Tidlig ultralyd, trenger svar:-(

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hjelp! Jeg trenger svar... Jeg er gravid, 23 mai fikk jeg svak positiv graviditetstest. Var på tidlig ultralyd i dag hvor jeg skal være 7+0 på vei. Gynekologen fant et lite embryo på 6,6 mm, tilsvarende 6+1 uker. Vi fikk også se at det var sirkulasjon inn til fosteret, altså det var noe puls der, men det var ikke så høy frekvens som det burde ha nå. Han ville ikke måle pulsen en gang...

Jeg er livredd for at vi nå mister spiren vår, men gynekologen vil ikke ta ny ul før om 2 uker. Jeg holder ikke ut så lenge... Jeg fikk jo positiv test for 3 uker siden. Kan det være normalt at fosteret er så lite? Og at hjertefrekvensen er så lav? Jeg burde jo være 7 uker på vei nå... Eller er det mest sannsynlig at svangerskapet holder på å avsluttes? Er det håp i det hele tatt?

Vær så snill å svar meg...

Hei på deg!

Jeg kan godt forstå at du er urolig. Det er aldri kjekt når det er noe som faller litt utenfor A4 formatet når man er gravid.......Men jeg tenker at det du kan gjøre er å holde positivt fokus inntil det motsatte evt skulle vise seg å være en realitet. Så lenge det er liv er det håp og du kan ikke gjøre noe fra eller til nå, bortset fra å passe godt på deg selv og vente på at tiden går....... Av og til  blir en ultralydundersøkelse ikke samme gode opplevelse som man hadde håpet på - fikk dere god informasjon og en forklaring på hvorfor gynokologen ikke var helt "fornøyd"? Det blir jo veldig dumt hvis man går hjem med fler spørsmål enn man kom med......Ta evt kontakt igjen og be om en forklaring.
Men så lenge du ikke har vondt og ikke blør er det gode muligheter for at det går fint.

Lykke til videre da :-)
Vennlig hilsen jordmor Ragna.

Gynekologen virket litt som om han mente at dette var normalt til å være 6 uker på vei. Det han stusset på var at jeg er så bestemt på at jeg er 5-6 dager lengre på vei enn det han målte. Fikk jo positiv test 3 uker før UL (må isåfall vært 3+0 ved positiv test) og er helt sikker på når samleiet var.

Gynekologen var veldig rask med ultralyden og var liksom bare "innom" hjertet. Han sa at det de så etter var om det var "sirkulasjon" der inne, og det var det. Men på den korte tiden han brukte ultralyden så så jeg at det var lenge mellom gangene man kunne se at det var sirkulasjon der, altså at det skiftet farge (rød/blå) der hjertet er... Og da jeg spurte han om hvorfor det var så sjeldent, så fikk jeg liksom ikke noe ordentlig svar... Han ville ikke måle frekvens...

Han ga meg ikke informasjon om noe eller forklaring på hva han trodde og jeg føler ikke jeg fikk svar på mine spørsmål... Kan f.eks et embryo/egg gå i "dvale" etter befruktningen, som kan forklare at jeg tilsynelatende er kortere på vei enn jeg burde være? Hvis svangerskapet ikke er normalt, ville embryoet da vokse saktere og hjertet slå saktere for så å avslutte hele greia? Eller kan det være at jeg bare var 6 uker på vei da og at det er normalt at hjertet slår uregelmessig/sakte?

Ble langt dette, men har mye på hjertet...

Back
Topp