tidlig ultralyd - kjønn

Tananka

Glad i forumet
Nå er det jo mange som har vert på tidlig ultralyd. Noen som spurte om kjønn da? Tenker de som var rundt 12 uker....  Isåfall, fikk dere svar på det? Jeg gjorde det selv da jeg gikk gravid med snuppa, men har ikke sett at så mange har skrevet om det, så jeg er bare nysgjerrig 

Fikk du vite det når du spurte?
Jeg var i uke 10 men spurte ikke.. Og ville heller ikke for det er umulig å si det helt sikkert så tidlig, når kjønnsorganene ikke er helt utviklet ennå :)

Syns faktisk det er veldig rart at de går ut med dette, når kjønnet begynner bli tydelig først i uke 14 men på langt nær så tydelig at man kan se det på ul?

Men, noen leger er kanskje flinkere enn andre til å se det :)

vi spurte, men hun sa tydelig at vi måtte ikke stille oss inn på at det ble det hun sa. Men er jo flere tilfeller at det er blitt tatt feil av kjønn på ordinær ul også, kommer vel an på hvor god sikt en har 

Har ikke vært på UL, men har time i neste uke pga SF sist. Skal prøve å få den utsatt til uka etter, og da håper jeg de tar en titt etter kjønn også. Vet ikke om de gjør det på en slik undersøkelse, men ... Ei venninne hadde nettopp ul i uke 14, og der ville de ikke si noe sikkert, men sa det så ut som en gutt.

Flangre skrev:
Har ikke vært på UL, men har time i neste uke pga SF sist. Skal prøve å få den utsatt til uka etter, og da håper jeg de tar en titt etter kjønn også. Vet ikke om de gjør det på en slik undersøkelse, men ... Ei venninne hadde nettopp ul i uke 14, og der ville de ikke si noe sikkert, men sa det så ut som en gutt.

klart du kan spør vertfall!  Synes det er spennende uansett jeg, selv om det ikke alltid stemmer

Spurte ikke om det, tror ikke de kan se det noe særlig så tidlig. 

Vi spurte i uke 12, men hun ville ikke engang se etter. Var alt for tidlig og utstyret var ikke så godt at hun hadde troa på at hun så noe. Så vi får se om de ser det på ordinær :)

Jeg var på ul i forrige uke. Da var jeg 11 + 5.
Spurte etter kjønn og hun så etter.
På dette stadiet ser gutter og jenter omtrent akkurat like ut, og ifølge denne jordmora var det umulig å fastsette kjønn ved å se på kjønnsorganet. Da var det ren gjetning.
Men hun hadde nylig vært på en verdenskonferanse i ultralyd, og der hadde en professor sagt at om man trakk en linje langs ryggraden og en annen linje ved kjønnsorganet, så kan man måle denne vinkelen. Om jeg ikke husker feil var det gutt dersom vinkelen var mer enn 35 grader og jente om den var mindre.
Dette skulle ifølge professoren være 100 prosent sikkert. (Hun virket imidlertid ikke helt overbevist.)
Hun målte to ganger, og begge gangene ble vinkelen mye mer enn 35 grader!

Vi har to gutter fra før, og regner med at det blir gutt denne gangen også.
Jormora mente at ingenting var sikkert, men at hun ikke var overrasket dersom det var en gutt:)

Så nå gjenstår det å se på den ordinære ultralyden om denne teorien stemmer:)

Om noen av dere andre skal på ul rundt uke 12, så kan dere jo spørre om de har noe tro på denne metoden, og eventuelt be de måle om dere vil ha en pekepinn:)

lykkeliten12 skrev:
Fikk du vite det når du spurte?
Jeg var i uke 10 men spurte ikke.. Og ville heller ikke for det er umulig å si det helt sikkert så tidlig, når kjønnsorganene ikke er helt utviklet ennå :)

De har faktisk ikke lov til å opplyse om kjønn før uke 12 (§ 4-5 Bioteknologiloven).
Dette er fordi at man skal unngå at folk tar abort fordi fosteret har "feil kjønn".

Jeg skal på tidlig ultralyd 16. desember - da er jeg 12+4. 
Jeg vil gjerne vite kjønnet.... =D
Spiller ingen rolle hva det er... er bare nysgjerrig!!

Jeg var på privat ul i uke 12 sist, og han ville ikke si noe om kjønn, men antydet gutt. Det var feil.

Har inntrykk av at det er stor forskjell hvor tidlig de vil/kan/klarer å se kjønnet, og det har mye med utstyret å gjøre. Vi fikk bedre bilder på ul i uke 12 når vi var privat, enn vi fikk på sykehuset i uke 20. Så   om man vil se kjønn tidlig burde man vel gå til byens flinkeste lege med det aller beste utstyret :) 

Back
Topp