Til dere med tre tette barn, sitteplass i bil

Maian

Gift med forumet
Augustmødrene 2014
Junilykke2018
Dette blir vårt tredje barn. Det blir ca 2 år mellom hver. I vår bil er det kun isofix på de ytterste setene, altså ikke i midten.

Storebor (han som blir 4 i mai) må ha nytt sete. Dette blir et cybex solution M (fix), og store lillebror ( han som nettopp ble 1) skal få storebror sitt. Babyen får lille storebror sitt sete.
Jeg har to alternativer.

Alt. 1: Vi kjøper med isofix til storebror og plasserer babyen i midten, og fester basen med bilbelte. Problemet da blir hvilken stol skal babyen ha når han vokser ut av Maxi Cosi sete?

Alt. 2: Vi kjøper uten isofix til storebror og plasserer han i midten. Problem: Da må jeg jo feste sete hver gang han ikke skal være med på bilturer, siden det da vil fyke fremover om det ikke er festet (om jeg må bremse)

Hva har dere andre gjort?

Har ikke tre tette, men vi har et særkullsbarn hver på 5år så de bruker beltestol.
Så kommer nå nr 3 ;)

Vi vurderer å gå over til 7seter eller benytte 2 biler. Skal vi bruke isofixen blir det ikke plass til et midtre sete. Skal vi droppe isofix må jeg feste babysete med belte eller kjøpe nytt. Da base kun kan festes med isofix.

I tillegg har vi i perioder presset 3 beltestoler inn når min datter har hatt besøk. Noe som i seg selv er et slit og puslespill når alle skal festes med belte. Fordi de kommer i veien for hverandres beltelåser.

Vi fikk oss for litt siden en skremmende opplevelse. Da hennes vennine plutselig ropte at selen hennes var løsnet. Det viste seg at min datters stol hadde låst opp hennes belte. Hadde dette vært babyen hadde vi jo ikke visst det - den sier jo ikke ifra.

Men hvis du får alle seter i bilen og festet de uten at de er nær hverandres beltelåser så tenker jeg at kanskje babyen i midten så sant du kan feste basen med sele.
Midtre plassen er jo den tryggeste, videre slipper du sele stress i midten når du da kan benytte basen.

Vi har tre tette. Har de to eldste fremover og mini sitter i midten. Han vil gå over til maxway når babysetet er for lite. Festes med bilbelte :)

De blir ikke så tette her, men tette nok til å ha behov for bilsete.
Beltestolen er ikke helt løs, ettersom bilens sele er dratt gjennom en sånn dings på setet, for å sikre riktig belteføring og sånn at setet ikke er helt løst når barnet ikke bruker det.
Vi har ikke isofix i vår bil, så her festes alt med belte. Men 6 åringen sitter på den ene siden, minsten nå sitter i midten og babyen på den andre siden. Største sitter foran med meg.

Så bra tråd! Har ikke tenkt på at det ikke er isofix i midten på bilen! Vi må ha ny bil uansett. Men finnes det biler med isofix i midten, så en kan ha tre isofiks seter? Vi sikler på nye Skoda superb blant annet. Noen som vet om den har det?
Viss det ikke finnes så tenker jeg å bytte ene setet til de største barna med ett sete mamma har. Jeg som har kjøpt til mamma. Kjøpte MaxiCosi sitt, uten isofix. Så er et veldig godt sete:) da har jeg en beltestol festet med sele, en beltestol med isofix og en babystol med isofix. Da skal det være plass til alle :)

Så bra tråd! Har ikke tenkt på at det ikke er isofix i midten på bilen! Vi må ha ny bil uansett. Men finnes det biler med isofix i midten, så en kan ha tre isofiks seter? Vi sikler på nye Skoda superb blant annet. Noen som vet om den har det?
Viss det ikke finnes så tenker jeg å bytte ene setet til de største barna med ett sete mamma har. Jeg som har kjøpt til mamma. Kjøpte MaxiCosi sitt, uten isofix. Så er et veldig godt sete:) da har jeg en beltestol festet med sele, en beltestol med isofix og en babystol med isofix. Da skal det være plass til alle :)

På nyere biler hos noen merker er det vel isofix på alle seter. Vet ikke om det er på den bilen dere vil ha. Men jeg hadde undersøkt dette før jeg kjøpe bil. Er så greit med isofix :)

Har ikke tre tette, men vi har et særkullsbarn hver på 5år så de bruker beltestol.
Så kommer nå nr 3 ;)

Vi vurderer å gå over til 7seter eller benytte 2 biler. Skal vi bruke isofixen blir det ikke plass til et midtre sete. Skal vi droppe isofix må jeg feste babysete med belte eller kjøpe nytt. Da base kun kan festes med isofix.

I tillegg har vi i perioder presset 3 beltestoler inn når min datter har hatt besøk. Noe som i seg selv er et slit og puslespill når alle skal festes med belte. Fordi de kommer i veien for hverandres beltelåser.

Vi fikk oss for litt siden en skremmende opplevelse. Da hennes vennine plutselig ropte at selen hennes var løsnet. Det viste seg at min datters stol hadde låst opp hennes belte. Hadde dette vært babyen hadde vi jo ikke visst det - den sier jo ikke ifra.

Men hvis du får alle seter i bilen og festet de uten at de er nær hverandres beltelåser så tenker jeg at kanskje babyen i midten så sant du kan feste basen med sele.
Midtre plassen er jo den tryggeste, videre slipper du sele stress i midten når du da kan benytte basen.

Det at den ene stolen til den andre kan løsne bilbelte har jeg ikke tenkt på. Men vi har VW Touran, så er veldig god plass til tre seter. Har testet det ut med å ha nevøene mine i bilen :D

Jeg leste nylig en NAF test, med oversikt over hvilke biler som er godkjent for å ha 3 seter i bredden og om disse bilene hadde 2 eller 3 isofix bak. Var veldig få med 3 isofix. Skal se om jeg finner den oversikten igjen :)

Vi har tre tette. Har de to eldste fremover og mini sitter i midten. Han vil gå over til maxway når babysetet er for lite. Festes med bilbelte :)

Trur vi har sett på dette sete. Men er det ikke litt lite?

Jeg tror jeg ville hatt babyen ytterst og storebror i midten. Kan bli trangt å manøvrere seg forbi setene fir å feste bilstolen. Men samtidig kan det bli trangt å fest den store stolen mellom isofixsetene som er festa konstant.

Vi måtte bytte til en annen bil.. Måtte ha ny bil uansett, så da ble det en liten 7'seter, så har 2 i baksetet, og en i bagasjerommet..
Nå når nr 4 kommer har vi bestemt oss for caravelle.. :)

Trur vi har sett på dette sete. Men er det ikke litt lite?

Passer fint fra de går over fra babysete, og til de skal over i beltestol :)

Sliter med samme problem. Men vi må bytte bil. Vi har ei som bruker beltestol nå. Den står fint i sete når ho ikkje bruker der. Selen er jo festa i sete hele tiden. (Ikkje isofix) Nr 2 her sitter fortsatt bakovervendt. Så blir litt av ein kabal og få babysete inni samme hvilken løsning vi velger er der ikkje lett og feste barnet i midten.

Vi har kommet til det valget at vi bytter vår 1 år gamle Superb ut med en ny S-max. Skal bestille bilen nå til helgen. Litt surt, da vi elsker superb´n vår, men orker ikke å svette oppover hver gang jeg skal feste barna og det vil bli veldig trangt for storebror som må evt da sitte i midten (er vel vanskelig med base i midten siden det er sånn opphøyning i gulvet?). I S-maxen får vi syv seter, og tre separate seter i baksetet, alle med isofix. Blir en lettere hverdag :P

Vi kjøpte ny Superb for litt over ett år siden, av den grunn at det var god plass i den, men ser nå at det blir for trangt med tre barn i seter. Den nyeste superb´n på markedet, som ikke har kommet enda, har isofix i alle tre setene bak og er 7cm breiere bak :)

Back
Topp