommer til rutiner rundt rh-negative nei. :(

Huff trist å høre at du mistet, masse lykke til videre og tusen takk for at du informerer, jeg hadde ikke tenkt over det en gang siden de gir ikke den sprøyten før senere i svangerskapet. Og det står ikke blodtype på gravidkortet mitt siden de ikke kan skrive det der før jeg har tatt blodprøver ( jeg er blodgiver,jeg vet jo hvilken type blod jeg har) da vil det sikkert ikke skje noe om jeg skulle miste nå.

Uansett masse lykke til, ta vare på deg selv i den vanskelige tiden

I følge sykepleieren jeg var hos på St Olavs så er det visst veldig ulik praksis rundt om i landet ifht når de gir profylaks. I Trondheim gir de i uke 8-9. I Bergen gir de ikke før i uke 12 hvis det går galt. Hun syntes det var veldig rart at det er så forskjellig. Mener å ha lest at det er det samme i Oslo som i Trondheim. Men ikke sikker...

Huff trist å høre at du mistet, masse lykke til videre og tusen takk for at du informerer, jeg hadde ikke tenkt over det en gang siden de gir ikke den sprøyten før senere i svangerskapet. Og det står ikke blodtype på gravidkortet mitt siden de ikke kan skrive det der før jeg har tatt blodprøver ( jeg er blodgiver,jeg vet jo hvilken type blod jeg har) da vil det sikkert ikke skje noe om jeg skulle miste nå.

Uansett masse lykke til, ta vare på deg selv i den vanskelige tiden

Hvis det er første svangerskapet ditt så går det bra uansett. ❤️ Da er det viktig at du får sprøyte i uke 24 og oppfølging om fosteret har motsatt av deg. Om du hadde bært uheldig å mistet så hadde jeg stått knallhardt på at du er rh neg. Jeg har lest meg opp sånn nå etter å ha mistet at jeg føler nesten at jeg sitter med mer kunnskap enn noen av de på sykehuset :p :confused: Er jo ikke sånn, men føles sånn.

Tusen takk fine du❤️ Jeg har det etter omstendighetene bra og det føles bedre nå når sprøyten er satt og man kan prøve igjen etter hvert. ❤️

ønsker deg masse lykke til❤️❤️❤️

Back
Topp