Tidsperiode - hvor lang tid tok det å komme i gang?

Guria

Elsker forumet
Jeg er en jente på 25 som er gift med en mann på 27. Vi har prøvd oss på baby-prosjektet i en god stund nå. Sluttet med prevansjon i 2005, men gikk ikke inn for orntlig prøving før 2006. Nå som det enda ikkje har satt seg noen spire, valgte vi begge å ta kontakt med fastlegene våre. Min mann var hos sin først, og ble henvist til å levere en sædprøve. Den viste seg å ikke være særlig oppløftende, det var lite som kom ut og det vær lite svømming på dem. Legen min så på resultet av sædprøven og sa han skulle sende en henvisning til fertilitetsklinikken på en par utredning.

Det jeg så lurer på er;
Hvor lang tid tok det før dere hørte fra fertilitetsklinikken? Etter svar fra dem, er det da en ny ventetid på å få starte opp med utredningen? Jeg er forberedt på at dette tar tid, men er det snakk om månder, halvår eller år?

Håper noen kan fortelle litt om sine opplevelser og tanker..

Tja, for meg gikk alt sin sakte gang. En måneds tid til jeg kom til spesialist, så en måneds tid til han kom til spesialist, et par måneders tid etter til parsamtale på klinikken. Etter det er man egentlig i gang! Men det som kan ta lang tid, er venting på spesialist. Det er ikke alle leger som kan henvise rett til klinikk, så en må gjennom en spesialist. Vi måtte begge dit, først jeg og så han. Det var litt venting i forbindelse med dette. Tror de ulike klinikkene opplyser om eventuell ventetid på nettsidene sine. Lykke til!

slettet

heisann..
er ikke helt i samme situasjon, skal ha prøverør vi også, men etter kreftsykdom, så vi har på en måte noe konkret vi skal, veit hvor feilen ligger. så noe stor utredning skal vi ikke til.
men vi sendte søknad i august, fikk bekreftelse på denne i slutten av september på at denne var mottat, og venter svar på søknaden nå i disse uker..
rekner med det tar ca 3 mnd før vi  kommer til forsamtale, og deretter 3 mnd til før vi er i gang... dette gjelder haukeland.

Takk for raske svar!

Vi har hele tiden tenkt at alt er bra med oss. Har ikke hatt noen grunn til å tro at vi ikke skulle klare det. Kjenner så mange som bare bestemmer seg for at nå har de lyst på barn, og får det til på første forsøk. Jeg er ikke utålmodig, om vi får hjelp og blir så heldige å få oppleve det å bli foreldre, kan det ta så lang tid som bare det.

Vi hører til Trondheims regionen, så er vel St.Olavs vi skal til etterhvert. Jeg har foresten vært gravid i tenårene min, men med en annen mann. Da valgte jeg å ta abort (pga min lave alder). Men, det skal visst være lite sannsynlig for at det har skjedd noe under en abort som minsker muligheten for graviditet ved senere anledninger..

godt du er emd godt mot...samma er vi.
ikke nok med at kreften ramma i det vi ville begynne prøvinga, men når vi endelig kunne starte prøvinga opp igjen etter lang tid (måtte vente pga cellegiften) så viser det seg at vi mest sannsynlig aldri kan få barn på vanlige måten..
og ja alle går nok rundt å tenker at det ikke er noe i veien, å det er så sinnsykt urettferdig at det skal være lettere for andre enn oss selv. føler at vi har mest lyst på barn av alle sammen i hele verden, hehe, men hva kan man gjøre lissom? er jo bare å hive seg i det...[:D]

lykke til med tiden fremover, håper det går fort..
samma for oss..er så kjipt å måtte vente. men blir det barn av det så er det nok verdt det.

Back
Topp