Tidligere mistet/tettere oppfølging?

frulie94

Bli kjent med forumet
Hei,

jeg har tidligere hatt tre spontanaborter på rad samt en MA, siste SA var i januar 2020. I mars ble det også oppdaget at jeg hadde grove celleforandringer og at jeg måtte koniseres (fjerne en del av livmorhalsen).

Noen som har opplevd lignende og vet om man har krav på noe tettere oppfølging etter gjentatte aborter og MA? Kjenner jo jeg er ganske bekymret, og spesielt da for MA. Var på tul i uke 6+3 og fikk se et bankende hjerte, og er idag 9+4.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med en gynekolog og spurt om progesteronstøtte og kanskje blodfortynnende.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med en gynekolog og spurt om progesteronstøtte og kanskje blodfortynnende.

Det har ikke falt meg inn at det er en mulighet en gang, har fått så lite informasjon på sykehuset annet enn at jeg hadde krav på eventuell utredning med tanke på at jeg hadde opplevd så mange aborter. Men kanskje jeg skal kontakte en gynekolog da :)

Jeg får ekstra ultralyder pga det :)

Hei. Sniker litt fra juni-gruppa. Jeg har hatt en MA i vår, og pga det fikk jeg 3 tidlige ultralyder hos gynekolog, og ble satt på crinone (progesteronstøtte) fra uke 8 (første timen jeg hadde). Legen ville egentlig ikke henvise meg, for mente det ikke var medisinsk grunn. Men da jeg kom til gynekolog var hun sånn «oi så bra du kom nå, selv om du nesten burde ha vært her før». Så veldig glad jeg kjempet meg til en henvisning, og legen visste ikke at det var vanlig med ekstra oppfølging etter MA. Så ville bedt om henvisning :happy:

Det har ikke falt meg inn at det er en mulighet en gang, har fått så lite informasjon på sykehuset annet enn at jeg hadde krav på eventuell utredning med tanke på at jeg hadde opplevd så mange aborter. Men kanskje jeg skal kontakte en gynekolog da :)
Det jeg opplever når man er infertil. Er at man må gjøre enormt mye resouch selv. Jeg har måtte gått gjennom mye fordi jeg selv har nesten kranglet meg til det. Haddd det ikke vært for alt jeg selv har funnet ut av på nett, hadde jeg nok ikke vært gravid nå.

Hvis du blir henvist til privat gynekolog som har offentlig støtte gjennom fastlegen din, vil du nok få ekstra oppfølging. Sykehuset blir du neppe å få det, siden du allerede er kommet så langt.

Tusen takk for mange nyttige og informative svar jenter, skal få snakket med fastlegen å undersøke om det er mulig å få henvisning til gynekolog :happy:

Ja, jeg! Men jeg har vært under utredning på mitt lokale sykehus, og for min del var det bare å ringe dit når jeg fikk positiv test. Jeg fikk da komme dagen etter, og fikk ultralyd og lutinus som skulle brukes til og med uke 12. Hadde ultralyd på sykehus rundt uke 4, 6, 9 og 12, deretter tok fødeavdelingen over. Fikk tett oppfølging der også.
Si at du er bekymret og stresset, og at du ønsker litt ekstra oppfølging - kan ikke tro at du ikke blir tatt inn til ekstra sjekk :wideyed:
Masse lykke til!

Hei på dere jenter.

Jeg håper ikke jeg bryter tråden her, men føler meg litt som en førstegangsfødende, da jeg skal ha til sommeren, men første barn mens jeg er i Lar... Jeg har en datter på 7 og en sønn på 6, men kom inn i lar for bare 3 år siden.

For dere som ikke vet hva det er, så er det «legemiddel assistert rehabilitering».
Jeg trenger ingen negative kommentarer F.eks «stakkars liten som blir født med abstinenser, er du ikke redd for at barnet skal få noen «skader» eller for en dårlig mor du er som velger å få barn mens du er i Lar.» Jeg har fått nok slike Og sykehuset mener at dette skal gå helt fint.

Men da jeg kommer til å få tettere oppfølging (derav kommentar i denne tråden), så lurer jeg på om det er flere Larbrukere her inne? Som enten skal ha barn eller har fått barn i lar. Jeg undrer veldig på hvor mye og hvordan oppfølging man evnt får?

jeg skal på første svk Nå til legen og hos jordmor, samt søke om TUL til uken... Er nå 6+5 (som vi vet om.)

lurer også på hvor mange av dere som er Ca like langt som meg som har begynt å få mage. Hos meg vises det allerede og har litt angst for at det skal være 2 eller flere der inne.

Hei på dere jenter.

Jeg håper ikke jeg bryter tråden her, men føler meg litt som en førstegangsfødende, da jeg skal ha til sommeren, men første barn mens jeg er i Lar... Jeg har en datter på 7 og en sønn på 6, men kom inn i lar for bare 3 år siden.

For dere som ikke vet hva det er, så er det «legemiddel assistert rehabilitering».
Jeg trenger ingen negative kommentarer F.eks «stakkars liten som blir født med abstinenser, er du ikke redd for at barnet skal få noen «skader» eller for en dårlig mor du er som velger å få barn mens du er i Lar.» Jeg har fått nok slike Og sykehuset mener at dette skal gå helt fint.

Men da jeg kommer til å få tettere oppfølging (derav kommentar i denne tråden), så lurer jeg på om det er flere Larbrukere her inne? Som enten skal ha barn eller har fått barn i lar. Jeg undrer veldig på hvor mye og hvordan oppfølging man evnt får?

jeg skal på første svk Nå til legen og hos jordmor, samt søke om TUL til uken... Er nå 6+5 (som vi vet om.)

lurer også på hvor mange av dere som er Ca like langt som meg som har begynt å få mage. Hos meg vises det allerede og har litt angst for at det skal være 2 eller flere der inne.

Hei

Eg har ingen erfaring selv med Lar. Men kjenner en som var det for noen år tilbake.
Oppfattet som normal oppfølging under svangerskapet men mye mer når barnet var født naturligvis.

Tenker du får mer informasjon på din første oppfølging hos lege/jordmor.

Med tanke på mage er mange veldig oppblåst i starten så kan jo se som at man er lengre enn det man er. Livmoren er jo bare på størrelsen med en pære i uke 6.

Hei på dere jenter.

Gratulerer med graviditet :)

Jeg vet om en som kom inn under lar mens hun var gravid. Vet dessverre ikke så mye om graviditeteten, men jeg vil tro du vil bli tilbudt hyppigere oppfølging og flere ultralyder. Kanskje også fosterdiagnostikk? Vet ikke hvor gammel du er? Grensen er 38, men ved bruk av legemidler så senker de grensen ved behov. Hun jeg vet om ble flyttet på mødrehjem da barnet ble født (eller rett før termin) og bodde der ganske lenge (ca 1 år). Der fikk hun veldig god medisinsk og psykisk oppfølging av seg selv og babyen. De flyttet inn i kommunal leilighet når de var klare for det. Fikk en del oppfølging da barnet var lite (PPT, barnevern osv), og hun fikk god støtte på at hun var en god mor for barnet sitt :)

Gratulerer med graviditet :)

Jeg vet om en som kom inn under lar mens hun var gravid. Vet dessverre ikke så mye om graviditeteten, men jeg vil tro du vil bli tilbudt hyppigere oppfølging og flere ultralyder. Kanskje også fosterdiagnostikk? Vet ikke hvor gammel du er? Grensen er 38, men ved bruk av legemidler så senker de grensen ved behov. Hun jeg vet om ble flyttet på mødrehjem da barnet ble født (eller rett før termin) og bodde der ganske lenge (ca 1 år). Der fikk hun veldig god medisinsk og psykisk oppfølging av seg selv og babyen. De flyttet inn i kommunal leilighet når de var klare for det. Fikk en del oppfølging da barnet var lite (PPT, barnevern osv), og hun fikk god støtte på at hun var en god mor for barnet sitt :)

har fått beskjed om at jeg får hyppigere oppfølging og flere kontroller.
Henne du fortalte om ruset seg nok på opiater når henne var gravid.... Derfor Lar og mødrehjem.

jeg har vært rusfri i 3 år nå og gjennomført 1 år i behandling, samt har omsorgen for mine 2 eldste på 6&7 år, så tror ikke det blir ny innleggelse..

Kjenner veldig på at jeg er nervøs for baby/ene og for en SA, samt at de* skal få noen skader.

jeg er 33 år, så vet ikke helt...

har fått beskjed om at jeg får hyppigere oppfølging og flere kontroller.
Henne du fortalte om ruset seg nok på opiater når henne var gravid.... Derfor Lar og mødrehjem.

jeg har vært rusfri i 3 år nå og gjennomført 1 år i behandling, samt har omsorgen for mine 2 eldste på 6&7 år, så tror ikke det blir ny innleggelse..

Kjenner veldig på at jeg er nervøs for baby/ene og for en SA, samt at de* skal få noen skader.

jeg er 33 år, så vet ikke helt...

Det var opiater ja. Du får nok en annen oppfølging siden du har vært rusfri en stund og har ansvar for andre barn :)
Snakk med legen om at du er bekymret så får du nok god hjelp og støtte.

Back
Topp