Tidspunkt for første besøk hos fastlege og tidlig UL?

Luelle

Andre møte med forumet
Jeg er førstegangsgravid og lurer på når jeg skal oppsøke fastlege for første kontrollen? (blodprøver m.m)
Jeg har også tenkt å ta tidlig UL rundt uke 12 men bør jeg også ta en UL enda tidligere enn dette for å sjekke at alt står bra til med huleboeren?

Jeg hadde ikke tatt noen tidlig ul i hele tatt, hadde det ikke vært for at jeg hadde mistanker om at noe er galt med barnet. Jeg forstår ikke hvorfor tidlig Ul er så viktig for alle? Kanskje bare jeg som er rar, men jeg gleder meg til ordinær UL :)

Jeg orker ikke bestille meg time før jeg nærmer meg uke 12, så tipper jeg gjør det rett før eller etter jul :)

Eg bestiller tidlig ul pga tøff avslutning på svangerskapet sist. Eg trenger mye oppfølging, og ønsker å faktisk få en liten bekreftelse på at eg er gravid - selv om at eg likevel vet at eg er det :P

Men får ikke time til første kontroll hos lege før i uke 12-13.

Jeg har første legekontroll i uke 9. Det vanlige er mellom 10-12.
Tidlig ul før uke 12 kan bare påvise om det er hjerteaktivitet, og ikke se noe annet på fosteret. Om du vil sjekke om ting står bra til, er uke 12 et godt tidspunkt. Da ser den ut som en baby også!! I ukene før kommer ikke fasongen noe godt frem på ul. :)

Jeg forstår at noen skal på tidlig ul, (er ikke meningen å tråkke noen på tærne) nå tenker jeg på de med risikosvangerskap fra før, og med smerter som gjør at de er redd osv.
Men jeg bare forstår ikke den med å bestille seg time til tidlig Ul bare for at de vil... Bare min menig, men er opp til hver enkelt hva de vil :)

Akuratt når man får time til første kontroll varierer veldig hvor i landet man befinner seg! :) i mitt forrige svangerskap var det vanlig i denne kommunen at førstegangsgravide fikk kontroll i uke 8.
Letteste er nok å ringe legekontoret ditt om en stund, så får du en time om noen uker, når det er vanlig å ha første kontroll der du bor! :) Lykke til! :)

Tidlig UL imorgen. Og grunn for tidlig UL er fordi jeg har mistet tidligere og vil se at alt er OK der inne.. Første time til lege er 3 Januar, er da 13+5 uker på vei!

Jeg hadde første UL i dag, 5+6. Skal tilbake når jeg er 7+6, for å sjekke noe ang. væskeansamlinger der, og slikt. Første legetime har jeg når jeg er 8+1 på vei. :)

Forrige svangerskap var eg til første kontroll rundt uke 11-12.. Var ikke til tidlig UL. Så har ikke så mye erfaring rundt det :)

Jeg var på første kontroll i uke 12 sist. Vet ikke hvordan det er her jeg bor nå. Jeg fikk også ul hos legen for han hadde det på kontoret, og det var veldig betryggende for meg å se at det faktisk var en liten krabat inni der som levde og hadde det bra :) Vet ikke om legen her har ul apparat på kontoret, om ikke bestiller jeg meg nok en privat time til UL ca rundt uke 12 for å få en bekreftelse og se at alt ser bra ut :)

Forrige svangerskapet var jeg til lege/UL i uke 5, ante ikke hvor langt jeg var på vei da ;) Så i uke 8, fin bekreftelse på at jeg virkelig var gravid da :) Ser ikke behovet denne gangen til tidlig ultralyd :)

Back
Topp