Tidlig ultralyd og crl mål

Mommin

Betatt av forumet
Hei!

Denne graviditeten har vært litt vanskelig så langt da jeg har hatt brun utflod og slå blødninger. Jeg håper noen der ute kan gi meg noen beroligende ord!

25. juni mensen
10 og 11 juli: Positiv EL test
14 - 16 juli: festeblødning
20 juli(9 dpo): Positiv graviditets test
2. august (5+1) begynner med brun utflod
3. august (5+2)ultralyd viste tykke slimhinner og hcg i blod 1700
5. August (5+4)hcg 2637
6. August (5+5) fostersekk synlig på ul

Brun utflod fortsetter litt i mellomtiden

14. August (6+6) foster, plommesekk, fostersekk og hjerte slår! Crl 0.33 cm

Brun utflod og svaaak blødning 2-3 ganger, bare kvart dråpe blod ca blandet med utfloden såvidt synlig hadde jeg ikke sett etter. Ellers vanlig utflod.

25. august (8+3) lille har vokst til 1.22 cm og hjerte slår enda. :Heartpink

Jeg er redd fordi jeg blir satt tilbake, fordi jeg har blødninger. Jeg har ikke vondt. Jeg skjønner ikke hva som skjer? Er dette normalt? Vokser det fint? Føler jeg får lite informasjon av forskjellige gynekologer.

Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe galt da alt vokser som det skal, har jo vokst 0.89 cm på 10 dager(og er jo ikke lett å få til eksakte mål) og hjerte banker enda.

Jeg kan ha regnet 1-2 dager feil da jeg hadde positiv El test i to dager, så kan godt være 8+2 eller 8+1 og, er disse målene da fine?

Ønsker IKKE skrekkhistorier.

3 dager tilbake er ikke mye :) det er så små marginer så tidlig at noen dager ene eller andre veien ikke utgjør så mye tenker jeg, det er bare en liten mm måling i ene eller andre retningen så vil det bli et par dager mer eller mindre.
Har du stadig blitt satt tilbake eller har det vært jevnt siden du var på ul i uke 6?

3 dager tilbake er ikke mye :) det er så små marginer så tidlig at noen dager ene eller andre veien ikke utgjør så mye tenker jeg, det er bare en liten mm måling i ene eller andre retningen så vil det bli et par dager mer eller mindre.
Har du stadig blitt satt tilbake eller har det vært jevnt siden du var på ul i uke 6?

Tidligere gyn Har bare fulgt mens termin og ikke vært så opptatt av målene. :)

Tidligere gyn Har bare fulgt mens termin og ikke vært så opptatt av målene. :)

Ok, altså har du vært hos ulike gynekologer? Der påvirker også, man måler jo kanskje bittelitt ulikt fra person til person :)
Jeg ser ikke noe alarmerende i det du skriver hvertfall :) viktigste at det så fint ut nå sist og at veksten har vært jevn og det har den jo. Ikke alltid man får med seg nøyaktig ELdag så et par dager i ene eller andre retningen trenger ikke bety noe negativt i denne sammenhengen.
Lykke til videre med svangerskapet ❤️

De vokser jo litt i rykk og napp nå starten, men hae jo vokst fint på 1,5 uke❤
Målingene mine 7+3 var 1,20 cm og 8+3 var det 1,935 cm, så de vokser ikke sååå mye i starten, men fra nå av vokser de jo gjerne en ca. 1 cm i uka. Så om du blir satt noe tilbake nå, så kan du plutselig ta det igjen neste uke om du skjønner? Lå på akkurat samme dag på alle målingene helt til uke 12, d avar det plutselig 3 dager frem :hilarious:
Noen dager har heller ikke så mye å si, sånn totalsett❤ viktigste er at lille vokser jevnt og hjerte slår! Nyt det!:dummy:

Last edited:
Ok, altså har du vært hos ulike gynekologer? Der påvirker også, man måler jo kanskje bittelitt ulikt fra person til person :)
Jeg ser ikke noe alarmerende i det du skriver hvertfall :) viktigste at det så fint ut nå sist og at veksten har vært jevn og det har den jo. Ikke alltid man får med seg nøyaktig ELdag så et par dager i ene eller andre retningen trenger ikke bety noe negativt i denne sammenhengen.
Lykke til videre med svangerskapet ❤️
Ja, 3 forskjellige faktisk. :smiley-angelic006 1 var ikke noen ålreit opplevelse og en annen klinikk hjalp meg og roet meg ned da. Også ringte jeg min lege og hun henviste meg til sykehuset.

Da håper jeg dette er helt normalt og at veksten er fin. Er jeg 8 uker og har sett bankende hjerte så er jo risikoen bare 2% står det på NHI.

Tusen takk!

De vokser jo litt i rykk og napp nå starten, men hae jo vokst fint på 1,5 uke❤
Målingene mine 7+3 var 1,20 cm og 8+3 var det 1,935 cm, så de vokser ikke sååå mye i starten, men fra nå av vokser de jo gjerne en ca. 1 cm i uka. Så om du blir satt noe tilbake nå, så kan du plutselig ta det igjen neste uke om du skjønner? Lå på akkurat samme dag på alle målingene helt til uke 12, d avar det plutselig 3 dager frem :hilarious:
Noen dager har heller ikke så mye å si, sånn totalsett❤ viktigste er at lille vokser jevnt og hjerte slår! Nyt det!:dummy:
Bare skremmer meg litt med målingene. At jeg har 1.22 cm 8+3(evt 8+0) og du var 7+3 og 1.20 cm.. Nesten en uke tilbake det

Bare skremmer meg litt med målingene. At jeg har 1.22 cm 8+3(evt 8+0) og du var 7+3 og 1.20 cm.. Nesten en uke tilbake det

Er nok bare noen dager, var jo "bare" 1,93 cm 8+3, og det skiller jo bare 0,7 på en hel uke! De er såååå bittesmå i starten at målingene ikke er helt nøyaktige heller! Er snakk om under 1,5 cm!! Er jo helt fantastisk ar en klarer å se de små og at hjerte slår❤
Å bli satt tilbake noen dager er ikke krise! Har flere i termingruppa som har på oul blitt satt tilbake 1 til og med 2(!!) Uker, så de vokser litt ulikt! Viktigste er at de følger sin egen kurve❤
Har du noen ny ultralyd satt opp da?

Er nok bare noen dager, var jo "bare" 1,93 cm 8+3, og det skiller jo bare 0,7 på en hel uke! De er såååå bittesmå i starten at målingene ikke er helt nøyaktige heller! Er snakk om under 1,5 cm!! Er jo helt fantastisk ar en klarer å se de små og at hjerte slår❤
Å bli satt tilbake noen dager er ikke krise! Har flere i termingruppa som har på oul blitt satt tilbake 1 til og med 2(!!) Uker, så de vokser litt ulikt! Viktigste er at de følger sin egen kurve❤
Har du noen ny ultralyd satt opp da?

Takk for fint svar. :Heartpink alt har jo utviklet seg og jeg har sett utvikling på ul fra tykk slimhinne til bankende hjerte, så det er jo bra tegn håper jeg. :Heartpink

Ingen ny ul bestilt, men bestiller nok hos Ultralyd jordmoren i Sandvika rundt uke 12,for hun var jeg veldig fornøyd med i forrige svangerskap og hun var ekstremt nøye og jeg skjønte at hun virkelig elsket det hun gjorde. Var en fantastisk opplevelse rett og slett. :Heartpink har bestilt hos hun 2 ganger dette svangerskapet men avbestilt for er langt unna, men angrer på at jeg ikke dro til hun. Jeg tror hun hadde kommet med svar på hvorfor jeg blør, sagt at lille vokser fint osv. Så jeg tror jammen jeg bestiller der om et par-tre uker! Bare for å roe meg selv.

Men om jeg er 3 dager kortere gir det mening med at Hu kun så tykk slimhinne da jeg trodde jeg var 5+2, og altså da var 4+6, og at fostersekken ble syblig da 5+2, og vi så hjertet 6+3 og crl 0.33 cm(kan hende jeg går i surr her nå altså:smiley-angelic006). Og at målene idag på 1.22 cm stemmer fint med 8 uker. Utviklingen er jo helt innafor så! Og som tidligere sagt av dere her er det vanskelig å måle riktig og 1 mm er noen dager så! Meeen da fikk jeg positiv test 6 dpo da. :schocked028 festeblødningen jeg hadde 3 dpo, ja dette forvirrer meg.

Får prøve slappe av!

Takk for fint svar. :Heartpink alt har jo utviklet seg og jeg har sett utvikling på ul fra tykk slimhinne til bankende hjerte, så det er jo bra tegn håper jeg. :Heartpink

Ingen ny ul bestilt, men bestiller nok hos Ultralyd jordmoren i Sandvika rundt uke 12,for hun var jeg veldig fornøyd med i forrige svangerskap og hun var ekstremt nøye og jeg skjønte at hun virkelig elsket det hun gjorde. Var en fantastisk opplevelse rett og slett. :Heartpink har bestilt hos hun 2 ganger dette svangerskapet men avbestilt for er langt unna, men angrer på at jeg ikke dro til hun. Jeg tror hun hadde kommet med svar på hvorfor jeg blør, sagt at lille vokser fint osv. Så jeg tror jammen jeg bestiller der om et par-tre uker! Bare for å roe meg selv.

Bare hyggelig ❤
Hun hørtes fantastisk ut! Burde absolutt bestille deg en time der for å betrygge deg om noen uker! Akkurat nå er alt helt i skjønneste orden, og lille følger kurva si, som er det viktigste! Så tenk på det, ingenting annet!

Men om jeg er 3 dager kortere gir det mening med at Hu kun så tykk slimhinne da jeg trodde jeg var 5+2, og altså da var 4+6, og at fostersekken ble syblig da 5+2, og vi så hjertet 6+3 og crl 0.33 cm(kan hende jeg går i surr her nå altså:smiley-angelic006). Og at målene idag på 1.22 cm stemmer fint med 8 uker. Utviklingen er jo helt innafor så! Og som tidligere sagt av dere her er det vanskelig å måle riktig og 1 mm er noen dager så! Meeen da fikk jeg positiv test 6 dpo da. :schocked028 festeblødningen jeg hadde 3 dpo, ja dette forvirrer meg.

Får prøve slappe av!

Nei, det gir ikke helt mening, men det bryr ikke den lille spira seg om heller :hilarious: mensterminen min var 9/12, men på oul ble termindato 6/12, så blir jo samme greine for meg! Gir jo ikke mening å ha fått positiv test 6 dpo, hvert fall ikke når jeg brukte eltester også!:hilarious: menmen sånn er det denne lille her vokser❤
Vi henger oss veldig opp i små dager og bagateller i starten, men når en tenker over det så kommer jo bare 5% på termindaton:D
I denne fasen er det viktigste å se at hjere slår, og det har du gjort❤

Får prøve slappe av!

jeg har blitt satt tilbake på tul i 2 av 3 svangerskap. Med nr 1 ble jeg satt så mye tilbake at det ikke skulle vært mulig ift el, men som legen på sykehuset sa så er det ikke alltid lett å vite når egget faktisk fester seg og bittelitt feil måling så tidlig kan fort utgjøre flere dager. Det er en fordel å gå til samme gyn, for ulike gyn måler litt ulikt og de målingene kan man egentlig ikke sammenlikne så tidlig. Det andre er at så lenge hjerte slår på tul, det vokser, ingen store smerter eller mye blod så kan man gå utifra at alt er bra :)

for ordensskyld så har det gått bra i alle mine 3 svangerskap

Back
Topp