Tidlige tegn på dårlig syn hos barn?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Finnes det? Hva er de? Bortsett fra snubling/gåing på dører/etc, er det noe spesielt vi kan se etter for å evt kartlegge det tidlig?

Finnes det? Hva er de? Bortsett fra snubling/gåing på dører/etc, er det noe spesielt vi kan se etter for å evt kartlegge det tidlig?
Jeg nevnte det for lege og hs på helsestasjonen, siden pappan her var veldig nærsynt fra han var liten av. Da sa de at synet ikke sjekkes før barna er 4 år, men at vi kunne være obs på om hun etterhvert (og når finmotorikken tillater det) ble opptatt av å plukke på smårusk på gulvet og sånnt...

Jeg nevnte det for lege og hs på helsestasjonen, siden pappan her var veldig nærsynt fra han var liten av. Da sa de at synet ikke sjekkes før barna er 4 år, men at vi kunne være obs på om hun etterhvert (og når finmotorikken tillater det) ble opptatt av å plukke på smårusk på gulvet og sånnt...

Vi fikk sjekket synet til storebror hos optiker på sykehuset når han var 9mnd og 1,5 år fordi alle i familien er ekstremt nærsynte.

Vi ante ingen ting før eldstemann ble avslørt på fire års kontroll. Hs ville se det an til førskolekontrolll, jeg nektet. Han ble sendt til øyelege og har hatt briller senere. Han skjeler, og hadde vi ikke tatt det så tidlig måtte han trolig hatt lapp, om vi i det hele tatt hadde klart å redde likt syn på begge øynene.

Se litt på øye-hånd-koordinasjon. Og om barnet merker deg på avstand. Mysing osv.
Min datter har hatt briller fra hun var 2 år, og det eneste tegnet var snubling :)

Tusen takk for tips. :) her er faren ekstremt langsynt + skjeve hornhinner etc, vært det siden han var barn. Jeg og har mine syns-issues, så han er disponert opp og i mente med å få trøbbel. Vil helst unngå at han skal havne i diverse ulykker som kunne gått riktig ille som faren gjorde da han var barn, pga synet. :)
Skal nevne det for hs neste gang!

Vi fikk sjekket synet til storebror hos optiker på sykehuset når han var 9mnd og 1,5 år fordi alle i familien er ekstremt nærsynte.
Hm, får kanskje høre igjen på neste kontroll da...

Skjeling. Viss du mistenker dårlig syn, få fastlegen til å henvise. Viss du berre vil avkrefte for å kunne sleppe å tenke på det, fins det gjerne privat øyelege som er god på barn?

Her har far - 7-8 og storebror + 7, så vi kjem til å "kreve" tidlig undersøkelse av småen. Får vi ikkje det kjem vi til å gå privat. Broren var drøyt 3,5 år då han fekk time hos øyelege (over 6 me ventetid...!) og var nesten blind på eine auget då dårlig syn blei konstatert. Lapp i 4 år, men synet på det dårlige auget blir aldri like bra.

Så småen skal undersøkast tidlig, enten han viser teikn på dårlig syn eller ikkje.

skjeling :)
Har selv nystagmus begynte med lapp på øye når jeg var 2 år.
Snakk med fastlege og få henvisning til en øyelege :)

Min yngste skal ifølge ortoptisten vi går hos henvises til øyelegen (de samarbeider og er på samme kontor) fra ettårskontrollen på hs. Hvordan de skal teste når hun ikke kan si hva hun ser vet jeg ikke. Mellomste ble henvist fra toårskontrollen (det var da eldste fikk briller pga sjeling)

Vår ble sjekket for dårlig syn. Øyelegen spurte om hun myser med øynene, hvordan hun går i trapper (redd/uredd), om hun klatrer, husker, hvor bøkene og lekene var plassert ift ansiktet (om hun tok ting veldig nærme ansiktet etc). Etter grundig undersøkelse ble øynene friskmeldt. Er du i tvil kan du be helsesøster henvise til øyelege.

Min yngste skal ifølge ortoptisten vi går hos henvises til øyelegen (de samarbeider og er på samme kontor) fra ettårskontrollen på hs. Hvordan de skal teste når hun ikke kan si hva hun ser vet jeg ikke. Mellomste ble henvist fra toårskontrollen (det var da eldste fikk briller pga sjeling)
De drypper øynene og bruker spesielle instrumenter som måler den faktiske synsstyrken. Ganske finurlig undersøkelse. Min eldste ble litt omtåket i blikket etter øyedråpene og var veldig uvøren etter undersøkelsen, men det gikk seg til etter et par timer.

De drypper øynene og bruker spesielle instrumenter som måler den faktiske synsstyrken. Ganske finurlig undersøkelse. Min eldste ble litt omtåket i blikket etter øyedråpene og var veldig uvøren etter undersøkelsen, men det gikk seg til etter et par timer.
Det har de gjort med eldste et par ganger. Mellomste vet jeg ikke om er dryppet noen gang kanskje første gangen

Men de har tatt mye andre undersøkelser også. Som går en del på samsynet bl.a (jeg har samsynsfeil selv. Og eldste skjeler altså. Jeg har skjult skjeling. Det synes ikke på øynene for andre. Men synsinntrykket er som om jeg skjeler og jeg får lett dobbeltsyn )

Back
Topp