til dere med pcos..

Lefsen84

Forumet er livet
hei. har ei søster på 17 år som nettopp har fått denne diagnosen, men har ikke fått noe "hjelpemiddel" for å hjelpe henne med østrogen problemet osv..
det jeg lurte på var om hva får dere av legen deres..nå tenker jeg på blodsukkernivået og østrogen..
hun sliter med skikkeligt overvekt og mye hår på kroppen, og mye migrene som gjør at hun sliter å gå på østrogen produkter..
legen ville ikke skrive ut noe for henne, selv om slet med vekta. han mente at hun var for ung for det og at hun måtte bare trene hardere enn det hun gjor nå og bare passe ennda mer på hva hun spiser.. kjenner jeg kunne kringlevridd denne legen!!
Hun haddesinnsygt mangen cyster i egglederene og eggstokkene, og han sa at ja du får bare se positivt med dette, du kommer senere i overgangsalderen :O

Oi, det hørtes ut som en teit lege! Men jegvhar selv pcos og fikk på en måte den samme beskjeden, bare på en litt hyggeligere måte. Jeg fikk også høre at det ikke var så mye de kunne gjøre akkurat nå i og med at jeg fortsatt er ganske ung og at cystene mine ikke var så store. Hadde de vært større, kunne jeg eventuelt ha valgt å få de fjernet. Men sunt kosthold og trening var det eneste de anbefalte meg den gangen jeg fikk beskjed om at jeg har pcos.

Lavkarbo. Sjekk det ut, det har gjort underverker for veldig mange. Har et eksempel i nær familie som gikk ned masse på den måten, for hormonene og blodsukkeret blir stabilt. Det er ikke for alle, men det er så absolutt verdt å sjekke ut. Det finnes leger som kan hjelpe med veiledning slik at kostholdet blir tilpasset den enkelte.

Har dessverre ingen andre råd enn at hun bør skifte ut den legen snarest!

oki, hva skal hun gjør med vekten da? hun har lakt på seg over 15 kg på 1,5 år.. og det er mye!! hun sliter med kroppen og selvfølelsen..
søskenbarna mine har også dette og la på seg sinnsygt, og de fikk utskrevet noe som begynner på M for å stabilisere blodsukkeret osv..diabetere går også på dette.. og da gikk de ned i vekt igjen

oki, hva skal hun gjør med vekten da? hun har lakt på seg over 15 kg på 1,5 år.. og det er mye!! hun sliter med kroppen og selvfølelsen..
søskenbarna mine har også dette og la på seg sinnsygt, og de fikk utskrevet noe som begynner på M for å stabilisere blodsukkeret osv..diabetere går også på dette.. og da gikk de ned i vekt igjen
Metformin kanskje?

metformin var det det hette det de får av legen som gjør at de klarer å holde normal vekten sin

Du går ned i vekt på lavkarbo. Mat kan brukes som medisin. Om hub ikke synes at lavkarbo høres ut som noe for henne så kan det godt være at en annen type diett/livsstil høres bedre ut.
Men som sagt, veldig mange med pcos har fått et nytt liv på lavkarbo :-)

Kunne grete rhode vert noe for henne?
Da går hun på kurs å det er flere i grupper som sliter med det samme og støtter hverandre,noe som er kjempeviktigt....for å sette igang kostholdsendring hjemme alene kan fort bli ett tiltak og ensomt.

Jeg ser at du har fått mange gode råd for din søster. Jeg har ikke flere råd på lager enn det jeg ser flere skriver: hun må få ny lege!!
Jeg har selv pco og har hatt det siden jeg var ca 15 år. Jeg er overvektig og har slitt i flere år for å bli gravid. Det tok flere år ut i prøvingen før jeg fikk vite at det faktisk er pco jeg har. Hadde jeg visst det før, og skjønt at jeg kunne gjøre noe med vekten hadde jeg så klart gjort det. Jeg søkte heller ikke hjelp fordi jeg var sikker på at vi skulle klare å bli gravide på egen hånd.
Eneste grunnen til at jeg nå vet at det er pco jeg har hatt i alle disse årene, er fordi jeg fikk tilsendt journalen min når jeg byttet fastlege (har bare visst om det i ca fire år) Ingen fortalte meg hvor mye trøbbel denne sykdommen fører meg seg!!
Så hjelp din søster til å få en lege som faktisk har kunnskap om pco, tror ikke alle leger forstår at dette faktisk er en sykdom!

Jeg ser at du har fått mange gode råd for din søster. Jeg har ikke flere råd på lager enn det jeg ser flere skriver: hun må få ny lege!!
Jeg har selv pco og har hatt det siden jeg var ca 15 år. Jeg er overvektig og har slitt i flere år for å bli gravid. Det tok flere år ut i prøvingen før jeg fikk vite at det faktisk er pco jeg har. Hadde jeg visst det før, og skjønt at jeg kunne gjøre noe med vekten hadde jeg så klart gjort det. Jeg søkte heller ikke hjelp fordi jeg var sikker på at vi skulle klare å bli gravide på egen hånd.
Eneste grunnen til at jeg nå vet at det er pco jeg har hatt i alle disse årene, er fordi jeg fikk tilsendt journalen min når jeg byttet fastlege (har bare visst om det i ca fire år) Ingen fortalte meg hvor mye trøbbel denne sykdommen fører meg seg!!
Så hjelp din søster til å få en lege som faktisk har kunnskap om pco, tror ikke alle leger forstår at dette faktisk er en sykdom!
Makan! :-o Gjorde du noe med saken? Legen burde jo blitt rapportert!

Fikk selv diagnosen når jeg var ca 18.. Gynekologen som undersøkte meg da jeg var 16, sa jeg jeg var for ung til å sette diagnosen og begynne på en evt behandling.
Så da blei det ny runde og diagnose da jeg var 18. Prøvde ut metformin, men fy jeg blei bare kjempekvalm og uvel av de.
For meg hjalp det å kutte sukker, og andre raske karbohydrater. Gikk ned 20 kg og har fått to barn uten assistanse. :-)

Makan! :-o Gjorde du noe med saken? Legen burde jo blitt rapportert!

Nei, gjorde ikke det. Det er vel flere leger som ikke har sagt noe, de regnet vel bare med at jeg visste det... Syns det generelt er for lite fokus på pco, tror ikke leger forstår helt hvor mye det kan innebære!

Jeg har pcos. Brukte metformin før jeg ble gravid og syns den hjalp. Nå ammer jeg, så får ikke brukt den igjen enda.
Men lavkarbo er nøkkelen til pcos. Jeg selv liker ikke lavkarbokostholdet, men prøver å holde meg unna sukker og raske karbohydrater. Bytt ut pasta og ris mot poteter. I poteter er det myyye mindre karbo og kcal enn pasta/ris, så det hjelper litt om man ikke liker lavkarbo :)

Man kan bytte lege! Be henne om å gjøre det!
Kommer man seinere i overgangsalderen når man har pcos?? Jeg er 36 år og har allerede hetetokter......... og har pcos...... :shy:

Foruten om den siste kommentaren så syntes jeg ikke legen har gjort noe galt her. Men lavkarbo ja!:)

Om hun sliter med migrene anbefaler jeg henne virkelig ikke å begynne med p-piller eller andre hormonpreparater. Jeg gikk i 3-4 år på p-piller uten problemer eller merkbar forskjell på migrenen, men etter en pause på p-pillene, så hadde jeg migrene hver dag i 2 måneder, samtidig som jeg la på meg ca 30 kg.
Det som fikk meg til å gå ned igjen etter mange, mange års forsøk var metformin, eller i mitt tilfelle glucophage, som er det samme som metformin bare mye mildere til magen.
Men etter mitt forrige svangerskap hjalp ikke glucophage på vektnedgang, denne gangen hjalp kun lavkaloridiett, men det er hun litt ung til enda.

Så mine tips er
- bytt lege - og helst skal PCOS følges opp av gynekolog. Jeg har hatt oppfølging av gynekolog 1-4 ganger i året siden jeg var 13-14
- hør om metformin/glucophage, evt en medisin som heter Victoza eller Janumet. Janumet er en kombinasjon av metformin og Victoza. Og Victoza brukes blant annet i Danmark som medisin mot overvekt. Det er som metformin en medisin egentlig mot diabetes.
- søk om å få dekket laserbehandling eller eletrolyse for fjerning av hår, evt voks hårene selv. Og ikke barber bort hår, spesielt ikke som i ansiktet, hals osv.
- Lavkarbo kan hjelpe, evt lære seg å telle kalorier, men ikke gå super lavt.

Send meg gjerne en PM om du lurer på noe, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lavkarbo og metformin hjalp ikke her,kjipt. Men mulig det hjelper henne,ville hvertfal prøvd

Altså livsstil påvirker hormonnivået i kroppen så hun må tenke over hva hun spiser og bør være i aktivitet uansett. Men det høres ut som hun trenger hormonbehandling ja. Jeg ville byttet fastlege og fått en ordentlig utredning.

rusen takk for mangen gode råd =) legen har henvist henne videre til en ny gynekolog som er ekspert på dette området..så håper hun får mer oppfølging nå =)

Back
Topp