.::Tiiine::. svangerskapsdagbok ? ? ?

.::Tiiine::.

Forumet er livet
Tenkte jeg skulle skrive ei dagbok fra dag til dag og uke til uke :)

Syns denne hører med ja :

Unnfangelsen finner sted omkring:
17. april 2009

Hjertet begynner å slå:
12. mai 2009

Embryoet beveger seg:
5. juni 2009

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster:
12. juni 2009

Alle indre organer er ferdig formet:
12. juni 2009

Risikoen for spontanabort avtar:
26. juni 2009

Kvalmen avtar for de fleste:
3. juli 2009

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd):
10. juli 2009

Fosteret svelger og tisser:
24. juli 2009

Tid for ultralyd:
31. juli 2009

Du kan kjenne fosterets bevegelser:
7. august 2009

Fosteret begynner å få et søvnmønster:
21. august 2009

Fosteret begynner å høre:
11. september 2009

Ni av ti barn overlever om de blir født nå:
9. oktober 2009

Mange fostre legger seg med hodet ned:
13. november 2009

Svangerskapspermisjonen begynner:
20. desember 2009

Antatt termindato:
10. januar 2010

5 uker

Fra 5 uker og 0 dager til 5 uker og 6 dager av svangerskapet.
Lengde: 1-3 mm

OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken tre uker gammelt. Nå begynner hodedelen av embryoet å vokse, og det når en pæreform med en liten hale. Ryggsøylen, ryggmargen, hjernen, hjertet, skjelettet og musklene begynner så smått å utvikles. Små somitter, som ser ut som bitte små humper, formes langs ryggen til embryoet. Disse vil blant annet danne ryggsøylen, ribbein og muskler. To hjerterør formes, smelter sammen til et rør og danner det primitive hjertet. Når embryoet er 25 dager gammelt (fra unnfangelse), i midten av denne uken, begynner det lille hjertet å slå og pumpe væske rundt i kroppen!
I nevralrøret formes ryggraden, ryggmargen og hjernen. I løpet av noen dager vil nevralrøret lukke seg. Dette skjer ved at nervefoldene smelter sammen. Folinsyre er et viktig vitamin for denne lukkingsprosessen, derfor anbefales det at du tar folat. Helt i slutten av uken formes de tre hjernedelene – forhjernen, som skal ta seg av hukommelse, tenking, fornuft, problemløsing og signaler fra sansene, midthjernen, som er et slags sentralbord som koordinerer signaler og sender dem til riktig bestemmelsessted, og bakhjernen, som vil ta seg av temperaturregulering, pusterytme og muskelbevegelser.

TIL MOR
Fra mistanke til bekreftelse...
Det er rundt denne tiden du kan merke hvordan kroppen din prøver å fortelle deg at noe er annerledes. Den må få gitt deg denne viktige beskjeden. Først mensen som ikke kom. Så kanskje kvalmen. Noen ganger med brekninger. Du kan reagere på lukter og plutselig smaker ikke kaffe slik som før. Den rare følelsen i brystene er veldig klassisk. De kan føles tunge, ømme og det kan stikke litt i dem. Hyppig vannlating er kjent, og du kan føle deg oppblåst. Mange forteller om humørsvingninger hvor det ikke er langt mellom glede og bekymring.
Ja- hva nå? Positiv gravitest. G-R-A-V-I-D! Hvordan klinger det i dine ører? Gledelig? Kanskje svært etterlengtet - og nesten ufattelig. Endelig har det skjedd! Lettelsen over at mensen ikke kom denne måneden - det ble ikke enda en skuffelse… Eller med SJOKK? Ikke nå - ikke ennå, ikke meg! Det passer ikke, det går bare ikke. Og hva blir partnerens reaksjon? Hva vil sjefen si? Jeg som akkurat har startet i jobben… og utdanningsplanen, vil jeg klare å holde den?
Noen kvinner fatter mistanke før de har fått det bekreftet ved hjelp av en urinprøve. Den lille tvilen, som kanskje var en del av livet før "sikker prevensjon" ble tatt i bruk, gjenkjennes.
Følelsen forsterkes av at denne gangen er "noe" annerledes. Den rare fornemmelsen i brystene, dette som kroppen alt vet og kanskje prøver å fortelle deg. Tenk at kroppen vet noe du selv ikke vet: Den vet at du er gravid, at du skal ha barn! GRAVID - VENTE BARN.
Disse magiske ordene, skal de bli dine? Ord du skal bruke mange ganger og i ulike sammenhenger de nærmeste månedene.
TIL FAR:
 Symptomene
Dersom du lurer på hvilke symptomer partneren din vil ha på at hun er gravid, vil du ikke få noe fornuftig svar. Symptomene kommer og går, eller viser seg knapt nok i det hele tatt. Svært mange kaster seg over det de kan finne av litteratur og artikler om svangerskap når bekreftelsen foreligger. Det finnes utrolig mye kunnskap å tilegne seg, men en ting kan du være sikker på: Historiene og erfaringene spriker i alle mulige retninger!
Min erfaring er at det er umulig å forberede seg på alt. Det finnes knapt noe som heter normalen i forbindelse med et svangerskap – ikke minst gjelder det symptomene. ”Gi meg noen symptomer på at alt er normalt,” sa min kone da hun ble klar over at hun var gravid med vår yngste. ”Vær glad for at du ikke har noen,” svarte jeg. For det er vel slik at de fleste symptomer på at man er gravid ikke, er av det behagelige slaget. Av den grunn er det heller ikke noe å lengte etter. Men samtidig er symptomene en bekreftelse på at det man opplever er normalt.
Noen kvinner opplever kvalme og oppkast gjennom deler av svangerskapet. Andre merker ingenting annet enn at magen vokser, og at barnet etter hvert gjør seg til kjenne gjennom spark, slag og andre bevegelser. Og mellom der finnes alt det andre: Ømme bryster, tissetrengthet, slapphet, trøtthet, vonde rygger og bein, strekkmerker – ja stort sett det meste av små og store plager. En ting er sikkert: Du blir ganske fort en del av det!

09.05.09

Kjøpte meg en graviditets test og den viste positiv,mangen tanker surret rund i mitt hode da ja. Skjedde ganske fort etter forsøk nr 1 som ikke helt var 100 % planlagt akurrat nå men var det alikevel, litt komplisert men vi er veldig glad! Da får Oliver seg ei søster eller bror å leke med også.
Jeg har  regnet ut at jeg er litt over 5 uker på vei noe jeg med nesten 90% er rett etter hva jeg har regnet ut, har begynt å se fram til det allerede selv om det er tidlig ennda..

10.05.09

Tenkte på symtomene jeg kjenner igjen fra når jeg gikk med Oliver, mensen er ikke kommet og jeg er veldig trøtt om dagene! Slo meg vel ganske fort da de symtomene kom snikende.. Har ikke fått den ''typiske'' kvalmen ennda og heller ikke vondt i puppene! Håper heller ikke dette kommer for jeg var konstant kvalmen i 3 mnd når jeg gikk med Oliver [:o]  Ringte mamma i dag og fortalte det til henne samt min nermeste venninde her i Stavanger og selvsagt samboer ogå... Alle støtter meg uansett samboer er glad men sitter selvsagt med mangen av de samme følelsene som jeg gjør just nå ! 

11.05.09

Kjenner kroppen er veldig sliten i dag,mye fordi Oliver våknet 2 i natt og hold på til rundt 5 aner ikke hvorfor fordi han gjør aldri dette! Sovet litt på dagen i dag ogå så jeg kjenner jeg trenger litt søvn snart,godt når samboer kommer hjem og kan hjelpe meg litt også. I morgen skal jeg kjøpe inn fol tabletter om skal taes de første mnd i svangerskapet,muligens noen vitamin tabletter også for jeg er ikke den som spiser det meste av frukt.
Tenkte på at det blir 17 mnd i mellom Oliver og spira så det blir ganske tette noe jeg også er veldig glad for. Vi har det meste av utstyret også i  hus så vi sparer en del på det, har 4 vogner men har forsatt lyst på ennda noen flere [8D]

Blir det jente må vi handle inn noen typisk ''jente'' klær også men det blir ikke noe kitty for jeg hater kitty! Skal kjøpe meg svangerskaps dagbok lignende ting også sånn at vi har gode minner å se på når de blir eldre!

Som jeg sier vi kan sove i graven [:D]

12.05.09

I dag har jeg handlet ennda en test og den slo ut den også så ja jeg skal bli mamma igjen [:D] Veldig spennende og jeg har mye følser rundt dette,har en utrolig nydelig sønn fra før og jeg er heldig at jeg skal bli mamma igjen i januar! Kjøpte meg også fol tabletter som jeg skal ta hver dag i 3 mnd nå, dette for å forsikre litt mer at babyen ikke får ryggmargsbrokk og annet! Min første kontroll skal jeg på neste Onsdag gleder meg, så skal jeg selvsagt bestille tidlig UL igjen fordi jeg er en nyskjerrig person og vil gjerne se babyen for første gang snart

JEG SKAL BLI MAMMA IGJEN

13.05.09

Var innom bokhandleren i går å tittet på svangerskaps dagbok lignende ting, når det er gått noen uker skal jeg kjøpe en sånn. Veldig grei alt fra under svangerkapet til etter fødselen syns det er godt å ha noe å gå tilbake til senere også. Så kan Oliver og spira få se hvordan jeg hadde  mine følelser ang det også.

Føler meg slapp i dag er veldig trøtt drømmer om å bare kunne legge seg ned å sove så lenge jeg orker. går nok over etterhvert men de første mnd er ett helvete tro det eller ei, men viss kvalmen også kommer så er det ennda verre [:o] Heldigvis er ikke kvalmen kommet ennda og jeg håper den heller ikke kommer.. For hvem vil vel være hjemme med en 9 mnder gammel gutt å ligge forann doskåla hele dagen, håper jeg er frisk som en fisk dette svangerskapet [:D]

Tenkte jeg også skulle scrappe litt videre i Oliver sitt album sånn at jeg får dagene til å gå ennda mer, å går det fortere til vi skal få møte spira vår. Lurer på hvordan Oliver kommer til å reagere på det hele selv om han ikke vil skjønne så veldig mye av det! Han er vant til å ha mamma og pappa for seg selv og plutselig kommer det noen andre også som får dele de [:)]

Vel mangen mnd igjen så får ta en dag om gangen!

14.05.09

I dag er jeg 6 uker på vei ut i svangerkapet [:D]

6 uker

Fra 6 uker og 0 dager til 6 uker og 6 dager av svangerskapet.
Lengde: 4-8 mm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder [link=http://www.babyverden.no/templates/Article____12747.aspx]her[/link].
OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken fire uker gammelt, og har en C-form med det store hodet i den ene enden og halen i den andre. Det ligner mer på en reke enn et menneske. Det er umulig å måle embryoet slik du kan måle barnet etter at det er født. Ikke har det bein og det ligger sammenkrøllet. Derfor brukes lengden fra issen til setet som lengdereferanse gjennom store deler av svangerskapet, og vi oppgir også denne på disse sidene (CRL som står for crown-rump-length).
Små sirkler dannes på siden av hodet – dette er øynene som formes! Ørene begynner også å formes nå. Celler som skal bli til lever, lunger, magesekk og bukspyttkjertel finner plasseringene sine, slik at de er klare til å utvikle organene. Levercellene begynner organdannelsen før de andre. De fleste organene er i ferd med å utvikles, og mot slutten av uken vokser det frem små knopper til armer og bein. Armene vil utvikles i et hurtigere tempo enn beina en stund fremover.
Hjertet fylles med blod denne uken. Frem til nå har det pumpet rundt væske, men nå er det ordentlig blod som går rundt i de små blodårene. Blodcellene dannes i veggen til plommesekken. Blodårene dannes i høyt tempo for å forsyne alle organene som utvikles med næring. Hjertepulsåren dannes også denne uken, og hjertet består av høyre og venstre hjertekammer. Pulsen er på 100 til 120 slag i minuttet. Nå pumpes blodet gjennom navlestrengen slik at embryoet kan kvitte seg med avfallsstoffer og motta næring fra mor. Dette er en rundgang som vil fortsette til barnet er født.

Kroppen min er sliten i dag jeg har bare lyst til å sove å sove men det er det slett ikke tid til. har begynt å tenke litt på kjønn også jeg lurer sånn på hva som skjuler seg inni magen min om det er gutt eller jente eller kanskje 2 [:-] Vel vi får svaret om noen uker,tenk i dag er jeg 6 uker ut i svangerskapet forsatt noen mnd igjen før vi får hilse på ja. Neste uke skal jeg handle meg svangerskaps dagbok der jeg kan skrive ned det jeg måtte føle!

18.05.09

Noen dager siden jeg har oppdatert nå,ikke skjedd så veldig mye spennende igrunn! Vel nå har vi sagt det til hans familie også siden mamma vet det fra mi slekt [:)] De ble kjempe happy og gleder seg,men jeg sa det var veldig tidlig ennda og alt kan skje men det er de jo klar over selvsagt... Oldemora skulle også strikke hentesettet hehe tidlig men det velger jo hun selv selvsagt [:D] Skal jo til legen på onsdag blir spennende å se hva han sier og om vi har samme termin dato.. Vel om jeg blir satt bakover eller framover spiller ingen rolle for meg alikevel, så lenge spira er friskt og vokser og tar næring til seg som normalt [:)]

Har jo begynt å ta fol tabletter også,men kjenner jeg må kjøpe noen vitamin tabletter også,for jeg er veldig trøtt om dagene det er sikkert!

20.05.09

I dag var jeg på min førte svangerskaps kontroll hos fastlegen min. Der ble det målt blodtrykk,urinprøve tatt og blodprøver. Både blodtrykk og urin var helt fin, blodprøvene må vi jo vente litt på men rekner jo med at alt er greit der også! Legen sa til meg ''skal si det går effektivt hos dere'' ja jeg er fryktelig frukbar av meg måtte jeg jo legge til dag. Han har også samme termin dato som meg (10 januar) så vi forholder oss til den til vi skal på UL. Han bestilte også tidlig UL og gynekologisk undersøkelse til meg snarest. Så får nok dette om noen få uker,tenk da får vi møte spira for første gang

Ellers så er alt fint her, kun trøtt men håper det gir seg til uke 12 som legen sa de fleste er ikke så veldig trøtt etter uke 12!

I dag er spira 7 uker

7 uker

Fra 7 uker og 0 dager til 7 uker og 6 dager av svangerskapet.
Lengde: 9-14 mm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder [link=http://www.babyverden.no/templates/Article____12747.aspx]her[/link].
OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken fem uker gammelt. Det er like stort som en liten bønne og har nå en liten åpning hvor munnen formes, og to små nesebor. Hodet og hjertet er store i forhold til kroppen. Hjernen består av et tynt cellelag som omgir de såkalte hjernehulrom, som kan ses som store svarte hull på ultralyd. Vi skiller mellom endhjernen (den egentlige storhjernen, som foreløpig er den minst utviklede delen av hjernen), mellomhjernen, midthjernen og den bakerste del av hjernen som gir opphav til blant annet lillehjernen.
Hjertet slår mellom 130 og 160 slag i minuttet. I hjertet dannes viktige deler av skilleveggen og hjerteklaffer. Arm- og bein-knopper vokser og ser ut som små padleårer. Nå er ikke embryoet flatt lenger. Det er helt innelukket i fostervannssekken og er dekket av et tynt hudlag.

24.05.09
Var jo hos legen for noen dager siden,sa til han at jeg ønsket meg tidlig Ul så for som mulig igrunn.. Han skulle da sende henvendelse til der hvor jeg får tidlig UL slik jeg fikk med Oliver og samme dama så hyggelig.
Ble oppringt av de jeg skal til for å ta Ul,hun lurte på om jeg skulle ha tidlig Ul og en i uke 18 ''ja det skal jeg'' hun forsto ikke helt legen henvising så måtte ringe. Vel det skal vel ikke være så vanskelig å forstå når alt står på svart hvitt på papriet hun har foran seg vel?  :fnise:
Skal jo også ta GU fordi søstera mi har hatt kreft i underlivet og kan ikke få flere barn enn de 2 hun har, mamma har også hatt celleforandring så tar ingen kjangser ang dette nei..
Jeg er ikke hysterisk i det hele tatt men legen ville også dette så jeg følger hans råd ang dette. Søstera mi fikk kreft når hun gikk med siste unge måtte da gå på svak cellegift under svangerskapet, samt ta keisernitt og opereres rett etterpå. Hun ahr gjennom gått veldig mye ja det er sikkert [:(]
Så den 25 juni når spira er 10 uker for jeg komme til tidlig Ul, endelig får vi hilse på spira [:)]

26.05.09

Ennda en møkka natt,får ikke sove som normalt lenger rett ¨å slett noe jævla drit arg!! Klokka var sikkert rundt 3 i natt før jeg sovnet,Oliver våkent 06.45 og min tur til å stå opp med prinsen i dag.. Vel når han ligger å smiler til meg så blir hverdagen lettere selv om man er stup trøtt

Fått mye luft i magen de siste dagene også,i natt sleit jeg en del med det. Håper det går over snart vel jeg har vært heldig så langt i dette svangerskapet da! Kun trøtt ingenting annet

Snart er jeg 8 uker alså 2 mnd tiden suser jo forbi

Jeg er 8 uker ut i svangerskapet i dag

8 uker

Fra 8 uker og 0 dager til 8 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 0,5 g
Lengde: 15-22 mm
OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken seks uker gammelt. Hjernen vokser raskt, og hjernedelene avgrenses og blir tydeligere. Hypofysen, som er et viktig organ som styrer hormonproduksjonen, dannes.
I løpet av uken begynner fingre, tær og albuer å formes. Kroppen blir rettere og hodet rundere. Embryoet begynner å ligne et lite menneske. Men det er ikke større enn et kirsebær! Spiserør og luftrør dannes og små lungeknopper dukker opp. Nyrer og urinveier er også i ferd med å utvikles. Tarmen begynner å vokse og danner etter hvert store tarmsløyfer. Disse er for store til å få plass i embryoets buk, og skyves derfor inn i en utposing på navlestrengen. Denne navlebrokken kan man se på ultralyd, særlig ved 10 uker. Mellom 11. og 12. uke vil disse flytte inn i buken igjen.
Nå overtar embryoets lever produksjonen av blodceller. Til nå har plommesekken stått for den oppgaven, men denne trengs ikke lenger, og skrumper inn.
Underkjeven blir tydelig og øyelokkene begynner å formes. Ørene er nå tydelige, men langt fra ferdige. Hørselen er blant de første sansene som modnes, slik at barnet kan høre lenge før det blir født. Kanskje vil du begynne å prate og synge for det allerede? Samtidig som det dukker opp en antydning til nese, dannes luktesansen i hjernen. Tannknopper begynner også å dannes.
Mot slutten av uken begynner dannelsen av de to siste hjertekamrene, og halvmåneformede klaffer er dannet. Nå er også lungearterien og hovedpulsåren utviklet. Lungearterien forbindes med høyre hjertekammer, hovedpulsåren med venstre kammer. Først etter fødselen vil barnet kunne ta opp oksygen gjennom lungene og forsyne kroppen gjennom lungearterien. Frem til den tid får embryoet oksygen fra mor. Hjertet er i prinsippet ferdig utviklet, men fordi embryoet ikke puster selv, må det oksygen- og næringsrike blodet fra morkaken fordeles gjennom embryoets kropp ved hjelp av tre snarveier (et kar i leveren, et hull mellom forkamrene i hjertet og et kar mellom lungearterien og hovedpulsåren). Disse snarveien lukkes etter fødselen.
Embryoet har til nå hatt to sett med nyrer. Det ene omdannes delvis til testikler hos gutter eller eggstokker hos jenter. Lurer dere på om det er en liten gutt eller jente der inne? Det er det fremdeles umulig å se.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp