Til dere bakedamer, ang Møllerens boller på 123

Snuppeluppe

Gift med forumet
Skal prøve meg på å bake boller fra ferdig posene til Mølleren. Skal tilsette 2 pk gjær og 4,5 dl vann.. Jeg bruker fersk gjær, så den må røres ut i vann før den tilsettes. Hvor mye vann skal jeg røre ut gjæren i? Og er det i tilegg til de 4,5 dl eller utenom?

Skal du ha 2pk gjær i, holder det ikke med 1?
Jeg bare smuldrer gjæren og rører det ut i vannet om du velger å helle oppi alt samtidig eller litt av det først tror jeg ikke skal ha noe å si,  og så tilsetter jeg melblandingen. Du skal ikke bruke mer vann enn det som står der. Ofte syns jeg at man trenger mere mel også til de der ferdig pakkene.

Ingen som har vært borti Møllerens boller her??

nussnøff skrev:
Jeg bare smuldrer gjæren og rører det ut i vannet om du velger å helle oppi alt samtidig eller litt av det først tror jeg ikke skal ha noe å si,  og så tilsetter jeg melblandingen. Du skal ikke bruke mer vann enn det som står der. Ofte syns jeg at man trenger mere mel også til de der ferdig pakkene.

På pakken står det 2 pk gjær.
Ok, så jeg skal blande gjæren i de 4,5 dl lunket vann?

Snuppeluppe skrev:

nussnøff skrev:

På pakken står det 2 pk gjær.
Ok, så jeg skal blande gjæren i de 4,5 dl lunket vann?

Står det 2pk gjær eller 2pk tørrgjær? Jeg har aldri brukt mer enn 1 pk med fersk gjær. Og ja 4,5dl lunket vann :)

valkyrien skrev:
Du rører ut gjæren i det vannet som skal i, altså i 4,5 dl i dette tilfellet.

Ok, tusen takk

Eg pleie alder å røra ut gjæren.. Smuldra den oppi bakebollen, oppi med vatnet og på med miksaren so går da so fint so! :) 

Det holder lenge med 1 pakke gjær. Er ikke bra for kroppen med for mye gjær heller. Jeg har bakt disse flere ganger, og har alltid kun brukt en pakke gjær og blanda den ut i den lunkne væska. Pleier å bruke melk i stedet for vann da jeg synes det gir bedre boller. Hevetiden blir litt lenger, men smaken desto bedre. Slipper at det smaker gjær av bollene.

Back
Topp