Til alle som leser seg bekymret

NinaLB87

Flørter med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
I dag har vi vært på TUL (10+2). Der fikk vi se en sprellende baby som vinket fornøyd til oss, hjertet slo og alt så normalt ut!

I tiden før dette har jeg lest diverse forum og i grunnen googlet meg meget bekymret.. I forum virker det som om de fleste medlemmer har opplevd både SA og MA, de fleste er forferdelig kvalme og har en haug med symptomer på graviditet både tidlig og sent.

Ok, så overdriver jeg litt for å få frem poenget her, og jeg vil absolutt ikke tråkke noen på tærne og synes selvfølgelig det er fryktelig leit for alle som har opplevd å miste osv. Jeg vil allikevel bare prøve å berolige alle bekymrede vordende mødre der ute!

Selv ble jeg stresset fordi jeg knapt merket at jeg var gravid og utifra forum virker det som de fleste har en haug symptomer fra første dag. Jeg var kanskje litt uggen i starten og kanskje litt trøttere enn vanlig, men ganske plutselig var jeg som før igjen.. Jeg bekymret meg! Det gikk jo an å oppleve MA og det var jo rart at man ikke skulle merke noe, var det ikke..? Så selv om jeg ikke følte noe feil, så bekymret jeg meg for at det skulle være tomt eller null liv inni der. Men vet du hva? Jeg er helt frisk, fosteret lever og vifter med armer og ben, tar ett hopp og koser seg! Selv om jeg ikke føler meg ubehagelig gravid! Jeg føler meg mer eller mindre som før (bare uten mensen). Er det ikke rart? Så nå er alle bekymringer borte og jeg vil bare berolige alle andre som uroer seg.

Jeg vil også si at ja, man kan oppleve SA, men de aller fleste av disse er så tidlig at man nesten ikke vet at man er gravid enda og tror bare det er en forsinket mens, eller noe. I følge Google ender riktignok mellom 10-30% av alle svangerskap i SA. Men hele 80% av disse skjer før uke 9. Og ut fra absolutt alle SA er det kun 3-4% av disse som er MA. Og til tross for denne lille sjansen for at det skal gå galt, så sitter man allikevel og er minst 85% sikker på at det her har gått galt og er helt sikkert MA, siden man ikke har symptomer, eller det skjer noe annet man tror er feil. 85% bekymret for noe som skjer i kun 4% av de 10-30% tilfellene! Hvorfor?

Nå har ikke jeg blødd noe, men ca 25% av alle gravide blør i løpet av svangerskapet helt uten at det er noe å bekymre seg for! Enda så blir man bekymret! Og enda jeg vet alt dette så kommer jeg garantert til å bekymre meg hvis jeg opplever det! Er det ikke rart?

Jeg bekymret meg sjelden for å havne i bilulykker, enda så ofte jeg kjører bil, men den ene gangen jeg er gravid, da skal jeg bekymre meg til tross for at jeg føler meg helt fin!

Så nå er jeg ferdig med å bekymre meg! Nå tror jeg det kommer til å gå bra! Jeg er frisk, hjertet mitt slår, hjertet til babyen slår og vi gleder oss til å bli foreldre! Så nå skal jeg slutte å bekymre meg og heller glede meg over at jeg tydeligvis er den eneste i hele verden (iallefall sånn man føler seg etter å ha lest litt for mye på forum) som er i supergod form, føler meg bra og er sprell levende gravid! (Og det har jeg tenkt å fortsette med!)

Stor klem til alle andre bekymrede damer der ute! Håper dere ble litt beroliget!
 
Tusen takk for et kjempe fint, bra og beroligende innlegg! :Heartred Jeg er en av de som stadig bekymrer meg over om det vil gå galt eller om utviklingen stopper opp der inne uten å vite om det før neste kontroll. Selv om vi nå har hørt hjerteslag to ganger :Heartred Er 10 uker i dag :Heartred Vi har bare fått positive beskjeder så langt, så det er jo ingen grunn til bekymring :)
 
Tusen takk for et kjempe fint, bra og beroligende innlegg! :Heartred Jeg er en av de som stadig bekymrer meg over om det vil gå galt eller om utviklingen stopper opp der inne uten å vite om det før neste kontroll. Selv om vi nå har hørt hjerteslag to ganger :Heartred Er 10 uker i dag :Heartred Vi har bare fått positive beskjeder så langt, så det er jo ingen grunn til bekymring :) Dette er vårt første svangerskap.
 
Takk❤️
 
Tusen takk! <3 du har så rett. Man sitter ofte og tenker på de få prosentene som kan gå galt. Frykt er sterkere enn håp noen ganger! Fint innlegg, tusen takk <3
 
Tusen takk for et bra innlegg! Selv har jeg vært en av de som googler meg halvt ihjel og bekymrer meg store deler av dagen. Det kommer ingenting godt ut av det. Man må slå seg til ro med at alt er bra med lille i magen, helt til det motsatte er bevist ❤️ Husk: det går bra med de aller fleste!! ❤️
 
Så enig! På slike forum vil det alltid være et overtall av «skrekk» eksempler da folk som har opplevd triste hendelser oftere søker råd og trøst i forum og alle di som har normale svangerskap (som også er flertallet) blir ikke like synlige.

jeg har egentlig fått forbud både av samboer og venninner fra å lese på forum, fordi det skaper så mye unødvendig bekymring.
ja, man skal være klar over at det kan gå galt, men i de aller aller fleste tilfeller går det faktisk bra ❤️
 
Flott innlegg!

Jeg har faktisk vurdert å droppe forumet jeg...
 
Veldig viktig poeng. Vi har jo alle et ansvar for å ikke urolige hverandre ytterligere, men det er nok som du sier at mange søker trøst og andre som har opplevd lignende. Det går veldig bra med de aller fleste og jo lengre ut i graviditeten, jo bedre er sannsynligheten!
 
På tide at det kom en slik tråd, dominoeffekt når vi
Flott innlegg!

Jeg har faktisk vurdert å droppe forumet jeg...
Da vil jeg komme til å savne deg, du er jo en av dem som har fornuftige svar, kan du ikke heller bare unngå å trykke deg inn på tråder som du ikke vil lese? Jeg tar det som blir sagt her med en klype salt.
 
Flott innlegg! Har vært bekymret pga manglende symptomer dette svangerskapet, hadde alt mulig sist og kastet opp hele veien. Nå har jeg hatt litt kviser og brekker meg innimellom, var bekymret for at ingenting skulle dukke opp på tul i går, men der lå det et lite vesen på 6 cm og plasket :Heartpink Det meste er normalt sa legen min til meg :Heartred Dette var den eneste nettsiden jeg skulle lese på sa hun: https://helsenorge.no/gravid
 
Fint innlegg, og syns du har rett i veldig mye av det. Jeg har heller ikke bekymra meg tidligere graviditeter før jeg selv opplevde MA som blei oppdaga i uke 16. Jeg har heller aldri tenkt/bekymra meg over at jeg eller noen av mine nærmeste havna i ulykke... helt til ulykken inntraff.

så ja, er til dels enig i at som oftest går det veldig bra for de fleste, men det er vanskelig å tenke det når en har vært ute for det før. Da skjer det noe med kroppen som sier at det er mulighet for at det skjer igjen.
 
På tide at det kom en slik tråd, dominoeffekt når vi

Da vil jeg komme til å savne deg, du er jo en av dem som har fornuftige svar, kan du ikke heller bare unngå å trykke deg inn på tråder som du ikke vil lese? Jeg tar det som blir sagt her med en klype salt.
Tusen takk - det var veldig hyggelig sagt, og jeg kan si det samme tilbake til deg. :Heartpink
Jo, men jeg føler liksom av og til jeg blir dratt inn i en negativ spiral. Jeg må bare prøve og filtrere litt. :)
 
Tusen takk - det var veldig hyggelig sagt, og jeg kan si det samme tilbake til deg. :Heartpink
Jo, men jeg føler liksom av og til jeg blir dratt inn i en negativ spiral. Jeg må bare prøve og filtrere litt. :)

Takk, så hyggelig å høre :Heartred Jeg tror man må være litt mer kritisk til det man leser, prøve å tenke seg om en ekstra gang før man responderer på det som har blitt sagt. Og i tillegg er det fort gjort å bli dratt ned i dragsuget ved at alle annerkjenner hverandre, og på den måten eskalerer det seg.

Vi må puste med magen, dette går bra for de aller fleste av oss :Heartblue :)
 
Takk, så hyggelig å høre :Heartred Jeg tror man må være litt mer kritisk til det man leser, prøve å tenke seg om en ekstra gang før man responderer på det som har blitt sagt. Og i tillegg er det fort gjort å bli dratt ned i dragsuget ved at alle annerkjenner hverandre, og på den måten eskalerer det seg.

Vi må puste med magen, dette går bra for de aller fleste av oss :Heartblue :)
Ja, er sant det!
De aller første går det jo bra for, man bare ser så godt de det ikke går for...
Jeg har selv hatt et positivt fokus her inne den siste uka, og det hjelper.
Puuuust. :)
 
Ja, er sant det!
De aller første går det jo bra for, man bare ser så godt de det ikke går for...
Jeg har selv hatt et positivt fokus her inne den siste uka, og det hjelper.
Puuuust. :)

Fantastisk at du har klart å ha et positivt fokus den siste uka, må det fortsette :happy::happy:
 
Sniker fra september gruppa og fy søren som jeg trengte denne tråden idag. Jeg vurderer også å melde meg ut og heller kommer tilbake i "tryggere" tider for jeg merker jeg blir veldig påvirket, trist og redd av det jeg leser her inne.

Jeg slenger meg på det du skriver og skal herved slutte å bekymre meg ❤ Tusen takk for kloke ord!
 
Takk for dette innlegget, jeg er enig! Jeg er en av disse overbekymra, men ved å tenke positivt og begrense bruken av forumet de siste ukene (det kan fort kan bli en negativ spiral som drar en ned i dragsuget), er det så mye bedre. Med dette innlegget fikk jeg en ekstra motivasjonsboost på å holde hodet over vann - Jeg velger å tro på at dette går bra! For hvorfor skal det ikke det? :gen014
 
Back
Topp