tidsklemme - middag på under 20 minutter?

ActionPaction

Elsker forumet
vi sliter litt med å få tiden til å strekke til når vi kommer hjem fra barnehage og skole. snuppis er sulten og forventer nok egentlig at maten skal stå klar på bordet når hun kommer inn på kjøkkenet. løsningen er pølser annenhver dag...

hvordan gjør dere det? tips om middager som kan lages på under 20 minutter?

pølse og potetstappe[8D]

Spagetti ala capri m/ loff

Hmmm,ikke mye sundt da[8D]

hmm.. Forskjellige supper med brød til??
Hehe, ikke mange råd kåmme med der neij..

Baguetter?
Stekt flesk med potetstappe?

fiskeboller tar ikke lang tid, spesielt ikke om du deler potetene i to så de koker fortere[:D]

fiskekaker i brun saus[:)]

spaghetti

lapskaus er fort gjort om man bruker sånn pose[:)]

Pita m div kjøtt,spagetti,gryterett,pasta med grønnsaker og div,potetstappe med ulikt tilbehør..[:D]

Mye som kan gjøres klart på kvelden, om en orker det da..

Når vi lager f.eks villtgryter så lager vi masse, og fryser ned, deilig middag!! [:D]

wok. nå finnes d frosne grønnsaker med ris fra findus. går jo døtsfort

vi bruker myyye pasta!!
koker fullkornspasta. det tar ca 9 min.
men det koker så steker man kjøttdeig og har på dolmiosaus;)
går helt klart på under 20 min!!:)

*Pølser - wiener,grill,røkte kjøttpølser med brød,lompe,stekte poteter eller potetmos.
*Div supper:Tomatsuppe med makaroni eller kokte egg,og nystekte rundstykker fra Hatting,Betasuppe med pølser oppi og brød/rundstykker/loff, Fiskesuppe med sei,laks eller torskefilèt oppi og brød

Ellers hender det jeg lager forskjellige gryter og fryser ned.Tar en stor ildfast form og fyller med f.eks stekt kjøttdeig,pasta og tomat/pastasus,gjerne f.eks Dolmio,eller røkte kjøttpølser,kokt pasta,grønnsaker og hvit pastasus,eller potetmos,tacokjøttdeig og makaroni med ost på toppen.Gratinerer det i stekeovnen på 200-225 grader i 20-30 min,når det er avkjølt setter jeg formen i fryseren og tar det ut på morgene dendagen vi skal ha det til midda,da er det opptint når vi kommer hjem fra jobb og bare å varme opp,serverer det gjerne med brød og salat til[;)][:)]

kok poteter kvelden før, skjær de i biter når du kommer hjem fra jobb og hiv i panna sammen med kjøttbiter (kjøttboller, sunne pølser, purre, løk... eller hva man vil...) blir vel pytt i panne nesten det ja [:D]

Når eg jobbar og er aleine med ungane, lagar eg middag kvelden før dvs kokar poteter, gulrøtter og lagar evt saus - da er det berre å varme opp dagen etter. Også lagar eg middag slik at me har to dagar... I dag har me hatt fiskepinnar, kokte gulrøtter (skjærer dei i bitar før koking - da blir dei fort kokt) og potetmos (toro) - det er rask middag..

Raske middager:

På med ovnen og inn med f.eks:
- Kylling/kalkunsnitzler
- Fiskepinner (og da evt 5minutterschips) + remulade
- Karbonader
- Fiskepudding i skiver
Kan gjerne bruke grillfunksjonen for å få snitzler og fiskepinner sprøe og deilige [:)]

Det er ofte tilbehøret som tar lang tid, poteter som skal koke etc..
Eksempel på rask tilbehør:
- frosne grønnsaker varmet i mikro
- poteter kokt dagen før, kokt i mikro eller skåret i biter (koker raskere)
- potetmos
- hurtigris
- pasta som er kokt kvelden før

Andre ting som er raskt å lage (og godt) er:
- "wok" med pølsebiter/karbonader/kjøttstrimler
- fiskeboller i hvit saus (se tilbehør-tips over)
- supper
- kjøttkake i brun saus (tilbehør-tips over)
- pølselapskaus (frosen lapskausblanding, buljong og pølse)

Forberedelser kvelden i forveien sparer mye tid under middagslagingen.. 
Du kan f.eks steke kjøttdeig kvelden i forveien, og lage gryterett (Italiensk gryte tar 10 minutter å koke).. Eller skjære klar strimler av f.eks kylling til wok, gryter osv.. Skjære grønnsaker, skrelle poteter..

Det er egentlig bare fantasien som setter en stopper, med gode forberedelser er det slett ikke umulig å spise variert og sunt hver eneste dag [:)]

thank you girls!

lage opp i prosjoner og tine i micen ?

eller lage  om kvelden og servere dagen etter eller 2 dager.

da får du solid sunn mat på kort tid

Grønnsaks suppe med baggiser

Gjør så mye klart kvelden før som mulig, da blir det lettere og hurtigere å tilberede maten når man kommer hjem -PLANLEGG!!
Lag STORE posjoner i hlegene eller når du har tid og frysned

Findusfisk med grønnsaksblanding (tas opp av fryseren på kvelden/om mornoingen) og ris

Grønsakssuppe/betasuppe med grovbrød (bruk lapskausblanding å ha i og evt pølse, tines klart til middag)

Fiskegryte med fisk, gr.blansing og hvitrsaus lages kvelden før og varmes i ovnen med ris eller ha potet i forma

Det er mye man kan gjøre/lage, det handler bare om å planlegge[:D]

Hovedproblemet mitt er vel at jeg ikke er så glad i halvfabrikata. Liker å lage mat fra bunnen av, og da sier deg seg vel selv at det er begrensa hva en får til på 20 min [8D] [:D]

Men takk for alle tips! Mange er herved notert i oppskrifts- og ideboken

Jeg lager egen grønnsaksblandinger og fryser ned. Er ofte hakking, skrelling o.l som tar tid. Da tar det meg 5 min å varme opp.

Fryser og ned sauser/kraft. Lager gjerne opp bolognese saus, pizzasaus o.l som jeg fryser

Klemmer kjøttdeigen flat i en frysepose før jeg fryser den, så tar det 5 min å tine i kaldt vann

Steker opp kjøttkaker kyllingburgere o.l 

Back
Topp