Tidligere svangerskap

Reana

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Juligull2021
Til dere som har svangerskap bak dere; hvordan var formen og hvordan syns du det var å gå gravid den gangen?

Tenker at det kanskje kan være moro å se tilbake på denne tråden etterhvert for å sammenligne :)

Jeg har et barn fra før og sist var formen (sett bort fra bekkenproblemer og mye vann) helt strålende. Hadde en dag med kvalme bare. Hadde to episoder med bekkenlåsning som var ganske vondt og sleit generelt med bekkenløsning. Hadde voldsomt med vann i kroppen, til og med jordmor sa at hun aldri hadde sett en gravid med så mye vann i kroppen :p

Kan vel også nevne at jeg syns det var ganske pyton å gå så på overtid (fødte 42+0) og på grunn av bekkenvondtene gruet jeg meg til å gå gravid igjen - heller 10 fødsler enn et svangerskap med så mye vondt :P

Første svangerskap va eg god i formen og jobbet/gikk på skole til og med i permisjonstida. Einaste var at eg spydde hver dag i 9 mnd. De første månedene gjerne 20 ganger i timen.
Med andre var det helst ryggen/bekkenløsning som var problemet og noe kvalme, spydde litt her og der men ellers ikke noe mer enn bare ekstremt kvalmen.
Denne gangen er foreløpig kvalmen meldt sin ankomst og en del smerter der ting vokser

Første svangerskap var jeg mye kvalm frem til rundt uke 16, lite oppkast - men det skjedde. Bekkenløsning og mye smerter fra veldig tidlig av også. Var bekymret hele svangerskapet for at noe skulle gå galt.. Fødte 15 dager på overtid, hadde en grusom fødsel, og alt var egentlig pyton. Men fikk ei frisk og fin jente, selv om kroppen min var ødlagt i lang tid etterpå.

Andre svangerskapet var jeg også litt kvalm, men slapp unna oppkast. Ble sykemeldt pga bekkenløsning og smerter fra rundt uke 7, og slet mye med det... Var også denne gangen bekymra for at det skulle skje noe galt, men fikk veldig god oppfølging, med både hcg målinger og tidlig ultralyd, samt tett oppfølging mot slutten. Ble satt igang på termin, da jeg hadde utviklet fødselsangst, og var livredd for å gå gjennom en så fæl opplevelse igjen. Fødte en frisk og fin gutt, etter det jeg vil kalle en drømmefødsel - og sitter, på tross av bekkenløsning å mye nerver, igjen med en positiv opplevelse av hvordan forrige svangerskap utartet seg:)

Hvis det går bra denne gangen, håper jeg det blir mest mulig likt gang nr 2, men med litt mindre vondt:bored::happy:

Fødte også 42+0! Håper inderlig vi slipper å gå gravid så lenge :hilarious:
Svangerskapet var ellers helt topp! Hadde litt halsbrann her og der, men ellers ingen plager. Var litt kvalm 1-2 dager helt i starten, ellers ingenting.
Så håper på et lignende svangerskap ❤️

Fødte også 42+0! Håper inderlig vi slipper å gå gravid så lenge :hilarious:
Svangerskapet var ellers helt topp! Hadde litt halsbrann her og der, men ellers ingen plager. Var litt kvalm 1-2 dager helt i starten, ellers ingenting.
Så håper på et lignende svangerskap ❤️
Vi får jage de ut før 42+0 :P Halsbrann ja, gud, det har jeg glemt å skrive opp! Det hadde jeg også mye av. Hjalp vel heller ikke på at jeg hadde dilla på eplejuice med masse syre i :P

Vi får jage de ut før 42+0 :p Halsbrann ja, gud, det har jeg glemt å skrive opp! Det hadde jeg også mye av. Hjalp vel heller ikke på at jeg hadde dilla på eplejuice med masse syre i :p

Ja det må vi absolutt gjøre :hilarious:
Eplejuice... Det hørtes ikke godt ut :eek:
Jeg tror jeg hadde personlig dødd hadde jeg drukket noe sånt når det var på det værste.

Jeg ble kvalm sent. Fra uke 10 til uke 26 kastet jeg opp hver dag. Frem til uke 10 var jeg er nervevrak. Ventet som nå på at det skulle gå galt. Til tross for litt spying følte jeg meg utrolig bra etterkvart som jeg passerte uke 12. Fikk fyldig og tykt hår som aldri ble fett, glødende og fin hud, gikk ned noen kilo, masse energi og bare tipptopp. Fødselen var en sånn en hvor alt gikk etter boka og ja, en drømmefødsel. Den var rask og komplikasjonsfri - rett og slett helt rått. Og på termin.Var klar for å gjøre det igjen med en gang. Håper jeg er så heldig som får oppleve det igjen i april :)

Ja det må vi absolutt gjøre :hilarious:
Eplejuice... Det hørtes ikke godt ut :eek:
Jeg tror jeg hadde personlig dødd hadde jeg drukket noe sånt når det var på det værste.
Men jeg måtte ha det, var helt sykt! :P Var den sterkeste cravingsen jeg hadde. Var ikke sånn at jeg ville ha, jeg måtte :P Heldigvis varte det bare en uke, men skulle tro jeg fikk svi for det resten av svangerskapet!

Jeg hadde smerter i bekkenet under hele forrige svangerskap. Det begynte så fort jeg så den positive testen. Hadde svangerskapspenger, og lå mest mulig på sofaen. De siste mnd. brukte jeg krysser når jeg skulle bevege meg. Ellers hadde jeg et ganske så fint svangerskap, små kvalm de første 12 ukene, og en del halsebrann i siste trimester.

Spent på hvordan det blir denne gangen, men er forberedt på at bekkenet kommer til å bli like ille. Det gjør allerede vondt, meg begynt behandling som jeg håper vil hjelpe :)

Forrige svangerskap var jeg mye mer kvalm enn jeg er nå, kastet opp hver dag fram til uke 14. Enda ikke kastet opp i dette, men er kvalm og føler meg dobbelt så trøtt som forrige. Slet mye med ryggen sist, føler det blir å komme tilbake etter hvert som jeg vokser. Ellers fungerte kroppen veldig bra. Fødte dagen før termindato, fødselen var helt forferdelig. Vet ikke hvor mye jeg skal legge ut om den her, har ikke lyst å skremme noen heller. Endte med hasteoperasjon etterpå for min del, men fødte en frisk og fin baby :)

Husker ikke så veldig mye fra de to første.. Er lenge siden. Men..
Nr 1 husker jeg var verst, kvalm, og ble enormt stor. Kom en flott gutt på 4770g med haste KS 11 dager over tiden.
Nr 2 var jeg vel ikke så kvalm tror jeg. Slet litt med bekkenet. Kom 5 dager over mex sine 3775g. Var ikke så tung som da jeg gikk med nr 1,så alt i alt en enklere graviditet.

Nr 3,4,5 og 6 kom aldri i land. De ble borte allerde før uke 6.

Nr 7 hadde jeg veldig lite symptomer, og mistet i uke 7+3.

Nå er jeg da i gang med nr 8,som hittils arter seg mer som de 2 første. Så jeg krysser fingrene. Kvalme av og på, ekstremt sliten og føler meg mer gravid enn forrige gang.

Med nummer 1 (jente) var jeg en del kvalm i starten, men overstadig lykkelig over endelig å være gravid (etter å ha prøvd en god stund) pluss at vi giftet oss i uke 11 og det var veldig stas. Var i svært god fysisk form før graviditeten og holdt formen godt hele veien. Jogget frem til jeg var 7 måneder på vei. Fikk litt problemer med oppstøt og kramper utover i tredje trimester. Fødte i vann, helt perfekt.

Nummer 2 (MA) ble jeg gravid med helt ute av det blå, må ha vært første syklus etter nummer 1; fikk aldri mensen. Veldig likt som første, men på TUL i uke 12 fant de et foster som hadde sluttet å vokse i 8+5.

Nummer 3 (gutt) ble jeg gravid med i første pp etter MA, var ekstremt redd og bekymret etter opplevelsene bare noen måneder før. Var ikke i like god fysisk form, stresset pga jobbsituasjon pluss en ettåring som krevde mye. Et ganske slitsomt svangerskap hvor jeg ble satt i gang 42+0 og en ukul fødsel sammenlignet med nummer 1.

Nå, med det vi kaller nummer 4, er jeg kvalm, trøtt og har vondt i hodet nesten hele tiden, hver dag :( Håper det går over snart! Har ambisjoner om å holde formen bedre denne gangen, da jeg var i veldig god form da jeg ble gravid. Håper å føde på ABC-klinikken i vann som med nummer 1 :)

Husker ikke så veldig mye fra de to første.. Er lenge siden. Men..
Nr 1 husker jeg var verst, kvalm, og ble enormt stor. Kom en flott gutt på 4770g med haste KS 11 dager over tiden.
Nr 2 var jeg vel ikke så kvalm tror jeg. Slet litt med bekkenet. Kom 5 dager over mex sine 3775g. Var ikke så tung som da jeg gikk med nr 1,så alt i alt en enklere graviditet.

Nr 3,4,5 og 6 kom aldri i land. De ble borte allerde før uke 6.

Nr 7 hadde jeg veldig lite symptomer, og mistet i uke 7+3.

Nå er jeg da i gang med nr 8,som hittils arter seg mer som de 2 første. Så jeg krysser fingrene. Kvalme av og på, ekstremt sliten og føler meg mer gravid enn forrige gang.

Jeg er også på nr 8. 1,2,3,4,5 og 6 kom aldri lenger enn uke 12. Ikke rart man ikke har nerver av stål akkurat... :nailbiting:

Her var første svangerskap egentlig ganske knirkefritt. Ingen plager gjennom hele svangerskapet utenom ømme pupper og trøtt de første ukene :D Fødselen ble satt i gang før termin, så ble noen dager på sykehuset hvor det gikk litt treigt. Men har egentlig ikke noe å klage på gjennom svangerskapet eller fødselen, så var veldig heldig sist!:smug:

Til nå så ser det egentlig ganske likt ut, utenom at jeg har hatt en del hodepine denne uken. Håper dette fortsetter relativt likt som forrige :shy:

I første svangerskap var jeg i fin form både fysisk og psykisk. Sykmeldt pga kynnere, og hadde enormt med vann i kroppen. Husker jeg hadde halsbrann en kveld, og litt kvalme de første ukene. Fødte en uke på overtid.

Andre svangerskap hadde jeg litt bekkenplager rundt uke 10. Disse gikk over etter en time hos fysio :happy: var kvalm fra uke 6-12, men kastet aldri opp. Slet noe med halsbrann og var ganske så nedstemt psykisk. Syntes alt var tungt og ork, i tillegg til at jeg ble så overrasket over at jeg hadde det sånn når jeg storkoste meg iforrige svangerskap! Hendene dovna bort de siste ukene før termin. Fødte to dager etter termindato.

Nå er jeg veldig kvalm, og mer forberedt på den psykiske delen av svangerskapet enn jeg var forrige gang :stop: er spent på hvordan dette blir.

Back
Topp