Tidsbegrensning tilbakebetaling HELFO

Froggc86

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Finnes det noen tidsbegrensninger om å få tilbakebetalt fra HELFO? Si om man bruker 2 år på 3 forsøk, vil man fortsatt kunne få tilbakebetalt etter egenandelen betalt? Eller starter man på nytt for hvert år?

Må bare sende inn kvitteringer innen seks måneder etter at medisinene ble kjøpt, så er det ingen andre tidsbegrensninger. Må være forsøk på samme barn (altså f.eks. førstemann), for man begynner på ny egenandel på neste barn.

Jeg ringte for å sjekke, for jeg har ikke bikka egenandelsgrensa er over 6 mnd siden første kjøp.. fikk beskjed om at det er 6 mnd som etter fristen ETTER at grensa er nådd, og at jeg kunne velge om jeg ville samle de hjemme eller sende inn fortløpende slik at de har de liggende!

Må bare sende inn kvitteringer innen seks måneder etter at medisinene ble kjøpt, så er det ingen andre tidsbegrensninger. Må være forsøk på samme barn (altså f.eks. førstemann), for man begynner på ny egenandel på neste barn.

Jeg ringte for å sjekke, for jeg har ikke bikka egenandelsgrensa er over 6 mnd siden første kjøp.. fikk beskjed om at det er 6 mnd som etter fristen ETTER at grensa er nådd, og at jeg kunne velge om jeg ville samle de hjemme eller sende inn fortløpende slik at de har de liggende!

Bra! [emoji254][emoji1317] jeg var redd det var sånn at man bare kunne få tilbakebetaling innen 1 år fra man startet.

"Dere sender erklæringen fra legen og originale, spesifiserte kvitteringer til Helfo. Når dere har oppnådd egenbetalingssummen på 17 108 kroner (2017), må dere sende inn kvitteringer innen seks måneder etter hvert enkelt legemiddelkjøp. Dette gjelder selv om dere ikke har fått legeerklæring. Ettersend legeerklæringen til Helfo så raskt som mulig.
Dersom fristen for innsending av kvitteringer ikke overholdes, vil kravet være satt frem for sent."

https://helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/ufrivillig-barnloshet-og-infertilitetsbehandling

Synes jeg leste på nettsidene at man måtte sende inn kvitteringer innen 6 måneder etter medisinene var hentet ut, men at de så ligger og samles opp på HELFO inntil man har kommet opp forbi egenandelen. Men at det utover det ikke er noen tidsgrense.

Synes jeg leste på nettsidene at man måtte sende inn kvitteringer innen 6 måneder etter medisinene var hentet ut, men at de så ligger og samles opp på HELFO inntil man har kommet opp forbi egenandelen. Men at det utover det ikke er noen tidsgrense.

Slik jeg har forstått det også

Da jeg sendte inn (2015 vel og merke) var det at en måtte sende inn innen 6 måneder etter at en hadde nådd grensen. Alt som påløp etter dette måtte sendes inn fortløpende. Jeg nådde grensen i feb-15 og fikk somlet meg til å sende inn i juli-15, og det gikk helt fint :)

Back
Topp