til alle strikkemestere - spørsmål ang strikking

Meieriet

Elsker forumet
holder på å strikke nytt vognteppe. Veldig enkelt, bare rette masker. Men nå har jeg kommet så langt at jeg må skifte nøste... Og amatøren meg lurer på hvordan det gjøres. Knyter man trådene sammen? Strikker med dobbelt tråd noen masker, til det ene nøstet er tomt? Eller bare skifter jeg og lar trådene henge og fester de til slutt? [8|][8|][8|]
(jeg veit ikke hvordan de festes heller jeg da... men det er nok en stund til jeg er ferdig, så det gidder jeg ikke tenke på enda![:D])

dytter for deg for jeg er ingen strikke mester

takketakk[:)]

Jeg pleier å la trådene henge løst til jeg er ferdig med teppet. Så tar jeg en nål, og fester tråden så likt maskene som mulig. Om du forstår hva jeg mener hehe[;)]

ORIGINAL: plysj

Jeg pleier å la trådene henge løst til jeg er ferdig med teppet. Så tar jeg en nål, og fester tråden så likt maskene som mulig. Om du forstår hva jeg mener hehe[;)]

trur jeg forstår ja! [:D] men da begynner du på ny tråd på en ende, ikke sant? Ikke midt inni raden?

jeg også, men hvis du syns det er lettere kan du knytte endene løst sammen og så løsne knuten når du er ferdig med teppet og feste trådene "usynlig" som plysj skrev..[:D]

ORIGINAL: Meieriet
trur jeg forstår ja! [:D] men da begynner du på ny tråd på en ende, ikke sant? Ikke midt inni raden?

Ja hvis du kan avslutte og starte på enden, så er det alltid best. Det går midt inni også, men er finest fra enden.

Knytt gjerne en løs knute (sløyfe) med trådene, så slipper du at det blir knotete[;)]

Del endene i noen deler (splitt de opp ca 2-3 cm). Legg de sammen og rull mellom hendene inntil de er godt festet i hverandre (som du gnir hendene når du skal varme opp håndflatene).
Da "tover" du de sammen og skjøter uten å miste nøste.

Tusen takk for gode råd! [:)] Skal begynne på nytt nøste i kveld, skal tenke på hva jeg gjør til da[8D]

Tett strikkede tepper kan man feste midt i(synes ikke), mens tepper med hull som f.eks mor åse sitt helseteppe der må man nesten feste i en ende.

Back
Topp