Til dere med KATT!!!

Alle blir testet for dette tre ganger gjennom graviditeten. (Det ble man i alle fall før). Det er faktisk overraskende få som er positive, og det er veldig sjeldent at man blir smittet akkurat de månedene man er gravid. Grunnen for at man blir testet er selvsagt at det er veldig alvorlig for fosteret om man blir smittet under graviditeten.

Dette er en parasitter som i hovedsak skilles ut av kattunger (mindre risiko med voksne katter), og man kan også få den i seg ved å spise kjøtt som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet (sau/lam og vilt er de vanligste smittekildene).

Greit å vite om.og være bevisst på, selv om man skal ha veldig uflaks for å bli rammet :)

Jeg hadde ikke toxoplasmose i første graviditet, men fikk påvist smitte i den andre graviditeten:( Det ble da tatt en "tidsprøve" av meg for å se hvor lenge jeg hadde hatt smitten. For å utelukke at jeg var blitt smittet i løpet av graviditeten. Pga smitte i graviditeten er forbundet med stor fare for alvorlige fosterskader.

Heldigvis viste det seg at jeg var smittet før graviditeten:) Jeg er oppvokst med katt og ikke blitt smittet. I voksen alder har jeg ikke vært borti katter men blitt smittet. Legen mener jeg kan ha blitt smittet i syden. Feks fra salat eller annen ukokt mat.

Det blir jo sjekket i blodprøven i starten av svangerskapet uansett.. man trenger ikke be om det. Ikke her i alle fall..

Back
Topp