Til alle mine søstre

*Meya*

Forumet er livet
I dag er siste dagen av Ramadan, og i morgen er det høytid og fest.

Ramadan gikk så alt for fort, i år som i fjor, og man sitter med en følelse av savn allerede, og samtidig tenker over om man har gjort nok i år...

Så, EID MUBAREK til dere alle! Måtte dere alle få en flott dag i morgen!

Jeg er litt nysgerrig så jeg lurer på hva ramadan egentlig går ut på? Hvorfor/hva osv... Har skjønt at man faster(mamma er sammen med en muslim,men har ikke fått spurt han enda hva det går ut på) Tusen takk hvis du svarer[:)]

ORIGINAL: *BekkiBjarnoll*

Jeg er litt nysgerrig så jeg lurer på hva ramadan egentlig går ut på? Hvorfor/hva osv... Har skjønt at man faster(mamma er sammen med en muslim,men har ikke fått spurt han enda hva det går ut på) Tusen takk hvis du svarer[:)]

Mellom soloppgang, som nå i morgen er klokken 0419, og solnedgang, som i morgen er 21.20, kan vi ikke spise, drikke, røyke (ingen røyker her i huset da), snakke stygt, være sinte (de to siste tingene bryter ikke fasten da), ingen sex (da må vi faste 60 sammenhengene dager etterpå hehehe) og ellers leve veldig nøkternt.

Vi gjør dette for Guds skyld, for å vise Ham at vi elsker Ham, frykter Ham, respekterer Ham, at vi er villige til å sette oss inn i andre menneskers livssituasjoner, føle mer med de fattige (fordi islamsk sett skal vi IKKE, absolutt IKKE overspise om kvelden når vi endelig kan spise) og i det hele tatt lære oss selvkontroll.

Sparker denne opp igjen, en gang til!

Nå er fromasjkaken laget, men i morgen tidlig må jeg stå opp tiiiidlig og lage fotballbane-kake OG prinsesseslott-kake. :D

Gratulerer med morgendagen! (hvis man kan si det sånn [8|][8D]) Barna gleder seg nok veldig [:D]

Ja, de gjør det... Her blir det fult i folk og stormende jubel hehe...

God Eid (eller hva man nå skal si) til alle som feirer det[:)]

huffa meg, får ikke barna heller spise?[8|]

ORIGINAL: *Meya*

Ja, de gjør det... Her blir det fult i folk og stormende jubel hehe...

Så gøy!! [:D][:D] Ønsker deg og dine en fantastisk dag i morgen [:)] Synes Ramandan er en flott tid, hvor man setter fokus på andre ting enn det materielle og alle andre goder vi har i livet, og heller setter seg inn i hvordan de som er mindre heldige har det. Synes Islam er en flott religion med mye medmenneskelighet og respekt.

ORIGINAL: idama

Jo, det får de.

ORIGINAL: Tiden flyr!!!

Jo, det får de.

er det kun de voksne som må faste mellom soloppgange eller hva det er?

ORIGINAL: Tiden flyr!!!

Jo, det får de.

er det kun de voksne som må faste mellom soloppgange eller hva det er?

Ja, men jeg er faktisk ganske stolt av min 11 år gamle datter som har fastet i 22 av 29 dager nå!

Skjønner ikke helt hvor du leste det??

Idama: Jeg er ingen ekspert, heller ikke muslim, men det strides vel litt om reglene ettersom jeg har skjønt. Noen praktiserer veldig strengt, nesten ingen unntak, andre har unntak ved f.eks. graviditet, amming, mens, sykdom etc.

leste jeg det noen plass da? jeg bare spurte siden du skrev at dere har fastet..så lurte jeg på om det innebærer barn også.

leste jeg det noen plass da? jeg bare spurte siden du skrev at dere har fastet..så lurte jeg på om det innebærer barn også.

Det bare virket som om du sa det fordi de skulle feire Eid, og gledet seg, at det betød at de har fastet.

Nå har jo en unge her fastet 22 av 29, den andre uhm.... 10 dager tror jeg.

Det bare virket som om du sa det fordi de skulle feire Eid, og gledet seg, at det betød at de har fastet.

ok. så barna får på en måte bestemme selv da? det jeg lurte på skjønne du..om små barn (tenker 2-3-4 år) blir tvunget til å faste liksom? de som ikke helt har begrep å kan bestemme selv.

ok. så barna får på en måte bestemme selv da? det jeg lurte på skjønne du..om små barn (tenker 2-3-4 år) blir tvunget til å faste liksom? de som ikke helt har begrep å kan bestemme selv.

Puberteten er den alderen det er påbudt fra.

Mine to som har fastet er 11 og snart 10 år gamle.

Lillemor på snart fem har "fastet" fra etter barnehagen til kvelden, fordi hun ville væer som oss. Jeg stopper henne ikke heller, når hun er så ivrig.

Akkurat det skjønner jeg ikke at du er stolt av. Om barna dine vil faste mener jeg det er din plikt å få de til å forstå at dette ikke gjelder barn og at de ikke gjør noe galt om de ikke spiser. Man kan ikke undervurdere hva næring gjør for grunnlaget for læring bl.annet.

ORIGINAL: Tammiss

Er det i MORRA (søndag?) det er fest??????

Sjefen til xmann sier det er på mandag, derfor kan han ikke jobbe....

Er det likt for alle muslimer, eller er det valgfritt hvilke dag dem feirer på?

Noen startet en dag senere, fordi de følger hjemlandets start på Ramadan. Det er litt ulikt. Her i Bergen startet begge to moskeene samme dag, i alle fall, fordi begge to følger Saudi-Arabia. Noen andre følger feks hjemlandet, og jeg vet flere land, spesielt i Asia (Pakistan og India blandt annet, pluss shiaa'er rundt om kring) startet dagen etter oss.

Og så er det jo tradisjon i mange land da, spesielt Tyrkia og Balkan, at man feirer i tre dager.

Back
Topp