Tidligt ultralyd 6-9

C-40515947

Første møte med forumet
Hei. Jeg er gravid for første gang å går in I uke 5+0 nå. Jeg er så usikker på om jeg ska ta tidligt ultralyd eller ikke, allså i uke 6-9 en gang.

Vad er fordelene?
Kan man bli mer sikkrer på at det ikke ender i abort med tidligt ultralyd?
Å vis noe skulle vare galt så kan ju ikke et tidligt ultralyd forhindre det å da føles det som jeg kunde ha ventet å spart pengen?
Hva gjorde/skal dere gjøre?
Takknemlig for forslag, tanker å erfarenhet.
 
Jeg har bestilt TUL i slutten av uke 7, da skal det vises om det er liv (også passa det best inn i kalenderen, hadde tatt det uka før om jeg kunne velge fritt).

Fordelen er at de da kan oppdage det om det er noe galt, men at man også får ro på at det er liv. Og det blir bedre å forholde seg til.

Gjorde likt med nr 2, og tror jeg hadde vært litt mindre bekymra i starten med nr1 om jeg hadde hatt mulighet da, men var ingen i nærheten som utførte sånt da.
 
Jeg ønsker å se om det er hjerteslag slik at jeg kan slappe av litt mer. Dersom man kan se hjerteslag på ul så er sjansen for spontanabort betraktelig mindre. Jeg vil også unngå å oppleve at ting har sluttet å utvikle seg tidlig og så finner man ikke ut av det før ul i uke 12. Da har man jo gledet seg over spiren lenge og sorgen blir enda større.
 
Vil anbefale å ta tidlig ul om en er bekymra.
Det går meir opp for en at det faktisk vokse et lite liv der inne :Heartred
Var på tidlig ul på sjukehuset fordi eg hadde hatt magesmerter, var akkurat 6 veker. Blei målt til 6+1 eller 6+2.
Såg et hjerte som slo! Og hadde mista en tvilling .. Får tidlig ul i veke 12, er i veke 7+3 i mårra. Kjenner på masse symptom om dagane, så tar det som et godt tegn.
 
Ting kan jo fremdeles skje selv om man ser hjertebank så tidlig som i uke 6, men som nevnt så roer det mange som er bekymret av flere grunner. Tror du rett og slett bare må vurdere om pengene er verdt det for deg:)

Jeg tok tidlig UL i forbindelse med blødninger, og tenkte det var fint å få sjekka uansett om det var liv laga eller ikke:shy:
 
Jeg skal i uke 9 (slutten av mai) hos privatklinikk. For meg er ikke denne graviditeten helt virkelig ennå selv om jeg er over 7 uker på vei. Med første var jeg inne og fikk se hjertet slå, det gjorde meg mindre bekymret og jeg kunne glede meg over et nytt liv. I dag er han 7 år og er verdens kuleste kid! Gleder meg til å se spiren min denne gangen, så kanskje det går mer opp for meg at det faktisk er noe som vokser og at det er en baby :happy:
 
Jeg har bestilt i uke 6, bare for å få bekreftet at alt er ok, og heller få vite tidlig om det mot formodning ikke er ok
 
Jeg skal når jeg er 7+2, henvist fra fastlegen pga spontanabort forrigegang. Mistet 7+5 sist.
 
Ting kan jo fremdeles skje selv om man ser hjertebank så tidlig som i uke 6, men som nevnt så roer det mange som er bekymret av flere grunner. Tror du rett og slett bare må vurdere om pengene er verdt det for deg:)

Jeg tok tidlig UL i forbindelse med blødninger, og tenkte det var fint å få sjekka uansett om det var liv laga eller ikke:shy:
Ja takk. Kan jeg spørre hvordan gikk det på din sjekk?
 
Jeg skal i uke 9 (slutten av mai) hos privatklinikk. For meg er ikke denne graviditeten helt virkelig ennå selv om jeg er over 7 uker på vei. Med første var jeg inne og fikk se hjertet slå, det gjorde meg mindre bekymret og jeg kunne glede meg over et nytt liv. I dag er han 7 år og er verdens kuleste kid! Gleder meg til å se spiren min denne gangen, så kanskje det går mer opp for meg at det faktisk er noe som vokser og at det er en baby :happy:
Jeg er redd allt skal se bra ut å jeg skal begynne å glede meg for mye, for at det senere skal gå galt. ‍
 
Sniker! Jeg har pleid å ha UL ca uke 7+x
De to siste graviditetene er ivf, så tidlig ultralyd er anbefalt for å utelukke exu..
Forøvrig, så mener jeg å ha lest at liv i uke 8 gir veldig gode sjanser for at alt kommer til å gå bra; nesten like gode sjanser som rundt uke 12. Men man kan jo selvsagt oppdage ting på UL i uke 12, sjansene er dog lave..!

Personlig greier jeg høre hjertelyd hjemme med doppler etter uke 8, så det har vært betryggende for meg. Men katastrofetanker slutter liksom ikke, selv ikke nå som jeg er snart 32 uker; selv om jeg vet at det med all sannsynlighet kommer til å gå bra. Så det er jo bare en personlig vurdering du må ta.
Tar du UL ca uke 6-7 får du gjerne bekreftet at fosteret ligger på riktig plass, utvikler seg ca normalt i forhold til befruktning, og at hjertet har greid å starte opp. Men det KAN jo selvsagt alltids skje noe.
 
Forresten så er en av tingene jeg tenker endel på om det er mer enn en inni der, har endel to-egga tvillinger i slekta nemlig :D
 
Gleder meg til tidlig ultraljud på torsdag, er da i uke 9 (8+1). Håper på et hjerte som slår ❤️ er min fastlege som gjør det, men hun er jordmor!
 
Back
Topp