Tidlig ultralyd - kjønn?

Lillemy93

Forelsket i forumet
Hei jenter :) jeg er litt i tvil om jeg skal ta tidlig ultralyd eller ikke, vil egentlig ikke se før det er mulig å se kjønn :) er det noen av dere som vet når det er mulig? Vil ikke dra for tidlig heller, da er det jo mer usikkert :) og hvis det uansett ikke er mulig å se før det nesten er tid for OUL så er jo ikke det heller noen vits, synes nå jeg da :)

Jeg ville sagt det var liten vits å ta tidlig ul for å se kjønn, for det er vanskeligere p se tidlig, tror ikke man kan se noe særlig før uke 14-15, og det er jo rett før oul. Dessuten er det ikke bestandig man får se. Da ville jeg heller ventet, og kanskje spandert ny ul (3D) dersom man ikke så kjønn på oul.

Kjønnet kan vel være tydelig på ultralyd fra uke 16. Ordinær ultralyd er vel mellom 18-22, alt etter kapasitet hos jordmødre/sykehus. Men det er ikke alltid det er så lett å tyde kjønn i det hele tatt. Det kommer an på hvordan babyen ligger i magen, morkakens plassering osv osv. Tidlig ultralyd er hovedsakelig for å "roe nerver" hos den gravide, evt sjekke nakkefold osv ved uke 12. Så vidt jeg har forstått :)

Vi fikk også vite kjønn i uke 14, men da hos en veldig dyktig gyn med bra ultralyd. Det var ikke alltid de klarte å se det så tidlig sa hun, men noen ganger enklere med gutter :)

Jeg fikk vite uke 13☺️ Vi skulle egentlig ikke vite, men overlegen var veldig ivrig☺️

Når man tar ultralyd i uke 14/15, er dette noe man må ta privat og betale for selv? Hvor mye koster det evt?

Ja, med mindre du har gode medisinske grunner. Pris varierer, koster 1000 kr i Kr.sand.

Forrige svangerskap var jeg på tidlig ultralyd i uke 13. Det ble tatt ul utvendig, og både gyn. og vi kunne se tydelig at det var en gutt.

Hei jenter :) jeg er litt i tvil om jeg skal ta tidlig ultralyd eller ikke, vil egentlig ikke se før det er mulig å se kjønn :) er det noen av dere som vet når det er mulig? Vil ikke dra for tidlig heller, da er det jo mer usikkert :) og hvis det uansett ikke er mulig å se før det nesten er tid for OUL så er jo ikke det heller noen vits, synes nå jeg da :)
Sniker fra desember.. Du kan se 90% sikkert på kvinnesenteret i Jessheim slutten av uke 12:) hvis baby ligger riktig da! Google nub theory..

Jeg bor ikke ved Oslo nei :) tror nok det blir å vente til OUL, har fått time 2. August :) er så spent!

Jeg skal ha UL når jeg er 14+5 :) håper å se kjønn. Men dette er mest for å roe meg selv ned å se at bebisen legger fint på seg (er slankeoperet). Vet heller ikke når jeg får UL pga ferie osv. Så ville ta en ny da :) skal også ha en 3D i mellom uke 25-27 et sted :)

Har også lest rundt uke 14 på nett. Det er bare å Google det:-) jeg var på tidlig ul uke 8 men skal på en ny uke 12, bare for å roe nervene og se at alt fortsatt står bra til før jeg kan slappe av med ferie :)

Back
Topp