Tidlig ultralyd

Rødtopp82

Andre møte med forumet
Hei. Er det noen som har erfaring med tidlig ultralyd??
Ringte min gynekolog, og hun mente jeg skulle ta ultralyd før uke 12, for å sjekke at ting var i orden og at man hørte hjertet.. Men er dette nødvendig selv om man føler seg frisk og rask...?!

Noen som har svar på dette?? :O) Er nå i uke 5+6

Tjaa... nødvendig er det vel ikke, men det er jo moro å se den lille og få høre hjertelyden. Men den får du som regel høre med doppler på første vanlige kontroll rundt uke 12.  Gynekologen vil sikkert ha deg inn for å tjene penger, det koster jo nesten en tusenlapp vil jeg tro.  Men hvis du syns det er greit å punge ut så hvorfor ikke. Jeg lurer litt på det selv også;)

1200 vil de loppe meg for... det er på majorstua klinikken. Noe erfaring med den? Fremdels litt i tvil om jeg ønsker å se nå eller om jeg faktisk bare skal vente..hehe. Ikke lett assa :o)

Men hva er doppler.. er ny i faget ? :P

1200, fy da!!  Har ikke noen erfaring med den klinikken nei. Doppler er også UL, men uten bilde. Et lite apparat legen trykker mot magen for å finne og høre hjerteslagene.

Var i tidlig ul i mitt forige svangerskap, da så vi hjertet banket 5+4, så vil tro du vil se noe du også:). 

Ups, svarte på noe annet enn du spurte om:p. 

Hadde dratt om jeg hadde hatt råd til det, hvis ikke er det vel ikke nødvendig.. Hadde det vært medisinsk ville du vel fått det dekt? 

Som de andre sier, så er det ikke nødvendig, er mange som venter til ordinær ultralyd i rundt uke 18.

Takker for svar. Greit å høre hva andre har av erfaringer.. jeg får tenke litt til, men heller vel mer og mer mot å ta ultralyden :) samboer er også ganske spent :) men ja, ufattelig dyrt.

Jeg var på tidlig UL med nr en pga SA tidligere. Med nr to var jeg på tidlig UL fordi jeg ikke ante hvor langt jeg var på vei. Med nr tre nå har jeg ingen plan om tidlig UL. Jeg vet hvor langt jeg er på vei. Trodde forøvrig man måtte ha henvisning fra legen for time hos GU...?

Det er ikke nødvendig med tidlig ul med mindre du ikke vet når du har menstermin ;)
Vil nok heller tro at det er gyn din som vil tjene litt penger..
Du får jo høre hjerteslagene hos lege/jordmor rundt uke 10-12 å :)

Er jo ganske sikker på menstermin... hmm.. men ser det med at kanskje det er gyn som vil tjene på at jeg går så tidlig... skal snakke litt med legen min i morgen, så får jeg se hva jeg gjør... har som sagt aldri vært borti dette før, så greit å få alle svarene fra dere, hva dere mener og syntes :)

takker for all respons!! :o)

Back
Topp