Tidligere fødsler

Hverdagsmamma

Forelsket i forumet
Det er (heldigvis?) fortsatt en stund til vi skal på føden, men har dere noen tanker rundt den forestående fødselen? Dere som har født før - hvordan var tidligere fødsel, og tror dere neste kommer til å bli forholdsvis lik? Er det noe dere gjorde sist som dere skal gjøre igjen eller som overhodet ikke fungerte?

Første her, men har vel gjort meg opp noen tanker om hvordan jeg vil ha det :) Alltid ønska meg vannfødsel, og lystgass som eneste smertelindring :)

Jeg har to fødsler bak meg - to helt forskjellige fødsler.
Den første startet vannet med å gå, og jenta kom ikke ut før 3 dager etter det. Var også en svært tung fødsel, da hun satt fast, og jordmoren og fødselslegen bestilte både vakuum-hjelp og keisersnitt. Hadde én pressrie til (etter mange) på å få det til selv, om ikke ble jeg sendt på operasjonsbordet.
Heldigvis fikk jeg god hjelp fra samboeren, svigermor, jordmor, legestudent og fødselslegen til å presse meg alle veier mens jeg presset babyen ut. Det var slitsomt.
Brukte lystgass og epidural.

Andre fødsel startet med rier på natta hjemme, og dro til fødestuen her i byen. Etter første fødsel var jeg både redd og skremt, og ønsket meg til et sykehus, som første gang. Så ble sendt på sykehuset, selv om jordmoren mente at det var leeeeenge til fødselen var ordentlig igang. Hadde da bare 1 cm åpning. Fikk sykebil og dro, og når vi kom frem hadde jeg 7 cm. Fikk spist ei halv skive brød og en yoghurt og så måtte jeg presse. Jenta kom ut uten hjelp fra andre enn meg selv, og samboeren som var til stor hjelp. Han måtte roe meg ned. Var så redd etter første fødsel, og torte rett og slett ikke å presse.
Hadde ingen smertestillende.
Det tok totalt 7 timer dra jeg kjente de første riene til andre jenta var ute.

Neste fødsel har jeg ikke tenkt på, annet enn at jeg ikke skal på sykehus, men føde på fødestuen her i hjembyen.
Her har de heller ikke annet enn lystgass og badekar. :)

Ble satt i gang begge gangene, nr 1 kom 10 dager etter termin og nr 2 kom ti dager før pga forferdelig bekkenløsning.

Nr 1 tok det ca 12 timer fra første rie til han var ute. Fikk epidural og lystgass, men likte ikke maska og brukte den feil så var rusa mellom riene.

Nr 2: gikk med svake rier fra 13/14 tiden med 2-3 minutter mellom riene. Sku legge meg til å sove og fikk litt smertestillende rundt 01 tiden. Vannet gikk ca 01:30 og ble målt til 4 cm. 02:50 var lillesøster ute, uten smertestillende (utenom den vesle tabletten jeg fikk før det starta) og med masse skrik pga konstante rier :p

Håper at jeg kan føde denne gangen uten å bli satt i gang, vil gjerne gå hjemme de første timene, men har ingen dårlige minner fra de første heller :)

jeg ble satt igang med nr 1 et par dager før termin.
fikk foley kateter mandag kveld, og 1 modningspille tirsdagen (midt på dagen), tirsdag kveld rett etter kvelds så gikk vannet spontant og han var ute 4,5 time etter vannet gikk.. kjente ikke rier før vannet gikk. men jeg hadde vist nok hatt rier i over 1 time før vannet gikk... kl 00.39 var han født. ;-) (så han er onsdagsbarn) fikk epidural pga høyt blodtrykk så hadde egentlig fint lite valg enn å bare godta epiduralen.

med denne så forventer jeg:
blod, svette og tårer... :P også sier jo de at nr 2 er raskere enn nr 1 så om denne peanøtten er som meg så vil ikke jm få tid til å finne frem utstyret sitt... :p

Jeg fødde 7 uker før terminen sist men hadde en "perfekt" fødsel føler jeg selv . Nå veide ikke lillegutt mer enn 1,9kg så han kom fort ut .
Jeg gleder meg faktisk til å føde igjen , blir spennende å se om jeg kommer meg helt til termin og kjenne på det å føde noe som mest sannsynlig er litt større :-P

Her gikk vannet 5 uker før termin, misfarget fostervann. Baby estimert på ultralyd som litt liten. Ble satt igang med drypp og 4,5 time etterpå var babyen ute. Hadde lite smerter, brukte ikke smertestillende. Rakk egentlig ikke tenke på det. Barnet satt fast og ble tatt med tang. Og det var vondt, så kjenner jeg helst vil unngå det igjen. Var litt drama med mange tilstede og barnet ble tatt ut til leger med en gang. Hun veide 2050 gram. Og jeg ble sydd endel. Spent på fødsel denne gangen.

Jeg fødte dagen etter termin. Fikk ikke ut barnet selv, så det ble forsøkt både sugekopp og tang (sistnevnte virket på siste forsøk...). Sønnen vår ble skadet, så vi ble fløyet med ambulansefly til et større sykehus. Fødselslegene mente at jeg må ta keisersnitt om vi skal ha flere barn. Det tok et par år før jeg klarte å tenke tanken. Håper at et evt. keisersnitt går fint. :)

Med 1. Mann ble det planlagt keisersnitt da han lå i seteleie de siste 4 ukene av svangerskapet.

Nr 2 jobbet jeg adskillig mere med hadde tette rier i 18 timer før gynekologen måtte ta vannet. Var satt på drypp for å framprovosere, uten noe spesielt hell. Fikk ikke mere enn 7 cm åpning å alt stoppet opp, da ble det bestemt haste keisersnitt.
På vei ned til operasjonsstua kom pressriene å jeg hadde ingen sjangs til å holde igjen. Sugekopp, tang og mye styr så kom da gutten ut. Mens mor fikk 3 timer på operasjonsstua etterpå for sammensying

Så denne gangen får jeg ikke velge selv, det blir keisersnitt.

Jeg fødte dagen etter termin. Fikk ikke ut barnet selv, så det ble forsøkt både sugekopp og tang (sistnevnte virket på siste forsøk...). Sønnen vår ble skadet, så vi ble fløyet med ambulansefly til et større sykehus. Fødselslegene mente at jeg må ta keisersnitt om vi skal ha flere barn. Det tok et par år før jeg klarte å tenke tanken. Håper at et evt. keisersnitt går fint. :)
Det får nok bra. :) Er du redd for ks da?

Aner ikke! Første og andremann kom som raketter på termin. Tredjemann ville melde sin ankomst 3,5 uke for tidlig,med FØTTENE først noe som resulterte i keisersnitt. Så spennende! Hvis jeg kommer dit hen..

Med jenta mi ble det ganske dramatisk. Var 11 dager over termin og hadde lekket fostervann uten å merke det. Hun hadde det ikke bra i magen min og fikk ikke til å komme ut. Hun ble tatt med hastesnitt. Dette er litt over ni år siden,og har ikke hatt lyst på flere etter det. Meeeen så traff jeg mannen i mitt liv for fire år siden,og vi har nå prøvd i tre år. Hatt tre uhell,så ønsker at dette lille frøet sitter :-) Og jeg kommer nok til å få planlagt ks.

Hatt to veldig lette og fine fødsler. Førstemann gikk vannet i uke 35, måtte inn med en gang. Riene begynte noen timer etter. Det tok ca fire timer fra riene begynte til han var ute og han kom i full fart ;) Nr to gikk vannet i uke 38 og det gikk sykt fort! Kjente ingenting før vannet gikk, det gikk 10.50 og han kom som en rakket 12.15 samme dag!! Ble helt sjokkert da jeg kom inn og hadde 8 cm :P Var på sykehuset 20 min, dro med en gang vannet gikk og det er jeg glad for. De sa at med nr tre burde jeg holde meg nær sykehuset :P

Med to haste keisersnitt bak meg, blir det et planlagt denne gangen. Og har noen ønsker rundt det og tanker og ønsker for barsel. :)

Første endte med uplanlagt keisersnitt. Nr to ble forløst på "normalt" vis med kun lystgass som smertelindring. Håper de fremdeles har det på Ahus når jeg skal føde denne

Back
Topp