Tidspunkt for legging

Heloise

Andre møte med forumet
Julibarna2024☀️
Hei, førstegangsmamma her!:happy:

Når legger dere barnet deres? Gutten min er 11 uker og frem til nå har han siden fødsel sovnet klokken 23- ish. Har så lyst å få han til å sovne liitt tidligere- tenker også det er fint for han! I tillegg ammes han i søvn, og våkner typ hver andre time. Noen tips her for andre innsovningsmetoder?:woot: Hvor lenge sover barnet deres?
 
Det er litt vanskelig å innføre mye rutiner før 3mnd alder, ofte - men kan gjerne begynne. Bare ikke føl at du gjør noe feil bare fordi babyen ikke har fått en skikkelig rytme enda. :)

Baby pleide sove når jeg la meg. Men nå etter nyttår, har jeg forsøkt å legge henne ca kl 20 hver kveld. Og det har gått bra. Hun sover da gjerne 4-6 timer i strekk i første pulje. Kan også våkne etter 1 time, men sovne igjen og DA sove 3-4 timer. Også våkner hun vel også en gang på morran/natta engang, men jeg pleier ikke se på klokka..

Vi ligger og sover til kl9 om morran.
Her ammes det til hun sovner. Er hun urolig, får hun koseklut til hun sovner. Hun ligger foreløpig bare ved siden av meg i sengen min, tenker øve på å sove i egen seng etterhvert. Hun blir 3mnd om 2 dager. :)
 
Jeg samsov frem til 9 uker og har siden lagt han i bedsiden, legges mellom 21-22, og ammer han i søvn/halvsøvne. Holder over en fektende hånd og synger nattasanger til han sovner. Dette har til og med pappaen fått til noen ganger. Men ofte må jeg amme i søvn og legge han over i sengen sin. Prøver å ha fokus på å ha enkle rutiner, som pysj på ved siste bleieskift, og si at nå er det natta og synge de samme sangene.
 
Jeg samsov frem til 9 uker og har siden lagt han i bedsiden, legges mellom 21-22, og ammer han i søvn/halvsøvne. Holder over en fektende hånd og synger nattasanger til han sovner. Dette har til og med pappaen fått til noen ganger. Men ofte må jeg amme i søvn og legge han over i sengen sin. Prøver å ha fokus på å ha enkle rutiner, som pysj på ved siste bleieskift, og si at nå er det natta og synge de samme sangene.
Min gutt ble tre mnd for tre dager siden:smug:
 
Hos oss sover hun i en sånn bedside seng i stuen, (med pappa på sofasengen, veldig lite hus) legger hun rundt 11-12 ish, etter å ha ammet ofte på kvelden. Så legger jeg meg samtidig og da sover vi begge kanskje til 8 om morningen, har vært sånn en stund nå. Har hørt at babyer egentlig ikke klarer å skille mellom dag og natt før i 7 måneders alder, så vi stresser ikke med noe bare følger det som virker naturlig for barnet. Men skulle kanskje gjort noen ting som sang og stell så hun begynner å skjønne hva som skjer også førstegangs foreldre
 
Førstegangs.
Her legger vi henne 20-22 ser an når hun gir tegn til å være trøtt, gir flaske og putter henne i senga. Lar henne få finne roa sjøl, tar 1-20 min som regel. Vi er inne og dytter inn smokk om det behøvs.
Da sover hun til 05-08 som regel.
 
Hos oss sover hun i en sånn bedside seng i stuen, (med pappa på sofasengen, veldig lite hus) legger hun rundt 11-12 ish, etter å ha ammet ofte på kvelden. Så legger jeg meg samtidig og da sover vi begge kanskje til 8 om morningen, har vært sånn en stund nå. Har hørt at babyer egentlig ikke klarer å skille mellom dag og natt før i 7 måneders alder, så vi stresser ikke med noe bare følger det som virker naturlig for barnet. Men skulle kanskje gjort noen ting som sang og stell så hun begynner å skjønne hva som skjer også førstegangs foreldre
Vi gjør ikke mer stell enn å bytte bleie og ta på en pysj.
Hender vi prøver å lese en bok, men det hender har motsatt effekt (samme med å synge).
 
Vi gjør ikke mer stell enn å bytte bleie og ta på en pysj.
Hender vi prøver å lese en bok, men det hender har motsatt effekt (samme med å synge).

Ja, tror det var det samme her, så sluttet å synge. Prøver kanskje å bytte bleie først og så amme igjen før vi legger henne i sengen.
 
Ja, tror det var det samme her, så sluttet å synge. Prøver kanskje å bytte bleie først og så amme igjen før vi legger henne i sengen.
Fikk beskjed tidlig på helsestasjonen at det var viktig at de fikk lov å finne roa selv også. Det har hvertfall fungert her.
Men man må jo bare prøve seg fram :)
 
Vi legger henne klokken 21-22. Ammer først i vår seng, og legger henne så over i bedside crib når hun virker fornøyd. Har en uro med musikk og white noise som vi spiller, og så ligger jeg i vår seng til hun har sovnet. Stryker henne av og til på kinnet om hun er urolig. Startet med dette for 1,5 uke siden, da var hun cirka 10 uker gammel. Før dette har vi samsov vi i vår seng. Hun sovner som regel i løpet av 15-30 min. Våkner 3-4 ganger i løpet av natta, og står opp 8-9-tiden.
 
Legges en gang mellom 1830 og 2000, det avhenger av hvordan siste hvil blir. Hun er inne i en periode nå der hun sliter med å få til å sovne skikkelig når hun hviler. Det er mye plutselig skriking og slikt som krever at jeg hyppig må ut og gi smokk og/eller trillevogna til hun faller i søvn igjen.

Stortsett er hun i seng og sover til kl 19, da vi samkjører henne med rutinen til storesøster. Mens far gir storesøster kvelds og hun ser på barnetv, så går jeg ned og tar kveldstell på lillesøster. Så ammer jeg henne liggende i vår seng, før hun rapes og deretter blir lagt i sin seng som står helt inntil vår. Hun ligger i sprinkelseng som har den ene siden nede, slik at det bare blir en liten kant mot vår seng.

Hun er våken når jeg legger henne fra meg. Finner så kosen og smokken til henne, og legger dynen på og pakker den godt inntil henne. Synger fagerkveldsol smiler, stryker henne på kinnet, og kysser henne godnatt på panna. Slår av lyset og venter en stund liggende i vår seng mens hun finner roen, og så slår jeg på babycallen og går ut.
 
Etter jul så vi at vår jente hadde falt inn i en døgnrytme, da hun ble nattatrøtt kl 02:00 hver gang. Dette skjedde ca. 4 dager på rad, og da bestemte jeg meg for å prøve å snu døgnet hennes ved å stå opp tidlig på morgen med henne. Kvelden før la hun seg 23:30, derfor tenkte jeg at vi kunne stå opp i 8 tiden dagen etter. Dette gikk veldig fint, og hun sover kanskje 3-4 dupper i løpet av dagen med variert lengde. Når kvelden kom ble hun nattatrøtt rundt 21 og da legger vi henne ned i sprinkelsengen sin som hun normalt sovet i hele natten, noen ganger en halv natt. Hvis hun blir veldig urolig på natten tar vi hun over i sengen vår. Dagene etter la hun seg bare tidligere og tidligere, natt til idag la hun seg kl. 20 også sto vi opp kl. 7 imårrest. Syns det er en fin leggetid og stå opp tid :)

Anbefaler gode kveldsrutiner. Her bader vi henne nesten hver kveld, begynner i 19 tiden å bade henne også tar vi på pysjamas. Deretter får hun kveldsflaska (får mme) og blir vanligvis veldig nattatrøtt etterpå. Hvis hun enda er litt våken synger jeg litt til henne eller så får hun høre på sauen Ewan mens hun ligger i senga si. Smokken er også viktig for henne når hun skal sove. Hun sovner som regel veldig lett etter alt dette. Hun er i en periode der hun våkner av skrikeranfall, våkner og skriker sånn trist gråt også sovner hun igjen. Rekker ikke alltid å komme meg inn på rommet før hun har sovnet igjen, men noen gangen må jeg sitte litt med henne og stryke kinnet eller gi smokken hvis hun har mistet den. Skrikeranfallene er minket de siste dagene, tror det er pga bedre rutiner men usikker. Tilslutt etter kanskje 2-4 episoder med skriking sovner hun for natta og har soveintervall på alt fra 3-6 timer før hun våkner å skal ha mat. :)
 
Legger seg samtidig med meg, mellom 22:30 og 23:00. Får siste måltid på soverommet og legges i egen seng (gjort det fra fødselen av). Sover til mellom 7:30 og 8:00. Blir 3mnd om to dager. Drøyer litt til med rutiner ved at han legges tidligere. Vi prøvde dette flere kvelder i romjula, men det var fullstendig nekt, og vi endte opp med å bruke de timene vi skulle ha sammen på å løpe opp og ned for å få han til å sovne igjen.
 
Vi begynte for noen uker siden å merke at guttungen ble velsig urolig og utilpass på kvelden. Måtte vugge intenst med/uten sele lengre enn til vanlig, og deretter sov han bare lette og korte dupper hele kvelden. Så i noen dager nå har vi prøvd å legge ham i mellom 20-21, han sover mye bedre da ihvertfall og vi slipper å liste oss rundt hele kvelden.
 
Karissa er 4mnd, og hun legges alt mellom 21-00, kommer ann på dagen og når hun er trøtt nok til å sove. Hun ligger i bedside crib på rommet vårt, gir flaske før legging evt i senga, stryker i «T-sonen» og sier «natta nå, sove nå» og en del «shhhhhh-ing». Hun sovner ofte greit i løpet av 15-30 min.
 
Vi har begynt med leggerutiner denne uken, legger seg mellom 20:30-21:30.
Vi har funnet en rytme som passer oss og virker som han skjønner nå at det er natta:happy:
 
Det er litt vanskelig å innføre mye rutiner før 3mnd alder, ofte - men kan gjerne begynne. Bare ikke føl at du gjør noe feil bare fordi babyen ikke har fått en skikkelig rytme enda. :)

Baby pleide sove når jeg la meg. Men nå etter nyttår, har jeg forsøkt å legge henne ca kl 20 hver kveld. Og det har gått bra. Hun sover da gjerne 4-6 timer i strekk i første pulje. Kan også våkne etter 1 time, men sovne igjen og DA sove 3-4 timer. Også våkner hun vel også en gang på morran/natta engang, men jeg pleier ikke se på klokka..

Vi ligger og sover til kl9 om morran.
Her ammes det til hun sovner. Er hun urolig, får hun koseklut til hun sovner. Hun ligger foreløpig bare ved siden av meg i sengen min, tenker øve på å sove i egen seng etterhvert. Hun blir 3mnd om 2 dager. :)

Baby er nå SUPERTRØTT før kl 19 hver kveld. Så, kl 19 går vi på badet, i seng før 19.30 og sovner. Sover da til kl 01, mat, sover til 04-05, mat, sover til oftest rundt 08 - mat og stå opp.
 
Jeg skrev innpå her da bebis var 3 mnd og nå nærmer han seg 4 mnd og har bare lagt han tidligere og tidligere. Tidligste var igår, da var han sovnet 19:30, ellers er det rundt 20-tiden. Men merker han er mer og mer kveldsteøtt. Ammer igjen i 00-01 tiden og 03-04. Han våkner igjen i 06-07 tiden og tidligere har jeg da kunne ammet igken og så samsov vi et par timer til. Det er det nå slutt på:hilarious: så nå står vi opp etter å ha dullet litt i sengen :rolleyes::p har beholdt rutinene vi hadde tidligere; men han er inne i en periode der jeg ikke får ammet andre steder enn i sengen vår. Så nå ammer keg i søvn der, raper og legger i sengen. Dersom han våkner til igjen synger jeg nattasanger og sitter ellers stille ved siden av til jeg ser han er skikkelig sovnet:)
 
Jeg skrev innpå her da bebis var 3 mnd og nå nærmer han seg 4 mnd og har bare lagt han tidligere og tidligere. Tidligste var igår, da var han sovnet 19:30, ellers er det rundt 20-tiden. Men merker han er mer og mer kveldsteøtt. Ammer igjen i 00-01 tiden og 03-04. Han våkner igjen i 06-07 :)

Høres veldig likt ut som hos oss :)
Vi står opp 07 ettersom storebror skal opp da, og jeg syns det er helt greit å ha relativt faste rutiner nå.
Stor kontrast fra førstefødte:hilarious:
 
Siden sist jeg skrev her har gutten fått en uvane med å våkne 30 min etter han sovner for kvelden. Og da er han LYS VÅKEN! Dritirriterende..... og i to netter nå har han bare hengt på puppen, så jeg får ikke sovet noe særlig... 3,5 mnd, og jeg synes det er for tidlig å ta «kampen» med legging i egen seng og uten puppen... synes det er vanskelig å lage gode rutiner når han virker utilpass og sulten hele tiden...
 
Back
Topp