Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg nevnte det for lege og hs på helsestasjonen, siden pappan her var veldig nærsynt fra han var liten av. Da sa de at synet ikke sjekkes før barna er 4 år, men at vi kunne være obs på om hun etterhvert (og når finmotorikken tillater det) ble opptatt av å plukke på smårusk på gulvet og sånnt...Finnes det? Hva er de? Bortsett fra snubling/gåing på dører/etc, er det noe spesielt vi kan se etter for å evt kartlegge det tidlig?
Jeg nevnte det for lege og hs på helsestasjonen, siden pappan her var veldig nærsynt fra han var liten av. Da sa de at synet ikke sjekkes før barna er 4 år, men at vi kunne være obs på om hun etterhvert (og når finmotorikken tillater det) ble opptatt av å plukke på smårusk på gulvet og sånnt...
Hm, får kanskje høre igjen på neste kontroll da...Vi fikk sjekket synet til storebror hos optiker på sykehuset når han var 9mnd og 1,5 år fordi alle i familien er ekstremt nærsynte.
De drypper øynene og bruker spesielle instrumenter som måler den faktiske synsstyrken. Ganske finurlig undersøkelse. Min eldste ble litt omtåket i blikket etter øyedråpene og var veldig uvøren etter undersøkelsen, men det gikk seg til etter et par timer.Min yngste skal ifølge ortoptisten vi går hos henvises til øyelegen (de samarbeider og er på samme kontor) fra ettårskontrollen på hs. Hvordan de skal teste når hun ikke kan si hva hun ser vet jeg ikke. Mellomste ble henvist fra toårskontrollen (det var da eldste fikk briller pga sjeling)
Det har de gjort med eldste et par ganger. Mellomste vet jeg ikke om er dryppet noen gang kanskje første gangenDe drypper øynene og bruker spesielle instrumenter som måler den faktiske synsstyrken. Ganske finurlig undersøkelse. Min eldste ble litt omtåket i blikket etter øyedråpene og var veldig uvøren etter undersøkelsen, men det gikk seg til etter et par timer.