Tidligere svangerskapsforgiftning

mamlala

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Augustbarna2024
Er det noen her som har hatt svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap? Har dere ekstra oppfølging eller tar dere medisiner nå?
 
Er det noen her som har hatt svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap? Har dere ekstra oppfølging eller tar dere medisiner nå?
Sniker fra juli :)

Hadde det forrige svangerskap og har nå ekstra oppfølging. Er til kontroll hos legen en gang i uka for å passe på blodtrykket osv :) Får også ekstra ultralyder for å passe på vekstavvik da eldste var liten når han kom i uke 37, da de satte meg i gang da pga svangerskapsforgiftning :)

Lykke til!
 
Jeg er medisinert med albyl-e. Skulle hatt ultralyd denne uken (22uker) med blant annet doppler av uterinarteriene, men den måtte utsettes to uker pga snørr. Skal også ha 24-timers blodtrykksmåling bare vi er friske.
 
Sniker fra september

hadde svangerskapsforgiftning i første svangerskap. I andre svangeskapet gjorde de ikke noe ekstra. Hadde hyppige kontroller av andre ting og da ble jo blodtrykk, ødemer og urinprøver også sjekket.

i dette svangerskapet snakket de om blodfortynnende, men siden jeg ikke utviklet svangerskapsforgiftning forrige gang holder det med kontrollene pga diabetes denne gangen (sjekker jo blodtrykk osv uansett)
 
Takk for svar! Interessant å høre.

Jeg går allerede på blodfortynnende (fragmin) pga tidligere blodpropp. Men har fått beskjed om å ta liten dose aspirin i tillegg. Må også screenes for svangerskapsdiabetes. Går til kontroll hver fjerde uke nå med ultralyd og vekstkontroll hver gang. Skal visst gå annenhver uke etter uke 30. I forrige svangerskap kom det helt på slutten (i uke 40) så legen ønsker å starte fødselen i uke 39 om alt går bra så langt.
 
Fikk hellp i sist svangerskap. Har gått på albyl-e siden uke 10. Er gjevnlig (hver 4 uke) inne på ultralyd. Skal på ekstra morkake undersøkelse no i uke 23-24. Og de ser etter vekstavvik, første ble født etter hastekeisersnitt i uke 35, 2000g. Leger og jordmor følger meg også litt ekstra, skal taes blodprøver annenhver uke fra uke 30, siden hellp sees på blodprøver.
 
Er det noen her som har hatt svangerskapsforgiftning i tidligere svangerskap? Har dere ekstra oppfølging eller tar dere medisiner nå?
Jeg fikk det for 13 år siden da jeg gikk gravid med tvillinger. Fikk diagnosen da jeg var 30 uker på vei og ble innlagt. Guttene ble født i uke 34 da jeg var dårlig. Jeg går på albyl e nå siden uke 16 og får kontroll på sykehuset. Har fått to ekstra ultralyd for å følge med utvikling.
 
Back
Topp