Tidligere fødsler

Minitrønder

Flørter med forumet
Jeg er blitt helt oppslukt i svangerskapet og gleder meg helt villt til fødselen :love7
Noen som vil fortelle sine fødselshistorier fra tidligere barn?

Jeg kan starte :happy:
Da jeg ventet nr 1 gikk jeg med kynnere i 2 uker som åpnet livmorhalsen til 3 cm. Etter 5 dager på sykehuset og mange kontrabeskjeder, akupunktur og bading for smertelindring ba jeg om å få reise hjem. Fikk utskrevet medisin til smertelindring og dro hjem.
Etter 3 dager hjemme og daglig besøk hos jordmora ble det bestemt at jeg skulle få slippe å gå sånn lengre og jeg dro inn på sykehuset.

Der tok de vannet og riene haglet på. Mammaen min skulle være med på fødselen, men når pressriene kom ringte jeg henne for å høre hvor hun var og hun var litt over 20 minutter unna sykehuset. Etter 15 minutter med pressrier var ungen kommet til verden og det hele tok under 2 timer. Mamma kom inn på fødestua 6 minutter etter, men fødselen var allikevel en fantastisk opplevelse.

Med nr 2 startet riene klokka 2 på natta. Det tok flere timer før de tok ordentlig tak, men klokka 06 var vi på plass på sykehuset. I 7 timer gikk jeg med intense rier og byttet mellom å ligge i badekar og gå litt rundt. På 7 cm tok de vannet og 8 minutter etter var hun ut. Fikk ikke lov å presse da hun kom ned så raskt, men jeg tok i mot henne selv i badekaret og det var en helt fantastisk opplevelse å få ta i mot barnet selv.

Nr 3 skulle settes i gang fordi den personen jeg måtte ha med som støtte skulle dra på ferie. Det var avtalt å ta vannet siden jeg hadde 4 cm åpning, men lille luringen hadde endret stilling og lurt hånda si opp over hodet så han kleip legen i fingeren. Da kunne de ikke ta vannet allikevel.

Det var noen tøffe timer som ventet da jeg måtte velge mellom å bli indusert med medikamenter slik at jeg ikke fikk føde i vann eller utsette til dagen etter og da miste støttepersonen min.

Vi bestemte oss for å ta en matbit før vi bestemte oss og da startet det å murre. "Murringene" fortsatte og 1.5 time etter jeg innså at fødselen var i gang var fødselen over.
Også denne gangen ble det vannfødsel og etter 3 pressrier var ungen ut :love7

Jeg har én fødsel bak meg. Trodde den skulle starte 2 uker før termindatoen, da jeg var inne til en trivselskontroll på sykehuset og fikk beskjed om å skynde meg hjem, hvile og spise, for der registrerte ctg gooode rier! «Vi snakkes i kveld,» sa jordmor og vinket meg avgårde. Samboer ringte til jobben og sa at nå startet permisjonen. Vi skyndte oss hjem, bestilte pizza og hvilte så godt som man kan når man jubler over fødsel. … jeg fødte 10 dager på overtid. Følelsen jeg hadde de ukene imellom unner jeg ikke min verste fiende å kjenne på. Kan signere på at absolutt ingen kjerringråd funker, kiden kommer når den er klar :meh:

Var på overtidskontroll ni dager etter termindatoen og det ble planlagt igangsettelse dagen etterpå, men før jeg dro røsket jordmor godt i livmorhalsen som var både moden og åpen, noe som satte i gang fødsel. Ble innlagt i aktiv fødsel i 18-tiden og kl. 10 neste morgen var frøkna ute. Hun ploppet ikke akkurat ut, for å si det sånn. Hadde intense rier uten opphold og takker vitenskapen for epidural!

Jeg hadde høyt blodtrykk på kontroll hos jordmor ca. 1 uke før termin så hun sendte meg på ekstra kontroll på sykehuset dagen etterpå.
Der målte de på nytt og jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle noe sted før den ungen var ute :hilarious:
Ringte samboer og fikk han til å pakke resten av fødebagen og levere :hilarious:
Ble satt i gang med ballong morgenen etter, ingenting skjedde.
Fikk modningspiller i et par dager, så tok de vannet…skjedde fortsatt ingenting.
Ble tilslutt (etter 4 dager) sendt ned på føden og startet med drypp, fikk gode rier men kun 5 cm åpning.
Etter at jeg hadde fått max dose med drypp en stund innså vi at det kom til å ende med keisersnitt.
På det tidspunktet var jeg ganske sliten og lei så tok den beskjeden veldig tungt. Så jeg hadde ikke noen god opplevelse verken før, under eller etter fødsel.
Men det har kanskje litt med mitt kontrollbehov å gjøre også. Hater å ikke kunne påvirke hva som skjer.

På grunn av diabetes vil jeg sannsynligvis bli satt igang denne gang også, men jeg tror jeg kommer til å kjempe for å slippe. På en måte ønsker jeg selvfølgelig å ha en naturlig fødsel, men om den varer i 5 dager er det bedre med planlagt keisersnitt hvis jeg får det.

Jeg hadde en lang å slitsom fødsel. Slet mye med kynnere siste måned før fødsel, og siste uka var kynnerene så kraftig at jordmor trodde det var rier. Jeg skulle settes i gang to uker før med ballong pga svangerskaps diabetes. Noe jeg absolutt ikke hadde lyst til. Så jeg og samboer prøvde iherdig å få satt i gang fødsel på naturlig vis. Jeg kjenner at jeg begynner å få regelmessige rier og drar rett på sykhuset. 2 cm åpning, hurra tenkte jeg. Ble sendt hjem med paracet og noe å såve på for å kvile meg til fødsel starter for fullt. Drar hjem og riene stopper. Drar tilbake til sykehuset dagen etter for å bli satt igang. De prøver med ballong, men den bare sklir ut igjen og jeg ber dem stoppe for det ble for vondt for meg. Får da 3 cm åpning, de starter meg så på medisiner som skal starte fødsel. Dag en har jeg bare litt murringer. Dag to begynner riene for fullt i 18 tiden. D var så vondt, men tror ikke det hadde gjort så vondt om jeg hadde kunne ha samboer der. Jeg stressa veldig med at samboer måtte dra hjem kl 20. Han fikk bare være der i besøkstiden mellom kl 18-20. Jeg blir mere stressa å mere engselig,jeg ville ikke være alene. Jeg fikk ikke noe mere åpning heller. De ga meg en tablett til og her kommer stormriene. Verste jeg har opplevd. Samboer blir nermest jaget hjem av vaktlegen. En time etter så har jeg 3.5 cm åpning, jordmor skrev 4 cm slik at jeg kunne få epidural. Å fra da jeg fikk den så var alt bare fantastisk. Den verste og beste opplevelsen jeg noen gang har hatt. Og jeg gjør det gjerne igjen :hilarious:

Så forferdelig at partner ikke fikk være med hele veien, var det under Corona? Ingen skal måtte gå gjennom en fødsel alene:Heartred

Så forferdelig at partner ikke fikk være med hele veien, var det under Corona? Ingen skal måtte gå gjennom en fødsel alene:Heartred
Ja var under corona og veldig strenge regler. Men de reglene er heldigvis tatt bort nå. Er mange som opplevde fødsler som traumatiske under corona. Men selv om det var en dårlig opplevelse for meg så ønsker jeg ikke at det skal få ødelegge for å få ett til barn. Tenker at det blir bedre denne gangen :Heartred

Jeg fødte også under Corona, men heldigvis i en periode hvor det var litt åpnet opp igjen. Så samboer fikk være med fra start til slutt. Tror heldigvis ikke de kommer til å være så strenge som de var i begynnelsen i pandemien igjen noen gang. Blir forhåpentligvis bedre denne gang ja :Heartred

Jeg begynte å skrive en fødselshistorie her, men ser det ble litt mye informasjon så jeg også vil vente til vi får lukket gruppe. Fødte i januar 2021 med strenge koronaregler som spesielt preget barseloppholdet mitt veldig. Håper jeg får en annen opplevelse denne gangen:Heartred

Jeg begynte å skrive en fødselshistorie her, men ser det ble litt mye informasjon så jeg også vil vente til vi får lukket gruppe. Fødte i januar 2021 med strenge koronaregler som spesielt preget barseloppholdet mitt veldig. Håper jeg får en annen opplevelse denne gangen:Heartred
Tenkte over det etter jeg postet at d ble kansje litt mye..

Back
Topp