Til alle med skilte foreldre...

Snoopy!

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Noen tanker på 17.mai:

Mannen sine foreldre er ikke sammen lengre, og moren har giftet seg på nytt for mange år siden. Vi har en god tone med den nye mannen, men min mann eller hans søsken har aldri brukt sagt pappa til han. For de har fortsatt biologisk far som de har god kontakt med.

Men hva når vi skal fortelle dem at de skal bli besteforeldre? Sier vi "du skal bli bestemor" til moren, eller "dere skal bli besteforeldre" til begge to? For oss er det første mest naturlig, men redd for hans reaksjon. Han har ingen barn selv, så da vil han jo aldri bli bestefar. Burde vi oppfordre barnet vårt til å kalle han bestefar? Synes dette er vanskelig jeg!

Gratulerer med dagen alle sammen forresten!

Vel.. Min mor e mormor og kjæresten hennas besten :) mens min far e moffen og kjæresten hans kalles bare ved navn etter eget ønske :)

babyjente 27 Juli ♡

Sniker fra juli. Når dere skal fortelle om nyheten går det jo an å si at dere venter barn eller noe slikt for å unngå problemet der og da. Og så går det jo an å finne egne navn til de nye partnere som ungen kan kalle dem? På forumet vårt er det en debatt om hva barna kommer til å kalle de kommende besteforeldre. Der er det en del skilsmissebarn, så kanskje du finner inspirasjon der. Noen kaller den nye partneren ved sitt navn, mens andre har et eget kallenavn. Noe alla bestemor og besten for eksempel :) om det blir naturlig.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Den lurer jeg også på. Mamma er greit for hun har ikke funnet seg noen ny. men pappa er forlovet med ei som .... er litt spesiell, er ikke øverst på favoritt listen, og føler ikke hun som farmor heller.. så litt vanskelig.

Her er det mormor og beste lasse og resten kaller vi med navn. Er unaturlig for oss at hun skal kalle dem andre for noe annet...

02.06.10

Det avhenger vel litt av forskjellige faktorer, men har de vært sammen en stund og stiller opp for dere så ville jeg kalt begge for besteforeldre.

Kusina mi sine foreldre er skilt og begge har giftet seg på nytt. Hennes barn sier da mormor og morfar, farmor og farfar og bestemor og bestefar... For meg er det helt naturlig og jeg ville nok gått for det samme...

Sent from my iPhone using BV Forum

Mamma og pappa skilte seg når jeg var 2-3 år. Mamma ble sammen med stefaren min når jeg var 4 år, og han er bestefar til barnet mitt. Det falt naturlig for han :-)

Gravid med lillebrøster som kommer i desember/januar <3

Den lurer jeg også på. Mamma er greit for hun har ikke funnet seg noen ny. men pappa er forlovet med ei som .... er litt spesiell, er ikke øverst på favoritt listen, og føler ikke hun som farmor heller.. så litt vanskelig.

Men du synes hun er litt spesiell. Men tror du hun kommer til å få en viktig rolle i barna dine sitt liv? Jeg mener iallefall man skal prøve å se det gjennom barna sine øyne... :)

Vet onkel sine barn ikke alltid har vært like begeistret for stemoren og det er vel ofte naturlig med steforeldre og spesielt siden de ikke har vært der fra starten. Men de kan jo være en veldig naturlig del av barna sine liv allikevel.

Datteren til kusina mi er i dag 17 år og først ble hun veldig lei seg når hun fant ut at spesielt bestemor ikke egentlig var bestemor, men hun har jo fortsatt å være en veldig naturlig bestemor for HENNE allikevel...

Jeg mener blod ikke alltid er tykkere enn vann, men det er nå min mening... ;) og sier ikke at jeg nødvendigvis har rett. I mange tilfeller vil det helt sikkert være helt feil... Men jeg ville iallefall prøvd å tenke hva man tror vil være naturlig for barna, ikke for en selv... :)

Men du synes hun er litt spesiell. Men tror du hun kommer til å få en viktig rolle i barna dine sitt liv? Jeg mener iallefall man skal prøve å se det gjennom barna sine øyne... :)

Vet onkel sine barn ikke alltid har vært like begeistret for stemoren og det er vel ofte naturlig med steforeldre og spesielt siden de ikke har vært der fra starten. Men de kan jo være en veldig naturlig del av barna sine liv allikevel.

Datteren til kusina mi er i dag 17 år og først ble hun veldig lei seg når hun fant ut at spesielt bestemor ikke egentlig var bestemor, men hun har jo fortsatt å være en veldig naturlig bestemor for HENNE allikevel...

Jeg mener blod ikke alltid er tykkere enn vann, men det er nå min mening... ;) og sier ikke at jeg nødvendigvis har rett. I mange tilfeller vil det helt sikkert være helt feil... Men jeg ville iallefall prøvd å tenke hva man tror vil være naturlig for barna, ikke for en selv... :)

Nesten så jeg ikke tror det. ser verken hun eller pappa ofte.. Pappa er passert 60 men fått sin nye "familie".

Nesten så jeg ikke tror det. ser verken hun eller pappa ofte.. Pappa er passert 60 men fått sin nye "familie".

Nei, da er det jo ikke nødvendigvis så naturlig.. :/

Her er alle besteforeldrene skilt, min mor for andre gang nå;) Vi sier bestefar + navnet til kona hans, og det samme om kjærestene til de andre. Noe annet er unaturlig for oss:)

Her har vi titlene

Mommo - mormor
Bestefar navn- min mors tidligere ektemann

Beste - Morfar
Bestemor navn - min fars samboer gjennom mange år

Farmor- BF's mor
Farfar - BF's far

Nonna - min ektemanns mor,
Nonno - min ektemanns far (denne har "ny" samboer, men hun har vi lite kontakt med og har ingen tittel)
Nonna og Nonno er Italiensk for bestemor og bestefar uanhengig av tilknytning til mor eller fars side.

Takk til alle som har delt sine tanker! Lur tanke at vi bare sier at vi venter en liten. :) Så får vi ta resten etter hvert. :)

Her er både mine og mannen min sin foreldre skilt og alle har nye bortsett fra faren min. I begynnelsen kalte alle seg for bestemor og bestefar. Moren min har byttet til mormor og svigerfar til farfar men det glemmer han og kaller seg bestefar han og. Kona hans ser vi nesten aldri så kaller henne foreløpig ved navn. Kaller også mannen til moren min ved navn. Så jada etter to år er det enda ikke helt bestemt hvem som er hva, hehe. Skulle ønske ingen av de var skilt jeg

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Det er jo mange måter å løse det på som er nevnt over. Samboeren til mormor har vi alltid brukt fornavnet til.
Våre barn derimot har både mormor, morfar, bestemor, bestefar og farmor og farfar. Funker fint.

Back
Topp