Tidlige bekkenplager

Bassen

Flørter med forumet
Hei,
Jeg lurer på om det er noen andre som har erfaringer med å få bekkenplager svært tidlig i svangerskapet?
I mitt forrige svangerskap (2023/2024) fikk jeg ganske mye plager etter hvert og ble derfor delvis sykemeldt fra uke 20 og ut svangerskapet. I perioder kunne jeg omtrent ikke gå. Det gikk over i det sekundet barnet var født og jeg har ikke hatt noen plager siden.

Nå er jeg kun 5 uker på vei, og de siste par dagene har jeg kjent det veldig i korsryggen (på en side over rumpa, kjenner igjen smerten fra sist, det er ikke snakk om vanlig «mensensmerter» i korsrygg). I går og i dag er også lysken på samme side så vondt at det er smertefullt å gå, særlig i trapper.

Det kan da vel ikke være bekkenløsningsplager allerede??? Og hvis noen har erfart plager så tidlig - varte det hele veien, eller ble det bedre på noe tidspunkt? Tips til hva jeg kan gjøre for å bedre det? (Har time hos bekken og barn til uka, men verken kiropraktor eller fysioterapeut kunne hjelpe meg sist)

Hilsen en som er livredd for hvordan de neste ni månedene blir….

Hei,
Jeg lurer på om det er noen andre som har erfaringer med å få bekkenplager svært tidlig i svangerskapet?
I mitt forrige svangerskap (2023/2024) fikk jeg ganske mye plager etter hvert og ble derfor delvis sykemeldt fra uke 20 og ut svangerskapet. I perioder kunne jeg omtrent ikke gå. Det gikk over i det sekundet barnet var født og jeg har ikke hatt noen plager siden.

Nå er jeg kun 5 uker på vei, og de siste par dagene har jeg kjent det veldig i korsryggen (på en side over rumpa, kjenner igjen smerten fra sist, det er ikke snakk om vanlig «mensensmerter» i korsrygg). I går og i dag er også lysken på samme side så vondt at det er smertefullt å gå, særlig i trapper.

Det kan da vel ikke være bekkenløsningsplager allerede??? Og hvis noen har erfart plager så tidlig - varte det hele veien, eller ble det bedre på noe tidspunkt? Tips til hva jeg kan gjøre for å bedre det? (Har time hos bekken og barn til uka, men verken kiropraktor eller fysioterapeut kunne hjelpe meg sist)

Jeg hadde ikke plager så tidlig, de begynte rundt uke 12-14. Jeg var OK da jeg våknet, men smertene ble verre og verre utover dagen. Jeg kunne knapt gå i trapper eller reise meg opp fra sofaen uten hjelp. Så gikk jeg til fysioterapeut og begynte å trene hjemme (ca. 15 minutter hver dag), og da jeg var 22-24 uker på vei forsvant smertene og kunne leve som normalt. Jeg unngikk selvfølgelig de aktivitetene som trigget smertene, i mitt tilfelle var det å rydde ut av oppvaskmaskinen, støvsuge og løfte tunge handleposer. Så det er håp! ❤️

Last edited:
Hei,

Jeg har vært hos fysio for bekken før, følte ikke det var noe hjelp å få i det hele tatt.. :p
Men i forrige svangerskap gikk jeg til en osteopat, og han fikset problemet, egentlig. Det vil si, jeg kunne ikke løpe etterpå, men jeg hadde dager jeg ikke greide gå et skritt uten å synes det var hinsides vondt.. og gikk fra det, til å kunne gå vanlig hvor jeg ville. :)

Så, anbefaler å prøve andre typer behandlere om kiro og fysio ikke funker, for noen er veldig gode på bekken..!

Om det er bekkenløsning allerede nå, vet jeg ikke, men om det var skikkelig ille sist, så ser jeg for meg at det kan starte tidligere denne gang.

Det viktigste er ikke om man går til kiro, fysio, osteopat eller naprapat, men at man går til en behandler som faktisk kan kvinnekropp i svangerskap! Noen spesialiserer seg på det og gir en helt annen behandling enn en «vanlig» behandler. Jeg har fått god hjelp av både fysio og kiro, men begge hadde spesialisert seg på gravidplager. Det er også mye lettere å forebygge enn å behandle, så lurt å begynne tidlig. Min erfaring er dessuten at styrketrening og yoga hjelper. :Heartpink

Ps: Dessverre ingenting som er for tidlig for bekkenplager. :rolleyes:

Jeg hadde utrolig vondt i bekkenet i begge mine svangerskap, men første var verst. Gikk heller aldri over mellom graviditetene.

Mitt beste råd var å sette meg mer inn i hva som kunne trigge mine smerter og unngå dem. Med smerter foran i bekkenet burde jeg f.eks. alltid ha beina samlet. Ikke sitte med beina i kors, reise meg kontrollert opp av senga med begge bein osv.

Mitt kanskje aller beste tips er å låne boka «frisk graviditet», det står det mange treningatips for å motvirke vondter. De anbefaler f.eks. 8-tall med hoftene på yogaball, ha ball mellom knærne og presse sammen osv. Samme øvelser anbefalte min behandler meg.

Jeg startet faktisk i uke 7 i mitt andre svangerskap, med akkurat sånn du beskriver! Jeg gikk til naprapat, og det gjorde det litt bedre, men jeg ble sykemeldt fra uke 23 fordi jeg ikke klarte å være på jobb…

Back
Topp