Til øyelege med barn

me84

Elsker forumet
Nå har vi endelig fått innkalling til øyelege/undersøkelse med A på 2,5 år,ventet 4 mnd ca.
Hun har det siste halve året ca begynt å sjele/sjegle...

Noen som vet hva en slik undersøkelse vil gå ut på ?

De sa vi skulle inn til to ulike personer.

er det samme som oss voksne ca. her gikk han først inn til ei som kikk på han og dryppte i begge øynene, så venta vi i 20 min og gikk inn igjen og de undersøkte da ed sånne brilleglass osv og fant ut av hva han måtte ha osv

T var først inne hos en assistent.. der brukte hun et sånn "ugle"apparat (jeg kaller det ugleapparat for det ser litt sånn ut med de hullene man ser inn i..) og målte diverse..
så var det inn til øyelegen, dråper på øynene for å utivde pupillene, så måtte vi ut og rave gatelangs en stund før dråpene fikk full effekt... inn og måle og styre og ordne igjen..
Han ser også på en tavle med ulike symboler på - sånn vi voksne gjør med bokstaver..
Så har hun en liten pinne hun vifter rundt med, en lommelykt hun lyser gjennom et glass og så skal han forklare hvor krysset er osv osv...

Hvis hun får dråper som skal virke litt, så vær obs på at hun blir veldig lysømfintlig og sløv ganske kjapt.. T gikk rundt som en dåre i butikken mens vi ventet og hun hadde ikke gitt beskjed om det så jeg skjønte jo ikke noe...
Virkningen varte i ca 10 dager, så han gikk rundt med gigapupiller og så ut som han var steinhøy på røkte sokker...

Ok,takk for svar. Hva som måtte gjøres for deres barn ?

er så spent på hva de evt skal gjøre med det.....(Sjelingen)

me84 skrev:
Ok,takk for svar. Hva som måtte gjøres for deres barn ?

er så spent på hva de evt skal gjøre med det.....(Sjelingen)

T fikk et slag i bakhodet som førte til langsynthet og skjeling.. Han har nå i snart ett år måttet gå med briller og lapp på det øyet som skjeler mest, og det har ført til adferdsproblemer og diverse i barnehagen og hjemme.. Vi er rimelig oppgitte over øyelegen, hun greier ikke å forklare oss noe - og hele tiden har vi trodd at lappen er for å unngå skjeling.. men sist klarte hun å formidle at den var for å trene opp synet på det svake øyet..
Snakker om feiloppfatning...
Vi er på vent hos fastlegen ang dette og endel andre ting, men skal ha henvisning til en annen øyelege og jeg skal stå hardt på krava for å få operert.
Jeg skjeler selv, og det som plaget meg mest fra barneskolen og til videregående var nettopp skjeling.
T har allerede fått kommentarer fra barn i barnehagen om at han har skumle øyne, og jeg kommer ikke til å akseptere noe mer dilldall fra øyelegen vår..

Dette ble litt langt, men tipset er sørg for at du forstår hensikten med det øyelegen gjør. Om du ikke gjør det, så spør igjen og igjen og igjen til du forstår. Still gjerne "dumme" spørsmål, spør om andre alternativer osv osv.

her så tok de alt med en person
Vi kom inn og han brukte en pen som barne skulle følge blikket med
Så fikk de på seg noen briller for å se om de kunne se figurer på en tegning
så brukte han et aperat å målte i øyene
Så fikk barne noen dråper i øyet , så kikket øyelegen på nytt i øye

Var i hvertfall slik de gjorde da jenta her var hos synslegen nå sist

Takk for det,ja jeg skal spørre og grave ! og er det noe som kan gjøres noe med så er jo det flott for å hindre evt mobbing osv. Er ikke så veldig tydelig,men er blitt mer i det siste og de fleste ser det etter et møte med henne. er hovedsaklig på det ene øyet. Nei vi får bare se..... Er veldig spent hvis det blir sånn at hun må gå med lapp,er redd den lappen ryker av fort ;/

Jeg vet ikke akkurat hvordan undersøkelsen er for så små, men begynte selv og skjele da jeg var to år. Behandlingen kommer helt ann på hvor mye barnet skjeler. Jeg har noe som heter skjult skjeling som synes godt når man er barn, men som lett kan trenes og bli svakere. Når man skjeller prøver hele tiden det sterke øyet og kompensere for det svake øyet( som er det man skjeler mest på) dette fører til at man blir veldig sliten i øynene. Det svake øyet kan trenes med lapp på det sterke for og trene det svake. Jeg fikk avlastningsbriller da jeg var 5, disse glassene har innlagte "striper" som hjelper det svake øyet. Jeg måtte også fra denne alderen trene hver dag på og samle synet på toppen av en blyant som skal følges mot nesen til øyet flipper ut. Jo bedre syn jo nærmer kommer man. Selv sluttet jeg og skjele da jeg gikk på barneskolen, men er fortsatt avhengig av briller til avlastning, da man fort blir sliten. Jeg har også hørt at i alvorlige tilfeller hvor øyemusklene er veldig svake kan man opperere.

Takk for bra svar :)

frøspire skrev:
Jeg vet ikke akkurat hvordan undersøkelsen er for så små, men begynte selv og skjele da jeg var to år. Behandlingen kommer helt ann på hvor mye barnet skjeler. Jeg har noe som heter skjult skjeling som synes godt når man er barn, men som lett kan trenes og bli svakere. Når man skjeller prøver hele tiden det sterke øyet og kompensere for det svake øyet( som er det man skjeler mest på) dette fører til at man blir veldig sliten i øynene. Det svake øyet kan trenes med lapp på det sterke for og trene det svake. Jeg fikk avlastningsbriller da jeg var 5, disse glassene har innlagte "striper" som hjelper det svake øyet. Jeg måtte også fra denne alderen trene hver dag på og samle synet på toppen av en blyant som skal følges mot nesen til øyet flipper ut. Jo bedre syn jo nærmer kommer man. Selv sluttet jeg og skjele da jeg gikk på barneskolen, men er fortsatt avhengig av briller til avlastning, da man fort blir sliten. Jeg har også hørt at i alvorlige tilfeller hvor øyemusklene er veldig svake kan man opperere.

Jeg har operert 3 ganger, men skjeler fremdeles... det har kommet en "ny" metode ( ny i norge, gammel i resten av verden..) der man sprøyter inn botox i den stramme muskulaturen... det skal visstnok ha veldig god effekt, og jeg går ikke av veien for å få en operasjon til ungen min iallefall :)

Dollface skrev:

frøspire skrev:

Jeg har operert 3 ganger, men skjeler fremdeles... det har kommet en "ny" metode ( ny i norge, gammel i resten av verden..) der man sprøyter inn botox i den stramme muskulaturen... det skal visstnok ha veldig god effekt, og jeg går ikke av veien for å få en operasjon til ungen min iallefall :)

Så mye som tre ganger ja, det hørtes slitsomt ut at det ikke funker bedre. Hadde definitivt ville hatt opprasjon til mine barn også. Nå ligger det i familien min med skjult skjeling, men har ikke sett noe ennå hos gutten min så håper han ikke får det. Kan vel også legge til at skjelling også ofte kan komme sammen med flere problemer som nærsynthet og skeive hornhinner.

Her var vi først på forundersøkelse, der augene blei dryppa og vi sat på venterommet i den neste halvtimen. Så vart augene målt med "ugle"apparatet ei anna her snakka om, og vi kom inn til augelegen.

Guten vår skulle sjå på plakaten med ulike symbol, men han klarte ikkje å sjå nokon av dei, ikkje ein gong svana som er heilt øverst.

Fekk beskjed om å gå og bestille briller umiddelbart, då guten er svært langsynt. Vi skulle vente 4 mnd til neste kontroll for å sjå om skjelinga ville gå tilbake av seg sjølv når han fekk briller. Og skjelinga var omtrent vekke ved neste kontroll. Problemet var berre at sjølv om han ikkje skjelte lenger så hadde hjernen hans undertrykka det dårlege auget så lenge at han nesten var blind på det. Når han hadde på brillene sine med riktig styrke hadde han berre ca 10% syn på det dårlege auget (klarte berre å sjå linje 1 på plakaten - svana).

Derfor blei det intensiv lappetrening (dekke til det gode auget for å tvinge hjernen til å registrere inntrykka som kom frå det dårlege), 7 timar for dagen, 5 dagar i veka. Det første halvåret var det fin framgang, han gjekk frå ca 10 til ca 40% syn. Deretter har det stoppa opp. No har vi gått i lang tid utan framgang og tida begynner å renne ut. Augene er ferdig utvikla i 7-8-årsalderen så etter det hjelper trening veldig lite. Som eit siste forsøk før skulestart (legen sa at ingen skal trenge å bruke lapp på skulen, ungar er for slemme mot kvarandre...) dryppa vi det gode auget til guten med slike pupillutvidande dråpar kvar dag frå mai til august. Det blir i praksis det same som lapp, men utan pause sidan det er umulig å "ta den av", fordi virkninga av dråpane varar i 7-10 dagar.

Dessverre har heller ikkje dette hjelpt guten vår. No har augelegen gjort det han kan, men har henvist oss til Haukeland for ein second opinion. Han sa at det uansett ikkje var snakk om operasjon (sidan det ikkje er musklar/skjeling som er problemet lenger), men at dei muligens kunne ha andre angrepsvinklar på treninga.

Slik synet er no så har han 40-50% syn på det dårlege og ligg akkurat i grenseland for å kunne f.eks. køyre buss eller drosje når han blir voksen. Vi hadde håpt på å få han akkurat over den grensa, slik at han har fleire valgmuligheter når han blir stor. Men no er vi ikkje spesielt optimistiske.

Skjelinga begynte forresten ved ca 3 år, etter drøyt 6 mnd fekk han time til augelege, fekk briller ved 3 år og 7-8 mnd. Begynte med lapp på 4-årsdagen og er no 6.

Han har styrke +6,75 og +7,5 forresten, og det er det gode auget som har sterkast briller.

ranveig: jeg har samme problem som sønnen din, og bruker kun det ene øyet.. på det andre ser jeg omtrent ingenting.. har fått beskjed av flere ulike øyeleger at om det "friske" øyet skades så vil det andre hoppe inn og fint kunne trenes opp igjen..
Har heller aldri hørt noe om at jeg ikke kan bli det og det fordi jeg ikke ser på begge øynene - kun pilot bare... :P Og det var jo veldig synd for det har jeg alltid hatt så lyst til å bli :D

Back
Topp