Til dere med KATT!!!

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Jeg har også hatt katt i alle år.. Men som livstids katteeiere ligger antistoffene mest sannsynlig der.

:-)
Jeg testa meg i høst da jeg hadde en SA. Ingen antistoffer her, og jeg har vokst opp med katt og har katt nå...

Sniker.. Pleier de ikke å sjekke det uansett? Her er det en av flere ting som sjekkes på første kontroll, katt eller ei. :)

Folk må da kunne komme med råd og informasjon uten at de skal få sånne negative kommentarer..

Kanskje litt lite informasjon om det.. Er ikke mange som vet om dette.. Eller farene ved det.
Man får som regel spørsmålet om du har katt hos jordmor..
Min forrige jordmor testet meg automatiskk

Jeg testa meg i høst da jeg hadde en SA. Ingen antistoffer her, og jeg har vokst opp med katt og har katt nå...

Så lenge man holder seg unna kattedoen og er flink med å vaske hendene skal det gå bra...
Det ligger jo i avføringen...

Kanskje litt lite informasjon om det.. Er ikke mange som vet om dette.. Eller farene ved det.
Man får som regel spørsmålet om du har katt hos jordmor..
Min forrige jordmor testet meg automatiskk
Synes det er fint at du sier ifra om det. Er sikkert mange førstegangsgravide som ikke har hørt om dette. Her inne snakker jo om hva vi skal være forsiktige med å spise, å gjøre osv, så synes ikke det er å være hysterisk å ville holde seg litt unna katten de 9mnd.

Jeg vil ihvertfall ikke ta noen risiko med hverken røyk, alkohol, mat ell lignende. Synes ikke det er å være i overkant hysterisk. Får litt hormonutbrudd av å lese sånne negative posts lol

Hvis den er positiv for antistoffer, tror jeg det betyr at du er immun mot smitte (har vært smitet før). Hvis den ikke er positiv, er det fare for å bli smittet dersom du har katt.

Tror uansett ikke faren for å bli smittet er stor, jeg har jo vokst opp med katt, men ble tydligvis aldri smittet da. Tenker at så lenge jeg er obs på dette nå, unngår kattedoen og er nøye med håndhygienen etter å ha kost med katten, så går det bra ;)

Men hvis en er smittet, finnes det en kur mot det da? Selv har jeg katt og innedo til den og var ikke så hysterisk da jeg gikk gravid. Gikk visst helt fint. I tillegg er katten langhåret og noen ganger sitter avføringa fast i pelsen slik at han aker bortover gulvet. Døde ikke av det heller ;)

Hvis du har blitt smittet for lenge siden, og har antistoffer i blodet, er det ingen fare nå :-)

Det som kan være farlig, er å bli smittet for første gang mens du er gravid, da fosteret kan ta skade av det (fare for hjerneskade og abort). Vet ikke hva som gjøres om vi blir smittet nå...

NB! Det er også mulig å bli smittet via spekemat og annen mat som ikke er varmebehandlet. Katt er ikke den eneste kilden.

Den prøven ligger vel automatisk i blodprøvene? Gjorde hvertall det de andre gangene:) Men godt å
få det sjekka... Jeg har katt og unngår bare doen hans:)

Men hvis en er smittet, finnes det en kur mot det da? Selv har jeg katt og innedo til den og var ikke så hysterisk da jeg gikk gravid. Gikk visst helt fint. I tillegg er katten langhåret og noen ganger sitter avføringa fast i pelsen slik at han aker bortover gulvet. Døde ikke av det heller ;)
Er jo ikke snakk om å dø av det heller :) Jeg syns det er en helt grei ting å bli minnet på, synes ikke det virker hysterisk. Det er nå en mellomting mellom å kvitte seg med katt og kattedo med en gang graviditettesten er positiv og å sjekke etter antistoffer :) Er jo en fordel å ha antistoffene :) Har hørt om det fordi venninnen min er gravid, og drev litt med oppdrett før. Hun mistet mange kattunger pga akkurat dette, og har nok antistoffene i seg pga det.

Jeg forøvrig enig i at man ikke trenger å bli hysterisk rundt graviditet, men dette tenker jeg er en grei ting å være obs på :)

Last edited:
hehehe er ikke ment som hysterisk... tror nok noen kanskje misstolket dette.. Det er bare en påminnelse..
Vi har en tråd ang kjeledyrene våre... Å i den forbinnelse også denne påminnelsen :)
Var heller ikke hysterisk i første svangerskap.. Har selv katt med innedo.. Men den tar mannen nå som jeg er gravid, selv om jeg har antistoffene :) Tror det egentlig er mest for han sin del... Så HAN føler seg sikker...

Er med i blodprøvepakka den prøva EllaMi ;)
*sniker meg ut igjen*

Back
Topp