Til dere som er gift

Juliette

Forumet er livet
Dere har jo inngått en avtale om å holde sammen i gode og onde/vonde dager. Hva da om mannen din etter 15-20 års ekteskap forelsker seg i en annen kvinne men velger å ikke leve det ut, men satse på ekteskapet/deg. Han har jo da holdt sitt løfte. Ville du fortsatt blitt hos han i disse vonde dagene/tida, levd sammen med han til forelskelsen gikk over?

Nå er det kanskje de færreste her som har vært gift så lenge, men dere er jo gift og det skal jo da helst vare livet ut. Og det er jo faktisk sånn at mange blir betatt, og noen til og med forelsket i andre i løpet av et langt liv/ekteskap. Hva tenker dere om dette? Er det grunn til å gå, ta pause, eller skal man holde sitt løfte og bli? En forelskelse går jo over om den ikke pleies.

Ofte er det vel slik at sånt aldri oppdages, men jeg tenker da på de tilfeller hvor det har kommet frem i lyset, f.eks ved at mannen selv har fortalt det eller annet..

Selv er jeg singel, så er ikke berørt av det (foreløpig). Bare nysgjerrig[:)]

er han ikke mer forelsket i meg enn som så, så kan han heller bli sammen med hu andre. Hvis jeg ikke har en mann som vier seg 100% til meg, så kan det bare være.

I gode og onde dager ja, ikke i dager hvor han har lyst på andre damer...det er jo det som ville såret meg mest av alt i et ekteskap...så nei, da hadde ektepakten sprukket gitt...men "onde" dager ellers skal ikke gjøre at jeg går fra min elskede...

Det er jo helt normalt å forelske seg i andre selv om man er i fast forhold eller er gift. Poenget er jo at en forelskelse går over, og man må tenke over om man vil kaste bort det man allerede har? Har man husket å vanne gresset og luke ugress på sin side av gjerdet? Blir man forelsket i noen andre, så holder man kjeft om det, gjør det man kan for å glemme forelskelsen og går videre i livet. Jeg har møtt andre menn jeg har følt enorm tiltrekning til f.eks, men jeg kunne da aldri tenkt meg å gjøre noe med det, og i dag husker jeg ikke hvordan de så ut engang.  [8D]

ORIGINAL: Sicily

Det er jo helt normalt å forelske seg i andre selv om man er i fast forhold eller er gift. Poenget er jo at en forelskelse går over, og man må tenke over om man vil kaste bort det man allerede har? Har man husket å vanne gresset og luke ugress på sin side av gjerdet? Blir man forelsket i noen andre, så holder man kjeft om det, gjør det man kan for å glemme forelskelsen og går videre i livet. Jeg har møtt andre menn jeg har følt enorm tiltrekning til f.eks, men jeg kunne da aldri tenkt meg å gjøre noe med det, og i dag husker jeg ikke hvordan de så ut engang.  [8D]

Eh?? Nei? Det vil jeg ikke si er normalt...men ja, det kan skje...og da er det ikke noe vits i å fortsette sitt andre forhold...og en forelskelse trenger ikke gå over fort nei...
De som finner seg i utroskap kan jeg bare ikke forstå meg på[;)]
Uff, nå hørtes jeg amper ut her, er ikke det assa [:)][:)]

Jeg kan jo ikke si det for sikkert at jeg hadde takla det, men det å bli betatt av andre/forelska er jo vanlig selv innenfor et ekteskap. Det er når man velger å leve det ut at det blir utroskap, eller hvis man oppsøker følelsene istedenfor å prøve og glemme dem.

Så det hadde nok blitt veldig sårt, men om mannen min ble forelsket/betatt av noen andre uten å gjøre noe med det for å holde på ekteskapet da er det jo ikke så vanskelig å se hvor lojaliteten og den dype kjærligheten ligger, syns jeg da :)

Ja, jeg mener også at man bør holde kjeft om det, så normalt får man (heldigvis) ikke vite om det. Og får man vite om det, så er det kanskje gjennom andre og der ektemannen har tråkket over grenser, og da blir det jo et spm om tillitsbrudd osv., altså en helt annen sak. Men skrev gitt at dere vet om det, for lurer på hva dere ville gjort da. Syns det var kloke ord fra deg[:)]

ORIGINAL: jealie28

Eh?? Nei? Det vil jeg ikke si er normalt...men ja, det kan skje...og da er det ikke noe vits i å fortsette sitt andre forhold...og en forelskelse trenger ikke gå over fort nei...

Eeh, jo? Det er gjort forskning på det. Og det er stor forskjell på forelskelse og kjærlighet. Forelskelse er en flyktig kjemisk reaksjon i hjernen som er ment for å få oss til å holde sammen til vi har utviklet dypere, mer varige relasjoner til hverandre som gjør at vi fortsatt holder sammen, selv når forelskelsen ikke er der. Man må jobbe for forhold og for å holde "gnisten" oppe, men gjør man ikke det og forventer at alt skal gå av seg selv, kan jeg godt forstå at en forelskelse fort kan bli mer fristende enn det forholdet man er i. Forelskelse kan også komme og gå mange ganger med samme person. Og det er jo de periodene man holder ut i de onde dagene for. Når forelskelsen blusser opp og man har de gode. Og så klart bør jo de gode være mange fler enn de onde. [:)]

Da vi ble enige om å gifte oss var vi begge klar på at dette er for resten av livet. Vi vet ennå ikke hva som vil skje i framtiden, men før vi ble gift snakket vi om hva vi krever av hverandre. Det er hovedsaklig et realistisk syn på vår framtid sammen. Det å tro at ingen av oss kommer til å bli forelsket eller tiltrukket av noen av de mange menneskene vi møter på vår vei gjennom livet er bare naivt. I gode og onde dager, selv i slike situasjoner. Jeg ser på det som en fin kjærlighetsærklæring å gi avkall på ferske og stormende følelser for å ta vare på det vi har.

ORIGINAL: Sinikka

Da vi ble enige om å gifte oss var vi begge klar på at dette er for resten av livet. Vi vet ennå ikke hva som vil skje i framtiden, men før vi ble gift snakket vi om hva vi krever av hverandre. Det er hovedsaklig et realistisk syn på vår framtid sammen. Det å tro at ingen av oss kommer til å bli forelsket eller tiltrukket av noen av de mange menneskene vi møter på vår vei gjennom livet er bare naivt. I gode og onde dager, selv i slike situasjoner. Jeg ser på det som en fin kjærlighetsærklæring å gi avkall på ferske og stormende følelser for å ta vare på det vi har.

My point exactly! [:D]

Jovisst er det normalt å forelske seg eller bli betatt av andre når man er i et langvarig forhold! Problemene oppstår jo når man faktisk velger å gjøre noe basert på de følelsene, fysisk eller psykisk. Man er ikke utro om man ikke rører et annet menneske. Ser ut som om det er det du tror det er snakk om her. Å finne seg i utroskap. Om min kommende mann skulle bli betatt av et annet menneske, men fortsatt vært tro mot meg og gjort alt han kunne for å glemme... Da hadde jeg såklart tilgitt ham for det

Forelskelser vil vi alle oppleve i løpet av livet uansett om vi er gift eller ikke. Det gjelder bare å ikke leve det ut, har man lovet å elske å ære til døden skiller en har en jo lovet det. Om mannen min ville byttet meg ut for en han plustelig var forelsket i, ja da er han ikke mye til mann spør du meg. Vi har da mer sammen enn det. Men kan skjønne at spenningen tirrer og at det der og da føles riktig. MEN GRESSET ER IKKE GRØNNERE PÅ DEN ANDRE SIDEN!!!(Ja, om man ikke blir torturert, slått osv da)

Altså, la si du gifter deg som 25 åring og lever til dere er 80, så er det ikke spesielt oppsiktsvekkende at man blir betatt av andre eller forelsket i andre i løpet av alle disse årene. Ingen av oss her inne (tror jeg)har levd i 55  år, så vi har vel ikke helt forutsetninger for å sette oss inn i hvordan det er.

Å være utro er da ikke det samme som å ha følelser man vedkjenner seg men ikke iverksetter

Jo det er normalt, det vil man oppleve nærmest alle og enhver at man blir betatt eller små forelsket i noen andre. Tingen er å ikke gjøre noe med det og få flere følelser.

ORIGINAL: UneMi

er han ikke mer forelsket i meg enn som så, så kan han heller bli sammen med hu andre. Hvis jeg ikke har en mann som vier seg 100% til meg, så kan det bare være.

Da syns jeg du har et urealistisk syn på livet og forhold, og burde ikke gifte deg...[8D] (ikke drep meg) Tror mange ekteskap ender i skilsmisse om man har et slikt syn på det

Jeg har vært gift i 10 år, og vi har holdt sammen i over 12 år [:)]
Blir han eller jeg småforelsket i andre, må vi være voksen nok til å holde følelsene for oss selv.
Jeg kan synes andre menn er attraktive og sjarmerende, men det er ikke noe jeg går og tenker på.
Forholdet mellom meg og mannen har gått opp og ned, og det er da slik man bare må forvente. Selv om det er pirrende med slike forelskelsesfølelser, så vet jeg at jeg aldri i livet vil gi slipp på det jeg har, og har utrolig respekt for mannen min.
Vet hvor såret jeg hadde blitt hvis han hadde gått lenger enn lov med en annen dame, så derfor er jeg nøye på hvor langt jeg går med andre menn.

Vi vet begge hva vi har, og vi er lykkelige.
Man kan aldri forutse hva som skjer i fremtiden, men både jeg og mannen håper vi fortsetter å elske hverandre og at vi klarer å holde oss på den rette vei selv om vi forelsker oss i andre.
Thats life [;)]

I gode og onde dager ja, ikke i dager hvor han har lyst på andre damer...det er jo det som ville såret meg mest av alt i et ekteskap...så nei, da hadde ektepakten sprukket gitt...men "onde" dager ellers skal ikke gjøre at jeg går fra min elskede...

sign

Det å være gift er som du sier ingen garanti for ikke å forelske seg.
Svare på spørsmålet ditt er lett.
Dersom mannen min forelsker seg i en annen, og ikke lever det ut, men blir i ekteskapet, så klart jeg støtter han gjennom den vanskelige tiden.
Så lange han velger familien vil jeg alltid støtte han.

ORIGINAL: Eier av en gutt

Det å være gift er som du sier ingen garanti for ikke å forelske seg.
Svaret på spørsmålet ditt er lett.
Dersom mannen min forelsker seg i en annen, og ikke lever det ut, men blir i ekteskapet, så klart jeg støtter han gjennom den vanskelige tiden.
Så lenge han velger familien vil jeg alltid støtte han.

signerer. i gode og onde dager betyr at man skal jobbe sammen gjennom alt. ikke støte hverandre bort ved vanskeligheter! herregud, er ikke rart det er mye skilsmisser når jeg leser her inne! [&:]

vi har vert gift i 7 år og jeg har heldigvis ikke blitt betatt av noen andre !![:D]

men jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om han hadde blitt forelsket i en annen dame.hadde han holdt seg på matta å ikke gjort noe med denne dama,men valgt meg.hadde jeg nok sett på det som en forbigående betatthet.vondt ja,men jeg vil jo prøve så godt jeg kan å holde ekteskapet sammen.[:)]

Back
Topp