Tidlige tegn på adhd?

Cullen

Glad i forumet
Dere som har barn med adhd, hva slags spesielle tegn på det husker dere at de hadde i tidlig alder, altså før 3-4 år...?? Hvis dere tenker tilbake, hadde dere en mistanke så tidlig? Hvorfor i så fall?

mitt barn har ikke adhd, men ut i fra egne erfaringer:

Overaktiv /høyt og lavt
impulsiv / gjør mye rare ting uten og tenke over det
raserianfall / som kan vare en stund..kan skje for det lille minste

ORIGINAL: Piril

Overaktiv /høyt og lavt

selv på 2-3 åringer?

ORIGINAL: mayah

Overaktiv /høyt og lavt

Det der beskriver jo de fleste 2 åringer jeg kjenner...

var det jeg også tenkte.

Vet jo at man ikke skal tenke adhd på så små barn og at de ikke begynner å utrede før seinere, men lurte på om noen kunne se tegn allerede som så små...? som utmerket seg likosm.

ORIGINAL: Cullen

ORIGINAL: mayah

Overaktiv /høyt og lavt

Det der beskriver jo de fleste 2 åringer jeg kjenner...

var det jeg også tenkte.

Vet jo at man ikke skal tenke adhd på så små barn og at de ikke begynner å utrede før seinere, men lurte på om noen kunne se tegn allerede som så små...? som utmerket seg likosm.

Ja det er nettopp det...man blir testet i barneskolealder...først da kan de finne ut om det er adhd.Ganske så håpløst å finne ut av det så tidlig..

Ikke på egne barn, men symptomer hos barn kan være:
Behøver ikke ha alle disse tingene, og om man er sånn som under så er man ikke nødt til å ha adhd heller, men dette er symptomer..:

Mye "armer og ben" alle veier
Mye aktivitet(overaktivitet)
Dårlig sovemønster
Mye sinne og raseri
Ikke skjønne konsekvenser, kan virke som barnet gjør helt "hull i hodet ting" (som egentlig kanskje virker logisk for ungen, eller helt impulsivt, og ikke vet hvorfor han/hun gjør sånn selv)
Konsentrasjonsvansker, vanskeligheter med f.eks å sitte stille i samling

Dårlig på å leke med ballspill, kan ha vanskeligheter med å lære å sykle.

Men er veldig individuelt, selv de med adhd har interresser og kan sitte i "timesvis" med f.eks Lego, om det intresserer barnet.

Men når det er snakk om 2-3 åringer er det ikke lett å sile ut disse, da mye av disse symptomene ikke trenger å henge sammen med adhd. Adhd utredes som regel ikke før skolealder. Og Symptomene jeg har skrevet må vises ikke bare i barnehagen, men hjemme også..[:)]
Et stille barn kan også ha adhd.

Men, mange av de som du merker "sliter deg helt ut" og andre slites ut, barnehagen slites ut, venner slites ut, så går det ann å oppdage barna om mulig adhd tidlig. Men dette er såkalrt veldig individuelt..
Er ikke noe fasit på adhd.[:)]

Lykke til[:)]

Back
Topp