Tidligere erfaringer med barsel

Migica

Gift med forumet
Marsboerne 20 18
❤ Aprilbarna19 ❤
It's gonna be May 2019
Hvordan har dere som har født før opplevd tiden på barsel? Var dere lenge? Følte dere at der var ok å være der? Tiden for neste runde på barsel nærmer seg jo raskt nå!

Mitt første møte med barsel var etter planlagt keisersnitt med første. Jeg var den gang 27 år, helt fersk og uerfaren mamma. Slet voldsomt med ammingen da melkeproduksjon ikke kom skikkelig i gang. Dette er veldig vanlig ved keisersnitt. Resultatet var en sliten tårevåt nybakt mamma som gråt sine tårer til en herlig nattevakt som forbarmet seg og viste hvordan jeg skulle blande mme. Jeg hadde tidligere fått beskjed av en barnepleier at jeg hadde "vanskelige" pupper.. tenk å si noe sånn.. Men etter det sluttet vektnedgangen på vesla og alt ble mye bedre.
Reiste dog likevel hjem før de anbefalte på grunn av at jeg måtte dele rom med ei utenlandsk dame som sikkert ringte til hjemlandet hver natt og skravlet gjerne en time i telefonen mens babyen hennes lå ved siden av og skrek.. det hjalp ikke hva nattevaktene sa til henne. Og jeg fikk skylden for å klage på henne uten å ha sagt ett ord hehe...
Greit opphold, men var veldig godt å komme hjem!
Veldig spent på hvordan neste opphold blir!

Bare gode erfaringer fra forrige gang. Var der i ca 3 døgn. Ble ikke flyttet over til barselhotellet pga stor blødning. Flinke folk og følte meg godt ivaretatt. Pga blødningen kom de nok litt hyppigere innom enn de vanligvis ville gjort. Ammingen gikk ganske bra helt fra start og jeg opplevde at de tok tok seg god tid når jeg spurte om råd. Er også utrolig takknemlig for at vi ved st.olavs får egne rom og at barnefar får være der under hele oppholdet om ønskelig. Spent på denne gangen da barselhotellet blir nytt for meg, men har hørt mye positivt om det også. Ønsker å være der et par døgn denne gangen, men blir jo en annen situasjon når man har barn fra før.

Stort sett grei erfaring. Var på barselhotell i 3 døgn. Hadde enerom, altså så lite at mannen ikke kunne overnatte (kostet 1000 kroner natta hvis han skulle overnatte). Det var egentlig det verste, for rommet var LITE. Ble oppfordret til å samsove med babyen, men jammen ikke enkelt i en bitteliten enkeltseng. :hilarious:

Jeg trengte hjelp til ammingen hver gang jeg skulle legge han til, så er glad jeg fikk bli i 3 døgn. Er veldig spent på hvordan det kommer til å gå nå, siden jeg har langt mer ammeerfaring nå (både med meg og andre). Hvis jeg får til ammingen vil jeg nok hjem før det har gått 3 døgn.

Jeg er nok dessverre av de som har dårlig erfaring i fra barsel sist. Pga lav Hb måtte jeg bli på barselavdelingen og fikk ikke komme på barsel hotellet. Lå 4 dager på 3mannsrom, hvor jeg ble flyttet om på opp til flere ganger. Første natten lå jeg der alene frem til kl 10 på formiddagen, men det var ikke aktuelt at far fikk soveover likevel. Følte jeg måtte passe mye på meg selv, da det ikke ble tatt blodprøver av meg på tidspunktene jeg vet laben var ute å gikk. Bra var det at jeg passa på for jeg trengte blodoverføring, noe det ikke virka som de hadde tenkt på hadde jeg ikke spurt om blodprøvene selv. Fikk også en noe spesiell tilbakemelding fra en barnepleier ene natta (les: nybakt hormonell mamma som egentlig ikke aner hva hun gjør og har heller ikke en dråpe melk pga lav Hb) om at jeg ikke burde la lille bruke meg som smokk når det var det eneste som roet henne. Hun fikk vel og merke 20ml mme på morgenen da det ble oppdaget at jeg ikke hadde melk. Jeg var så lei meg, for jeg visste jo ikke hva annet jeg kunne gjøre for at hun skulle være rolig og barnepleieren ga meg ikke noe annet råd enn at jeg ikke skulle brukes som smokk. Sover 14 timer fra vannet gikk til jeg ble skrevet ut da jeg fikk null avlastning på natt selv om jeg spurte. Fikk til svar at de hadde så mye å gjøre at de ikke hadde tid.

Huff, det hørtes ikke bra ut... synes det virker jevnt over som at det er mange barnepleier og jordmødre som er sliten av jobben sin.. Men heldigvis er det fremdeles mange som brenner for det de gjør! Som annengangs vet jeg også litt mer om hvordan jeg vil ha det selv. Og kommer til å stå litt mer på kravene selv denne gangen.

Hadde et fantastisk opphold, tross for sliten rygg grunnet dårlig seng, alle var fantastiske og hjelpsomme til alle døgnets tider, foruten om ei, gretten jordmor på natt den dagen barseltårene hadde satt inn, og jeg slet med amming, hadde fått streng beskjed om å ringe på hver gang før jeg la til fordi jeg hadde så store smerter i forbindelse med amming, og da var det uheldig at hun kom inn da og det virket som hun syntes jeg maste, tross for at jeg ringte på en gang den natten, men men foruten om det var alt veldig bra :)

Nr1: begynte dårlig før barnet ble født. Jordmor trodde jeg bare tullet når jeg sa at riene var kjempe vonde, og fikk en sprøyte med noe sovemedisin, 5 minutt etter at den var satt så begynte pressriene.
Etter det så var det egentlig ok, jordmødrene fulgte meg opp med amming og slikt, var 24 år og hadde ikke peiling på noe av det med amming, fikk heller ikke til å amme i starten. Vesla måtte få litt tilskudd av mme, mens jordmor satte den elektriske pumpen på full styrke for å prøve å få igang produksjonen, det var grise vondt!!! Men mistrivdes så på barsel, at jeg var på tur til å bli deprimert, så gledens dag når vi kunne dra hjem!

Nr.2: fikk ikke til amming, i det hele tatt, ingen hjelp fra jordmødre, og var alene nesten hele tiden! Fikk heller ikke lov å dra hjem før føling prøven var tatt. Ungen bare gråt å gråt å gråt, men jordmødrene hadde bestandig en "unnskyldning" for at han gråt. Ungen var jo sulten, og når ingen hjalp til med ammingen så ble det bare verre og verre. Melken kom relativt raskt, men han klarte ikke å koble seg på. Denne gang ble jeg deprimert av å være på barsel. Hatet hele sykehuset og ville bort derfra fortest mulig, fikk heller ikke sove når ungen bare gråt. Og når jeg ville ut å trekke litt luft å få en liten pause så var blikket og oppførselen til jordmødrene helt uutholdelig!

Denne gang så skal jeg presse jordmødrene til og hjelpe til med ammingen, og komme oss hjem fortest mulig,helst samme dagen som ungen er ute. får helt angst (og blir på gråten) bare på tanken av å være inne på barsel i flere dager.

Bare positivt. :-)
Var på barselhotellet tiden ut, mest for meg selv. Sjeldent bruk for sykepleierne, kun til enkle ting som
Bading o.l i starten.
Mannen lå hjemme om natten. Koste meg, fikk besøk i kantinen av familie. ❤️
Vil nok være tiden ut denne gang også, da vi bor 2-3 t fra sykehuset. :)

Fikk dobbeltrom på barselshotellet, så akkurat det var jo gull verdt siden jeg fikk ha med min samboer. Var 24 år og ganske usikker på denne nye tilværelsen, slet med ammingen og barnet fikk MME i tillegg. Fikk og kommentar om «vanskelige bryster» og barnet viste null interesse for puppen.

Husker og den store elektriske pumpen og hvor sårt alt var.
Gruer meg til barselshotellet, men jeg er mye tryggere nå enn det jeg var da. Så står nok mer på mitt denne gangen. Tipper jeg kommer til å savne samboer og barnet hjemme disse dagene, så spørs om jeg greier å ha alle nettene der eller om jeg drar hjem på dag 2.

Gruer meg og til å prøve å amme igjen, håper det går seg til..

Gleder meg til fødselen da ;) syns det var så spennende sist :)

Fikk også en noe spesiell tilbakemelding fra en barnepleier ene natta (les: nybakt hormonell mamma som egentlig ikke aner hva hun gjør og har heller ikke en dråpe melk pga lav Hb) om at jeg ikke burde la lille bruke meg som smokk når det var det eneste som roet henne. Hun fikk vel og merke 20ml mme på morgenen da det ble oppdaget at jeg ikke hadde melk. Jeg var så lei meg, for jeg visste jo ikke hva annet jeg kunne gjøre for at hun skulle være rolig og barnepleieren ga meg ikke noe annet råd enn at jeg ikke skulle brukes som smokk. Sover 14 timer fra vannet gikk til jeg ble skrevet ut da jeg fikk null avlastning på natt selv om jeg spurte. Fikk til svar at de hadde så mye å gjøre at de ikke hadde tid.

Fy for en teit kommentar. :shifty: Å "bli brukt som smokk" er noe av det beste for melkeproduksjonen, og ekstra viktig hvis man har utfordringer med å få melkeproduksjonen i gang. Det er dessuten smokken som blir brukt som pupp, ikke puppen som smokk. Du gjorde helt rett da du ville roe babyen. :Heartred

Fy for en teit kommentar. :shifty: Å "bli brukt som smokk" er noe av det beste for melkeproduksjonen, og ekstra viktig hvis man har utfordringer med å få melkeproduksjonen i gang. Det er dessuten smokken som blir brukt som pupp, ikke puppen som smokk. Du gjorde helt rett da du ville roe babyen. :Heartred
Det var jo det jeg tenkte jeg også, samt lærte via Ammehjelpen senere. Men den kommentaren stakk veldig der og da og satt i meg ganske lenge. Ødela en del for oppholdet på barsel dessverre.

Med førstemann så blei litt av opplevelsen på barsel ødelagt av en sur og frekk jordmor som burde ha sluttet i jobben sin for lenge siden:( Vi valgte å klage på henne og sjøl om vi ikke husket navnet hennes så skjønte de hvem vi pratet om. Det sier litt tenker jeg.. Utenom henne så var det bare fantastiske mennesker der som hjalp meg og var så snille og gode.
Med andremann så møtte vi bare fantastiske og gode jordmødre og pleiere:) Eneste er at jeg kunne nok bedt om mere hjelp til ammingen men lite visste jeg da alle problemene vi skulle få med ammingen. Denne gangen skal jeg føde på ett annet sykehus enn med de to andre så er veldig spent og litt nervøs for hvordan det blir. Men jeg skal i alle fall be om å få sjekket lillegutt godt i forhold til tungebåndet og få skikkelig hjelp til å få i gang ammingen før vi reiser hjem. Blir der de dagene jeg får:)

Men jeg skal i alle fall be om å få sjekket lillegutt godt i forhold til tungebåndet og få skikkelig hjelp til å få i gang ammingen før vi reiser hjem. Blir der de dagene jeg får:)
Regner med du vet det nå, men velger å si det itilfelle du ikke vet og for at andre blir klar over det.
Det er dessverre ikke alle leger og jordmødre som har nok kunnskap om tungebånd. Etter at morsmelkerstatningen kom på 50-tallet, forsvant tungebånd fra pensum til leger og jordmødre, og det er derfor mange leger som dessverre ikke kan nok. Mange barn får derfor sjekket tungebåndet av lege på sykehus/helsestasjon og får beskjed om at det ikke er stramt selv om det kanskje er det. Det finnes et mindre antall leger som har valgt å spesialisere seg på tungebåndet. Det finnes en lukket gruppe på Facebook hvor de har en oversikt over hvilke leger rundt om kring som faktisk kan litt om problemstillingen. Man kan også rådføre seg litt der også dersom man mistenker tungebånd. Så dersom du tror at det er problemer med tungebåndet, men fastlege/helsestasjon sier nei, så ikke slå deg til ro med det. Stol på magefølelsen.
Lærte dette selv etter å ha hørt en podcast med Foreldrerådet fra i sommer med en barnelege og etter å ha sett en del innlegg om problemet på Ammehjelpen på Facebook.

Regner med du vet det nå, men velger å si det itilfelle du ikke vet og for at andre blir klar over det.
Det er dessverre ikke alle leger og jordmødre som har nok kunnskap om tungebånd. Etter at morsmelkerstatningen kom på 50-tallet, forsvant tungebånd fra pensum til leger og jordmødre, og det er derfor mange leger som dessverre ikke kan nok. Mange barn får derfor sjekket tungebåndet av lege på sykehus/helsestasjon og får beskjed om at det ikke er stramt selv om det kanskje er det. Det finnes et mindre antall leger som har valgt å spesialisere seg på tungebåndet. Det finnes en lukket gruppe på Facebook hvor de har en oversikt over hvilke leger rundt om kring som faktisk kan litt om problemstillingen. Man kan også rådføre seg litt der også dersom man mistenker tungebånd. Så dersom du tror at det er problemer med tungebåndet, men fastlege/helsestasjon sier nei, så ikke slå deg til ro med det. Stol på magefølelsen.
Lærte dette selv etter å ha hørt en podcast med Foreldrerådet fra i sommer med en barnelege og etter å ha sett en del innlegg om problemet på Ammehjelpen på Facebook.
Takk:) Skal huske på det:)

Veldig fornøyd med Barsel B på Ullevål. Var der i 2 døgn grunnet jeg mistet mye blod. Eneste som er kjipt er at far ikke kan sove over, det var tøft første natten. Andre natten var han likevel der da jeg hadde rommet for meg selv. Vi fikk masse hjelp, mest verdifullt var uten tvil ammingen. Hadde blitt mye tøffere om vi kun skulle på hotellet da de ikke er så "på" der..

Vi bodde på barselhotellet i Trondheim og kunne ikke vært mer fornøyd! Dobbeltseng og eget bad med alt av bleier, kluter osv, pappan kunne være der hele døgnet, god sikringskost og ikke minst fantastiske jordmødre som kom innom rommet eller generelt var tilgjengelig i nærheten hele døgnet. Fikk masse god hjelp til både amming og stell, håper å få plass på barselhotellet denne gangen også!

Bare gode erfaringer fra forrige gang. Var der i ca 3 døgn. Ble ikke flyttet over til barselhotellet pga stor blødning. Flinke folk og følte meg godt ivaretatt. Pga blødningen kom de nok litt hyppigere innom enn de vanligvis ville gjort. Ammingen gikk ganske bra helt fra start og jeg opplevde at de tok tok seg god tid når jeg spurte om råd. Er også utrolig takknemlig for at vi ved st.olavs får egne rom og at barnefar får være der under hele oppholdet om ønskelig. Spent på denne gangen da barselhotellet blir nytt for meg, men har hørt mye positivt om det også. Ønsker å være der et par døgn denne gangen, men blir jo en annen situasjon når man har barn fra før.
Barselhotellet er supert på st. Olavs! :)

Har veldig gode erfaringer begge gangene
Har hatt KS begge gangene, så far fikk ikke sove over men det gikk helt fint Var litt sliten natt nr 2 med minstemann, så jordmødrene tok han på natten for meg, slik at jeg fikk sove ut
Var oppe å gikk tidlig med begge to, etter nr 2 var jeg nede i kantinen å gikk 3 timer etter KS

Håper på like god erfaring denne gang og håper på å få reist hjem etter dag 2 til tross for KS

Back
Topp