Til alle dere som pusser opp gamle møbler!

___

Forelsket i forumet
Jeg holder på å male en sjenk (igjen), og når jeg grunner ser det ut som om den gamle fargen "blør" gjennom på noen steder? Hva skjer? Må jeg pusse ned og begynne på nytt? (vil helst unngå det)

virker sånn ja desverre[;)]

Puss puss, så får du en suss

Så må jeg pusse ned? Kan jeg ikke ta to lag med grunning? Noen som har litt mer forklaring av prosessen?

Er møbelet ubehandla? Isåfall bør du ha kvistlakk på, eller bruke sperregrunn. da lønner det seg å ta på flere strøk på store kvister, eller der det blør igjennom[;)]

Det er ikke ubehandlet. Det er flammebjerk som er blitt beiset i en valnøttfarge på 1930-tallet. Det er så grovslipt og vasket. For så å grunnes.

Nå blør den gamle lakken gjennom, og lurer på om det muligens vil holde å grunne to ganger, eller om man må slipe ned, vaske på nytt med klor/kraftvask og begynne på nytt.

Hmm.. der er jeg litt usikker.. Men åssen grunning bruker du da? Heftgrunn eller sperregrunn? Sperregrunn stopper jo at ting skal komme gjennom malingen og heftgrunn er jo for at malingen skal feste bedre på glatte flater...

Hm, det er Sens grunning for tre, panel, osv.. Det er ingen sperrende egenskaper på den, så jeg må muligens male hele sjenken med kvistlakk først? Arg...

Eller sperregrunn.. Er det bare på kvistene den blør igjennom eller hele veien. Kvistlakk er jo egentlig bare til å ha på kvistene. Hadde gått for sperregrunn jeg..

Kan egentlig ikke se noen kvister i det hele tatt.. Er det noen sperregrunn jeg kan male med når jeg er gravid? Som jeg evt kan male rett over den andre grunningen?

Of course :)

Den kommer til å se helt lik ut som denne: http://b-living.blogspot.com/2009/04/sjenkoppdatering-credenza-update.html

(det er samme størrelse, men helt forskjellige utskjæringer. Den jeg jobber med nå har mye mer detaljer.Gruer meg allerede til stripene... Hehehe)

Hehe, det hjelper på motivasjonen at du sier det!! [:D][:D][:D]

Back
Topp