Til dere som er gravid/har vært gravid

Nordingen

Blir kjent med forumet
Som tittelen sier så spør jeg dere som har vært og er gravid om dette med mensmurringer. Ser det er flere som sier de har hatt disse murringene når de har blitt gravide og ikke har blitt gravid. For dere som har hatt begge, er disse mensmurringene helt like hverandre? Og hvordan er/kjennes murringene deres?

Jeg var sikker på at jeg skulle spontanabortere de første ukene av graviditeten her pga murringer. Det var samme følelsen som når mensen er på vei, så gikk bare og ventet på blødninger. Jeg har vært gravid 4 ganger og mistet 3 ganger. Jeg hadde mensmurringer alle gangene, men de gangene jeg mistet gikk det ganske fort over til sterke smerter (mistet veldig tidlig hver gang, kjemisk). Nå er jeg 27 uker på vei og alt er fint med baby, så murringene var bare livmoren som vokste.

Jeg var sikker på at jeg skulle spontanabortere de første ukene av graviditeten her pga murringer. Det var samme følelsen som når mensen er på vei, så gikk bare og ventet på blødninger. Jeg har vært gravid 4 ganger og mistet 3 ganger. Jeg hadde mensmurringer alle gangene, men de gangene jeg mistet gikk det ganske fort over til sterke smerter (mistet veldig tidlig hver gang, kjemisk). Nå er jeg 27 uker på vei og alt er fint med baby, så murringene var bare livmoren som vokste.

Gratulerer med baby på vei! ❤️Kan jeg spørre om du fikk noe hjelp denne gangen? Jeg har mistet to ganger på rad nå og trenger litt håp... vi fortsetter å prøver, men har bestilt fertilitetssjekk nå.

Har 3 barn, har aldri mistet. Hatt sterke mensmurringer i starten med alle tre. Var verst med nr 1. Det er helt normalt. Det kommer fordi livmoren vokser. Med nr 2 og 3 så var livmoren litt slappere så derfor ikke så vondt. Brukte varmepute som smertelindring. Jeg bruker å ha sterke menssmerter normalt så for meg var det akkurat like vondt, men vil tro at hvis man normalt ikke har så sterke menssmerter normalt vil det kunne være vondere når livmoren utvider seg.

Har 4 barn, 4 svangerskap og mistet 2 barn (tygg litt på den, neida :p gravid med tvillinger 2 ganger, mistet 1 tvilling ene gangen).
Hadde ekstreme murringer i begge tvillingsvangerskapene. Mistet altså 1 tvilling ene gangen, men murringene fortsatte til rundt uke 12.
I de to andre svangerskapene hadde jeg ikke noe murringer. Mistet ene gangen. Ingen smerte ved spontanaborten.

Har ikke mens - murringer til vanlig.

Barn nr 2 kommer om under en mnd.

Med førstemann hadde jeg masse mensmurringer hele første trimester. Kjentes akkurat ut som vanlige mensmurringer, noen ganger så sterke at jeg normalt sett ville tatt ibux om jeg ikke var gravid. Var umulig å kjenne forskjell på disse murringene og mensmurringer, så jeg gikk rundt og måtte sjekke om det var blod og sa hver gang jeg kjente noe utflod (og det kjente jeg i rikelig monn, for å si det slik).

Med andremann har jeg ikke hatt noen murringer i det hele tatt.

Jeg hadde enormt mye mensmurriger (og i tillegg en blødnig som var veldig lik menstruasjon, visstnok en såkalt festeblødning), og har det i perioder enda (er 24+1 idag). I starten, og så sent som for en havannen ukes tid siden, så måtte det paracet til for å klare murringstoppene, som lignet godt på menssmerter! Helt normalt, og kan skje av og på ila store deler av svangerskapet. Likt med ligamentstrekk ut mot sidene - skarpe strekkesmerter av og på. Er mye rart som skjer i kroppen, og veldig mye er vedig skremmende for oss ferskinger - men også mer normalt enn man visste på forhånd :)

Gratulerer med baby på vei! ❤️Kan jeg spørre om du fikk noe hjelp denne gangen? Jeg har mistet to ganger på rad nå og trenger litt håp... vi fortsetter å prøver, men har bestilt fertilitetssjekk nå.

Tusen takk ❤ Jeg fikk progesteron av en privat gynekolog. Jeg begynte da jeg var 4+3 og brukte det til uke 10. Fra 3+6 til jeg fikk progesteron på resept brukte jeg en salve fra helsekost. Vet ikke om det var progesteronet som gjorde at det klaffet denne gangen, eller om det bare var tilfeldig. Etter 3 SA får man utredning på sykehuset. Vi rakk å ta blodprøver, men så ble jeg gravid på nytt før vi rakk å utredes mer. Fikk tett oppfølging med ultralyd første trimester, men fikk ikke noen annen hjelp der. Jeg snakket med dem i telefonen da fant ut at jeg var gravid på nytt, men de var negative til å gi meg progesteron fordi det er for lite forskning på det. Anbefaler derfor heller å bare dra til privat gynekolog for sånt, for de er ikke like strenge som i det offentlige.

(Jeg målte forresten aldri progesteron, så aner ikke om det var lavt.)

Som tittelen sier så spør jeg dere som har vært og er gravid om dette med mensmurringer. Ser det er flere som sier de har hatt disse murringene når de har blitt gravide og ikke har blitt gravid. For dere som har hatt begge, er disse mensmurringene helt like hverandre? Og hvordan er/kjennes murringene deres?

Murringene har vært like som mensmurringer, så ikke kunnet kjenne forskjell på menssmurringer og gravidmurringer :)

Murringene kjennes for meg ut som de som pleier å komme rett før mensen starter, kanskje dagen før. Kan beskrive det som om «motoren» settes i gang om man kjenner at livmora har begynt å jobbe.

Jeg har hatt samme murringer som jeg har før mensen kommer i begge graviditetene før positiv test og i 1. trimester i 1. graviditet (er bare 5 uker på vei i 2 graviditet). For meg er de så like at jeg ikke kjenner forskjell :)

Venter barn nr 3 i juni :) aldri hatt mensmurringer i begynnelsen av svangerskapene, men mer en slags lyskestrekk av noe slag :hilarious: murringene kommer i bølger for min del (kom en del uke 10-12 og uke 16-17-18, kommer nok mer de påfølgende ukene) :bag:

Murringene var ganske mye kraftigere som gravid. Såpass at jeg våknet om natten av det. Men de begynte ikke før rundt uke 5, så jeg hadde allerede vist om graviditeten i 1-2 uker.

Førstegangsgravid nå 25+4;
Har hatt ca 5 ukers syklus
Pleide å få ømme pupper ca en uke før og mensmurringer et par dager før mensen.
Fikk ømme pupper - dette startet en uke tidligere enn vanlig (ville tilsi 4 ukers syklus, så trodde ting skulle normalisere seg) etter en uke ingen mens, fortsatte en uke til uten mens
Murringene - helt vanlige mensmurringer - begynte på fredag tror jeg, og jeg skulle ihht 5 ukers syklus hatt mens ila den helgen. ingen mens kom, kjøpte test på mandagen som viste positiv!
kjente ingen forskjell på disse murringene og vanlige mensmurringer.
Eneste forskjell var at disse varte i typ 5 uker eller noe mer(?)

Har ikke opplevd murringer før ikm de gangene jeg har vært gravid. Men hatt mye menslignende murringer gjennom hele første trimester.

Tusen takk ❤ Jeg fikk progesteron av en privat gynekolog. Jeg begynte da jeg var 4+3 og brukte det til uke 10. Fra 3+6 til jeg fikk progesteron på resept brukte jeg en salve fra helsekost. Vet ikke om det var progesteronet som gjorde at det klaffet denne gangen, eller om det bare var tilfeldig. Etter 3 SA får man utredning på sykehuset. Vi rakk å ta blodprøver, men så ble jeg gravid på nytt før vi rakk å utredes mer. Fikk tett oppfølging med ultralyd første trimester, men fikk ikke noen annen hjelp der. Jeg snakket med dem i telefonen da fant ut at jeg var gravid på nytt, men de var negative til å gi meg progesteron fordi det er for lite forskning på det. Anbefaler derfor heller å bare dra til privat gynekolog for sånt, for de er ikke like strenge som i det offentlige.

(Jeg målte forresten aldri progesteron, så aner ikke om det var lavt.)

Takk for svarVi har bestilt fertilitetssjekk privat, så er spent om de kan gi oss en forklaring eller om vi bare har vært uheldige. Skulle det skje en gang til så har vi i hvert fall krav på utredning. Lykke til med resten av svangerskapet! Plutselig er babyen her

Takk for svarVi har bestilt fertilitetssjekk privat, så er spent om de kan gi oss en forklaring eller om vi bare har vært uheldige. Skulle det skje en gang til så har vi i hvert fall krav på utredning. Lykke til med resten av svangerskapet! Plutselig er babyen her

Lykke til! Forhåpentligvis er det ingenting galt med dere. De fant ingenting galt på våre blodprøver. Spontanabort er mye vanligere enn man tror, og jeg tror flertallet er "friske".

Tusen takk, det skal bli så verdt det når jeg endelig får sønnen min i armene! Masse lykke til igjen til dere også. Håper det går neste gang!

Hatt murringer begge ganger, husker ikke hvor «ille» det var med førstemann men i dette svangerskapet var det på et tidspunkt så vondt at jeg måtte ha varmeflaske og paracet, som ved mens. Har gitt seg rundt uke 12 og kom i første svangerskap tilbake etter uke 30 en gang (modning). Har ikke fått det tilbake enda (er i uke 25 nå) :)

Sterke menssmerter i uke 8-9 tror jeg det var med de to første barna etter sex. Så voldsomt at jeg var sikker på at jeg skulle abortere. Men det var det. Ingen blod eller antydning til menssmerter før riene startet med de to første. I uke 39 med nr tre nå. Og menssmerter de siste dagene nå, ingenting i starten av svangerskapet eller ellers som med de første to. Er nok litt forskjellig fra person til person :-)

For meg er det MYE vondere med mensen enn med gravidmurringer. De jeg har hatt i graviditetene har vært mer som lett mageknip. Ved mensen har jeg ligget og vridd meg på gulvet om jeg ikke har fått i meg ibux raskt nok.

Back
Topp