tidlig ultralyd?

Feb12Aug13Des16

Blir kjent med forumet
jeg er nå 9+0, og lurer på om jeg skal bestille ultralyd.  men hva får man se på ultralyd i uke 11/12?  er det bortkasta penger? :P

"Uke 12 er ideell for å se etter tegn på kromosomfeil, som Downs og Trisomi. Dette kan legen vurdere ut fra nakkefold, neseben og lengde på lårben."

Jeg skal 15 juli, da er jeg i uke 12. Utenom det får du jo sett lille da, siden neste kontroll ikke er før til høsten. Synes det er greit å vite at alt er i orden siden det er en relativt lang etappe :)

Forrige gang jeg var gravid, var vi på ultralyd i uke 12+5. Herlig å se den 6 cm lange krabaten! Skal helt klart bestille ultralyd denne gangen og, orker ikke å vente helt til ordinær ul for å se at alt er bra.

Når du er i uke 12 så ser spiren ut som en baby- og ikke en peanøtt som den gjør framt til uke 10. Du får samme sjekk på tidlig ul som du gjør på ordinær ul-  alt sjekkes (hjerte, mage, lår)! Er visstnok bare sykehus som har lov til å se etter kromosomfeil som Downs f.eks- så du kan ikke forvente at de sjekker nakkefold! Men noen sjekker jo fordiom har jeg hørt...

Absolutt ikke bortkastede penger, vi var uke 12+1 sist- og det var stas å se det bittelille mennesket på 5,5cm <3

Knerten* skrev:
Når du er i uke 12 så ser spiren ut som en baby- og ikke en peanøtt som den gjør framt til uke 10. Du får samme sjekk på tidlig ul som du gjør på ordinær ul-  alt sjekkes (hjerte, mage, lår)! Er visstnok bare sykehus som har lov til å se etter kromosomfeil som Downs f.eks- så du kan ikke forvente at de sjekker nakkefold! Men noen sjekker jo fordiom har jeg hørt...

Absolutt ikke bortkastede penger, vi var uke 12+1 sist- og det var stas å se det bittelille mennesket på 5,5cm <3

Den private gynekologen jeg går til sjekker nakkefold, det er jo derfor jeg drar dit....

Jeg har også lyst å bestille meg UL time når jeg er i uke 12 :-) Men når er det egentlig at kjønnet kan vises på ul? Vet dere noe om det? Jeg dør jo av spenning om det er gutt eller jente......

FrkHerv skrev:
Jeg har også lyst å bestille meg UL time når jeg er i uke 12 :-) Men når er det egentlig at kjønnet kan vises på ul? Vet dere noe om det? Jeg dør jo av spenning om det er gutt eller jente......

Noen påstår at de kan se det allerede fra uke 12, men er nok sikrere etter uke 14-15 ;-)

Heksa Augusta Tiden skrev:

Knerten* skrev:

Den private gynekologen jeg går til sjekker nakkefold, det er jo derfor jeg drar dit....

er det innvendig ul før uke 12?  når blir det utvendig? *veldig uvitende* ;o)

Jeg hadde innvendig i uke 12. Er først etter uke 12 at livmora er kommet over skambeinet. Får bedre bilder når det er innvendig så tidlig. Men mange som tar utvendig før den tid også, da.. Forskjellig praksis rundt om i landet på så mangt! :-)

Innvendig er ikkeno skummelt altså ;-)

14februar<3 skrev:

Heksa Augusta Tiden skrev:

Knerten* skrev:

er det innvendig ul før uke 12?  når blir det utvendig? *veldig uvitende* ;o)

Vi prøvde utvendig først (ante ikke hvor langt jeg var på vei, viste seg å være 12+5) og siden vi fikk perfekte bilder av det, var det ingen vits i å ta innvendig. Men er som Knerten sier, forskjellig praksis.

har tatt innvendig ul flere ganger tidligere pga. cyste. den siste gangen jeg gjorde det var det en student som gjorde det(vondt), så er nok derfor jeg er litt skeptisk til det :)  men det går vel greit :P  skal bestille UL idag, spennende :)

de så i uke 15 at jeg ventet en gutt, men pga at jentenes kjønnsorgan kan hovne opp så kan de se feil så tidlig. Det er tryggere under ordinær ul eller 3d ul fra uke 25- til uke 30

Back
Topp