Tigers drøm om egne barn, drømmen om tigersøsken

Tja, skrive om fødsel? Regnes det som fødsel når det blir keisersnitt? Jeg skulle jo ikke ha noe fordømt keisersnitt, jeg skulle være wonderwoman og føde barnet vårt! Wonderwoman ble jeg visst uansett.

Dette er jo ikke noe som skal skje, og det vet jeg, det vet absolutt alle. Det må sies, fordi ingen skal gå og være urolig for keisersnitt etter å ha lest dette! Ikke les det om du er en som blir fort urolig etter å ha hørt sinnsyke historier!

Frøkna er nå 6 dager gammel siden klokka er over midnatt! Sprøtt!

Jeg skrev tidligere at jeg trengte litt tid til å komme meg pga en ganske traumatisk opplevelse.

Jeg hadde termin etter OUL 11.11 og hun ble hentet ut 26.11, da hadde de holdt på i fire døgn med å forsøke å sette meg i gang.

Første de forsøkte var ballong, den gav skikkelig rier i litt over 12 timer, før den egentlig ikke gjorde mer, og ut kom den ikke av seg selv. Ble tatt ut etter et døgn.
1cm åpning og umoden, da var jeg 42+0 ifølge OUL.

Ble så satt på cytotek i to døgn, små doser hele veien, de gav også rier, men heller ikke der skjedde det noe. Fortsatt 1cm åpning og umoden.

42+2 var det siste krampetaket for å få fødsel i gang og jeg fikk et innlegg nedentil med en ganske kraftig dose hormoner, som er tatt ut av produksjon og sykehusene tviholder på til de som er vanskelig å sette i gang, denne er visst kjent for å kunne gi både stormrier og ekstremt raske fødseler. Etter 14 timer med denne klarte jeg nesten ikke holde meg oppreist og jeg holdt på å krepere, ctg viste tre rier på rad uten stopp, så et par minutter fri og så tilbake på riene. Jeg har aldri i mitt liv følt meg så hjelpeløs før dette, og de sjekket åpning.. kanskje det var litt håp?
Nei, fortsatt bare 1cm åpning, dog litt kortere livmorhals.. :blackeye:

Det ble besluttet akutt keisersnitt dagen etter, jeg fikk morfinsprøyte i rompa for å roe smertene og sove over natta fordi det å fjerne innlegget ikke fjernet de ubrukelige riene.

På morgenen ble jeg preppet for keisersnitt, siden det var litt ventetid på operasjon fikk jeg dusje meg ordentlig og gjøre meg klar, som om det skulle være planlagt keisersnitt, og det var egentlig litt fint.
De sjekket åpning for sikkerhetsskyld, og fordi det har noe å si for keisersnittet osv, og.. hurra for 2cm åpning da, 42+3 :sour:

Så kommer vi inn på operasjonsstuen og panikken tok meg, frykten stod i meg som en følelse jeg ikke klarte å overse, noe føltes ekstremt galt, men jeg SKULLE gjennom dette.
Spinalbedøvelsen ble satt og jeg ble sjekket ang om den funket, mjoo, jeg kjente jo NOE..? Jeg fikk beskjed om at jeg skulle kjenne at jeg ble tatt borti men at det ikke skulle gjøre vondt. Ok, da er det vel rett.

I ettertid synes jeg synd i de som var der, for spinalbedøvelsen sviktet underveis, jeg ble pumpet full av alt de hadde og kunne gi meg, slukte lystgass til den store gullmedaljen mens jeg hylte, gråt og sprellet. Følte at jeg var fanget i en skikkelig dårlig 80-talls slasher-movie, dere vet de der man ser at hele verden spinner i tunellsyn.. jeg var faktisk så rusa og samtidig full av smerter og sliten, at jeg trodde jeg skulle dø underveis. Føltes som om jeg sloss for mitt eget liv da det stod på.

Både mannen og jeg konkluderte med at det skal mye til før jeg går gjennom en ny graviditet, og jeg tror ikke han følte seg spesielt høy i hatten der alt han kunne gjøre var å holde meg i hånda og gråte med meg. Legene har i ettertid sagt at jeg burde be om fødselsforberedende samtale før et evt barn til, og mest sannsynlig får jeg innvilget keisersnitt i narkose. Men foreløpig tror jeg ikke det blir flere barn, jeg ønsket meg 3 og han 2.. man får ikke alltid det man ønsker seg i livet, men vi fikk en, og hun er aldeles nydelig!

Fikk også vite, under samtale med en av de som var med på operasjon at selv om fødsel hadde startet av seg selv og jeg fikk ungen ut hadde jeg nok havnet på operasjonsbordet, morkaken ville IKKE løsne frivillig den heller :smiley-angry007 Skal kroppen være vanskelig så skal den det altså! Heldigvis hadde de ikke kommet borti noe de ikke skulle komme borti da!

Selv om det å få denne ungen ut var grusomt og ufattelig langdratt, så har vi fått den største gaven i livet, en liten datter på 3,6kg og 50cm, og jeg ser så utrolig mye av faren i henne at jeg smelter i hjertet bare av å se det lille fjeset hennes! Man ser jo de man er glad i i barna, ikkesant? :p

Frøkna er så utrolig kontaktsøkende med blikket i forhold til andre babyer, nesten alle som har sett henne har kommentert det, fordi hun tar skikkelig kontakt med folk, hun rett og slett krever det, og det er helt utrolig, virkelig noe jeg setter pris på :cat:
Hun tok puppen med en gang hun fikk tilbud om den mens vi lå på overvåkning etter keisersnittet, og det var en helt utrolig fin opplevelse, hun var våken, pludret og styrte på.

Så som sagt er hun 6 dager i dag, og vi har fått igang amming, jeg begynner å kunne forutsi litt når hun vil ha mat, og altså.. DEN mestringsfølelsen da! I starten var jeg fortvilet, puppene var steinharde av melkespreng, ungen fikk ikke tak på dag 2 fordi det var så hardt og jeg ba om hjelp fra den ene etter den andre som skulle klype meg i puppen og påstå at jeg hadde feil grep.. ikke noe galt med grepet, puppen var for full. Ikke fikk jeg brukbar hjelp for å gjøre noe med problemet, brysrvortene var nesten blødende fordi ungen ikke fikk tak på monsterpuppene og alt var jo bare aua.. så jeg tok rett og slett en pappkopp og presset rundt brystvorten for å få ut litt trykk, det ble en del melk i koppen før jeg la ungen til og da var hun kjempefornøyd! Melkespruten er helt enorm :laughing001 stakkars unge som må deale med dette her!

Vi skal fjerne stiftene etter snittet i dag på morgenen, og jeg hååper været hjemme er såppas bra at vi kommer oss på flyet hjem i dag! Jeg får jo ikke lov til å løfte en dritt, så det blir spennende på flyplassen i og med at jeg da altså ikke kan løfte ungen + bilstol + sekk.. eller sjekke inn min egen bagasje fordi den er for tung! :p

Får håpe noen snille sjeler forbarmer seg over meg, evt at personalet faktisk hjelper meg :bag: blir en spennende tur! Men hallo! Hjem! Nå har jeg vært her i FEM uker! Jeg er så sinnsykt klar for min egen dusj, min egen seng, sove ved siden av verdens herligste mann med babyen vår ved siden av oss :Heartred

Mannen har vært hjemme siden dagen etter snittet, han har pyntet til jul, hentet tripp trapp og montert, styrt og vasket hjemme.. dette blir god knall :love7
I år gleder jeg meg til jul!

Nå skal jeg driste meg til et forsøk på søvn, håper ikke den lille rosa pledd-burritoen jeg har i fanget våkner så alt for mye i natt, hun er utrolig fin å ha med å gjøre på natta da, egentlig døgnet rundt :hug003
En stor og god klem til deg, Tiger! Masse god bedring. Utrolig leit at det skulle bli så hardt og vanskelig.
 
Gratulerer så mye med storgevinsten!
Fy søren for en opplevelse. Skjønner godt det akkurat nå føles som det er stopp etter denne etterlengtede prinsessen.
Ta tiden til hjelp og vurder sammen og evt med helsepersonell senere.
Lenge enda før de fleste får tanker om en til.....
Du har vært maks uheldig, men hell i uhell på en måte at det allerede var snitt da morkaka også skulle krangle

Håper dere snart kommer dere hjem og at det løser seg med bærehjelp
Nyt frøkna og familielivet
 
Heftig opplevelse du har vært igjennom Tiger, det er rett og slett bare sykt!
Jeg kom på en ting, som kanskje du bør vurdere å prøve - naturebond melkesamler. Selges på ammebutikken bl.a.
Tenkte selv å teste det ut ved en evt. graviditet. Funker jo litt på samme måte som papp begeret du satte på puppen, men med mer vakuum ;)
 
Herregud, det høres helt jævlig og fantastisk ut på samme tid!!! Gratulerer med å ha fått deres lille tigerbaby i hendene, håper dere får avreagert og kanskje også får gått til samtaleterapi etterpå? Fytti h.... Skrekken det der :( STOR KLEM!!!!!! <3
 
Whaaat, slutta bedøvelsen å virke under snittet? Det er jo helt sykt :eek:

Uansett, skikkelig bra jobba og SÅ godt å høre at ammingen er i gang og fungerer. Man trenger virkelig å kjenne på litt metringsfølelse også. ❤️
Håper snittet gror fint nå og at du ikke får unødig store plager fremover.
Kos deg med bebisen og god tur hjem etterhvert!
 
Fy søren for en opplevelse du har hatt! :wideyed: ❤️

Men det er godt å høre at ammingen er kommet igang. Nå håper jeg virkelig at dere får kommet dere hjem til mannen og nyte tiden sammen hele familien ❤️ Vi skulle gjerne ha hjulpet dere til flyplass og alt hadde vi vært i byen når dere skal heim! Fortsatt god bedring! ❤️❤️
 
Wonderwoman ja, tror du gikk forbi den tittelen med det du opplevde! Fy søren for et sterkt kvinnemenneske du er! Gratulerer så mye med lille jenta di❤️Jeg ønsker dere alt godt framover og at kroppen gror fint. Stor klem❤️❤️
 
Huff for et styr det ble! Håper du kommer deg raskt og får nyte hvert et sekund med lillemor ❤️
 
Masse god bedring etter den fødselshistorien!! Og ikke minst; gratulerer så mye!!! ❤️
 
Herremann for en opplevelse! Superwoman uten tvil ja!
Kos deg som mamma og god tur hjem ❤️❤️
 
Huff, for en opplevelse du har hatt :nailbiting::Heartred.
Men nå er hun her endelig!! Gratulerer så mye med jenta di, håper du snart får reise hjem til mannen :Heartbigred
 
Heftig opplevelse du har vært igjennom Tiger, det er rett og slett bare sykt!
Jeg kom på en ting, som kanskje du bør vurdere å prøve - naturebond melkesamler. Selges på ammebutikken bl.a.
Tenkte selv å teste det ut ved en evt. graviditet. Funker jo litt på samme måte som papp begeret du satte på puppen, men med mer vakuum ;)
Har heldigvis pumper (både manuell og elektrisk) hjemme, og har bestilt meg sånne melkeoppfangere fra avent, sånne man kan gå med inni bh osv..
Whaaat, slutta bedøvelsen å virke under snittet? Det er jo helt sykt :eek:

Uansett, skikkelig bra jobba og SÅ godt å høre at ammingen er i gang og fungerer. Man trenger virkelig å kjenne på litt metringsfølelse også. ❤️
Håper snittet gror fint nå og at du ikke får unødig store plager fremover.
Kos deg med bebisen og god tur hjem etterhvert!
Jepp, det var faktisk ganske utrolig, og det er jo ytterst få ganger det skjer :p
Herregud for en opplevelse! Jeg kan ikke forestille meg hvor tøft det må være, og du må jo ha vært utslitt og på randen i utgangspunktet. Stor klem ❤️ Håper du kommer deg hjem til mannen snarest, dere må jo være sammen nå, og du har vel strengt tatt vært lenge nok på sykehus for en stund! Lykke til med hjemreise, håper folk er snille så du får den hjelpen du trenger.

Jeg sier ikke at det trenger og gjelde for deg, men sjansene for at du tør og gå gjennom alt igjen bare du får ting på avstand er tilstede. Jeg skulle IKKE ha flere barn, éne og alene på grunn av fødselen. Jeg vet at de fleste sier det kort tid etterpå men jeg mente det. Det gikk 18 mnd.. Jeg er livredd, men når det er det man må gjennom for og få et barn til så føler jeg ikke at jeg har et valg. Håper du får god oppfølging og noen og snakke med! Om ikke, så krev det og ikke la det ødelegge barseltiden din. Det gjorde jeg og det anbefales ikke.

Gratulerer igjen, tenk at du er mamma ❤️ Har hun fått noe navn og vil du evt. dele? :)
Jeg var nok ganske utslitt da, har en mistanke om at det påvirket det som skjedde, at kroppen min bare ikke taklet mer. Hun har fått navn, sender deg pm, siden det er så få som heter det :p

--
Utrolig hyggelig å få masse tilbakemeldinger, jeg føler meg virkelig tøff som kom meg gjennom det, og nå sitter det ikke så hardt på psyken, men problemet vil nok oppstå om og når en nr 2 kanskje planlegges, er nok da jeg må be om hjelp.

Vi kom oss hjem igår, det var litt stress, men jeg fikk hjelp av gudfaren hennes til flyplassen og innsjekk, personalet og kabinansatte med å bære ungen+bilstol, hun ble urolig under take-off så ble en finger i munnen til beltelysene slukket, amming i lufta mens vi rakk det og så trødd tilbake i bilstolen :hilarious: stakkars!
Men hallo! Hjemme!
Pappaen fikk skifte sin første bleie, ble liggende med baby på brystet mens hun sov middagslur, tok henne når hun var urolig slik at jeg fikk spise!
Vært våken fire ganger i natt for å amme, så når klokka nermet seg at han uansett skulle opp og dra på jobb, så tok han henne, skiftet på henne og pludret med henne mens han drakk morgenkaffen og jeg fikk tatt meg en dusj, barbert meg under armene og stellet meg :love7
 
Må være helt fantastisk å være hjemme igjen! :Heartred
 
Så godt å få komme hjem og få lage sine egne rutiner! Nyt livet og vesla deres ❤️
 
Kan tenke meg det gjorde godt å få komme hjem!
Jeg lurer også på hva hun heter.

Ta en dag av gangen, gi blaffen i husarbeid og bare vær mamma nå, tiger
 
Så godt å lese at dere har kommet dere hjem! Synd at det ble som det ble med fødsel, men son du har opplevd før er det ting man ikke kan noe for og ikke kan kontrollere. Høres ut som du har kommet deg over det verste. Og så bra at det går bra med ammingen, det er veldig bra at du slipper å slite med den i tillegg.
 
Back
Topp