Til dere med jentebabyer, spm om underliv!

Gunnrid

Betatt av forumet
vi har ei lita tulle på 10 mnd, frisk og glad stort sett heletida, utvikler seg normalt osv. Meeen, jeg blir så usikker på hvordan et jentebabyunderliv skal se ut! For når jeg vasker henne etter bæsjebleier så må jeg avogtil mellom kjønnsleppene for å få bort alt og da har jeg lagt merke til at hun dyypdyprød ved skjedeåpningen og innerst på de innerste kjønnsleppene! Skal dette være så rødt eller kan hun ha fått en infeksjon av noe slag???
 
vi har ei lita tulle på 10 mnd, frisk og glad stort sett heletida, utvikler seg normalt osv. Meeen, jeg blir så usikker på hvordan et jentebabyunderliv skal se ut! For når jeg vasker henne etter bæsjebleier så må jeg avogtil mellom kjønnsleppene for å få bort alt og da har jeg lagt merke til at hun dyypdyprød ved skjedeåpningen og innerst på de innerste kjønnsleppene! Skal dette være så rødt eller kan hun ha fått en infeksjon av noe slag???
Har ikke jentebaby, men av egen erfaring så skal det ikke være rødt i skjedeåpningen? Kanskje hun har sopp?
Jeg får sopp med en gang jeg bruker bind, og det blir jo det samme med bleier. Innestengt og fuktig.
Ta en tur til legen for en sjekk. Og la hun få lufte seg litt uten bleier titt og ofte
 
Ikke infeksjon, men litt rød og sår? Det skjer jo stadig vekk med bleie barn. For noen funker sinksalve, for andre funker potetmel, lufttørking, pleiende bleiesalve...

Jeg har hatt to jentebabyer men de er blitt jentrbarn nå og bleieskift driver vi ikke med. Men hadde nok behandlet det som sår hud, ikke tenkt infeksjon eller sopp.

Har hatt baby med sopp og bleieeksem, og det var mer omfattende enn bare inni der,
 
Vår er enda så liten og sprellete at det ikke er lett å sjekke, så her må vi bare vaske så godt vi kan under bading og tørke bort det verste i dagene mellom bad - for det er overraskende mye bæsj som finner veien opp dit :arghh: også i lysken.

Ville nok ikke smurt mel eller salve på slimhinner, hvis det er hissig rødt over noen dager så ville jeg konsultert med f.eks. helsestasjonen :)
 
Sannsynligvis bare at det er klamt om rødt. Se for deg å fortsette å bruke bleiene fra barsel 24/7, blir relativt klam i hakket :p

Har riktignok guttebabyer her, men bruker potetmel forebyggende i valker og mellom penis og pung hvor det lett blir klamt, funker gull! Aldri hatt bleieutslett eller sårhet etter at jeg begynte med det
 
Sannsynligvis bare at det er klamt om rødt. Se for deg å fortsette å bruke bleiene fra barsel 24/7, blir relativt klam i hakket :p

Har riktignok guttebabyer her, men bruker potetmel forebyggende i valker og mellom penis og pung hvor det lett blir klamt, funker gull! Aldri hatt bleieutslett eller sårhet etter at jeg begynte med det

Ja, vi brukte også potetmel, bare pudret lett på.
Med en gang vi glemte potetmelet så vi endring i at han ble rødere etter nattbleiene, så potetmel anbefales virkelig. Ikke inni tissen selvfølgelig, men overfladisk i bleieområdet, så suger det til seg mye fukt fra tiss.
 
Ikke potetmel helt inni det helligste nei, men å tenke på det som, og behandle som, sår hud, heller enn infeksjon. For det er nok det. De er uansett ikke helt lyse innerst der jentebabyene heller da
 
Vanlig at de er røde der inne synes jeg! Ikke ta salve, potetmel eller annet styr der du beskriver.. Ved sopp/infeksjoner, vil det spre seg, så avvent og se om det er helt likt eller verre om et par dager. Hilsen sykepleier og jentemamma.
 
Ville ikke styrt så mye om det bare er litt rødt. Pass på å vaske godt når det er bæsjebleier, og la henne ligge uten bleie litt feks på babygym, og bytt bleie oftere slik at hun ikke ligger så lenge med våt bleie.
 
Vanlig at de er røde der inne synes jeg! Ikke ta salve, potetmel eller annet styr der du beskriver.. Ved sopp/infeksjoner, vil det spre seg, så avvent og se om det er helt likt eller verre om et par dager. Hilsen sykepleier og jentemamma.

Skulle akkurat skrive dette, husker vi fikk beskjed fra helsesøster om det samme da samboer lurte på dette ☺️
 
Bytter ikke bleie på jenten min lengre, men synest også å huske at det var litt rødt der. Virker hun plaget når du vasker henne? Dersom du er usikker, spør helsestasjonen :)
 
Back
Topp